Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1959 -
Studie Studies

(CZ) Istota z volby školy a sebarealizácia schopností a záujmov mládeže
(EN) Confidence Arising from the Correct Choice of Education and Application of the Capabilities and Interests of Young People

Strana / Page: 287-299
Autor / Author: Grác, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The study is based on research work with 938 secondary school pupils of the last forms of the secondary schools and 845 university students from the first three semesters. Using the method of explorative records of feedback the students were administered a scale of study dissatisfaction (scale SD), which determined how the students experience the problems of self-application from such aspects as are the questions of gaining confidence from the right choice of school, enabling them to be fully satisfy their interests. The results measured on the scale SD were compared with the results gained by other methodics as well as with pertinent local and foreign sources in literature. In connection with the research of confidence in the correct choice of school or study branch a medium level of dissatisfaction was measured. Its justification was proved by other research methods. It was, for example, found that only two thirds of the students would, if they could repeat their choice, keep to their original one. In connection with the unsatisfactorily satisfied interests and capabilities, the research showed that the given state was not due to the unattractiveness of the teaching, but to the fact that the present study plans are unable to fully cover the existing interests of the students. On the other hand, it is typical for the young people that they stay unsatisfied educational influence on the students in without developing the necessary activity the sense that they should themselves be ' to compensate the uncovered interests by able to differentiate between the seeming independent study of pertinent literature, needs of study self-realization and the This points to the need of a constant actually existing ones.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}