Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1958 -
Dějiny pedagogiky History of Pedagogics

(CZ) Jan Ámos Komenský a lidová pedagogika
(EN) Comenius and People's Pedagogy

Strana / Page: 154-184
Autor / Author: Vančata, O.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

One. of the roots of J. A. Comenius’ educational system is popular pedagogy, which this outstanding pedagogue got to know in the social environment of Czech Brethren. Comenius took over a great deal from the popular educational practice, particularly as regards pre-school education, which at that time was not yet developed as a separate institution, but took the form of family education. He found numerous suggestions for this sort of education especially in the popular literary forms (such as rhymes, puns, and most probably also disputations). He collected popular proverbs, generalizing age-long. experiences of the people, and published them in a special collection; he uses these proverbs in his own literary work, not only as a speech ornament as the humanists did, but also for the sake of their meaning, as argunřients of equal value with various statements of the contemporary, medieval, and ancient authorities. His educational system further includes children’s games, because he is well aware of their significance for an all-round development of the child, and as a prelude to the more serious matters of life. He wants to fill the classroom work with the attendant qualities of free play, such as joyous activity and the spirit of competition. Comenius further takes over from popular educational practice the following items: a positive attitude to productive manual work, the objective to edupate hard-working people, and the methods of acquiring working skills (illustrative examples, demonstration, imitation, exercises based on correcting mistakes), and he applies them also to rational and moral education. The popularity of his pedagogical work therefore does not consist only in his efforts to democratize education, but also in the fact that he proceeds from popular pedagogy, whose experiences he generalizes and makes them together with other suggestions into a system.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}