Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1957 -
Studie Studies

(CZ) Některé otázky rozboru vyučovacích hodin
(EN) Some Questions Concerning Lesson Analysis

Strana / Page: 271-292
Autor / Author: Procházková, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The aim of this work is to contribute to raising the standard of lesson analysis in order that the analysis may fulfil the tasks it has in school practice. The problems involved concern in fact all teachers, headmasters and their deputies, as well as inspectors; it is of particular importance for the preparation of future teachers in all types of pedagogical schools.
An analysis of a number of shortcomings that occur in practice (a superficial description of a teacher’s work, which involves a wrong and superficial appraisal of the teacher’s procedures, unilateral attention given to the outward and impressive aspect of the lesson, a hackneyed and craftsm an-like approach to teaching methods), leads to determining their common feature. The author believes that the main difficulty lies in the inadequate aptitude to see in the pedagogical process all that it really contains. It is a difficult task from the psychological point of view, for it actually means to pass all the way from a concrete phenomenon, an example, a single lesson, to find the general, the more abstract. And in the field of complicated pedagogical phenomena it is difficult to point out the general features and differentiate them from the concrete content. For the same reason the opposite way from theory to its practical application in individual cases is equally difficult. Especially fo r students the d ifficulty of finding the expression of theory in practice and realizing the connexion between the two is increased by their failure to realize the im portance and significance of many facts even when they are directly observing them.
In this work therefore an attempt is being made to indicate a way to a deeper analysis of lessons, namely on the basis of grasping the substance of the teaching process. In doing so the basic starting point must be seeing the teaching process as a mutual correlation between teaching, that is the teacher’s activity, and learning, that is the pupil’s activity. On the basis of individual examples from classroom practice the author is trying to give a more detailed clarification of some questions concerning tha analysis of lessons, namely in arousing interest in work, in the guidance of reception and form ation of ideas, in generalization, in consolidating knowledge, in the formation o f skills and habits, and in testing knowledge, skills and habits.
In conclusion the author draws attention to the necessity of a more profound solution of questions concerning the connexion o f pedagogical theory with practice, which are of utmost importance for the training of teachers of all grades.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}