Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1973 -
Studie Studies

(CZ) Teorie základního učiva v pojetí O. Chlupa
(EN) The Theory of Basic Subject-Matter as Understood by O. Chlup

Strana / Page: 391-406
Autor / Author: Strnad, E.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Four unpublished papers on basic subject- matter by Academician Otokar Chlup are a significant document of his all-round preparation for developing the theory of didactic art, especially at the elementary stage. In the first paper, The Introduction to the Theory of Teaching, he pays attention to the sources of pedagogical knowledge. He calls for the integration of all the components of education so that they will guarantee such a transformation of the school as to make it serve the aims of Communist education derived from the philosophy of Marxism-Leninism. In the second paper he further develops the questions concerning the laws governing Communist education in practice, specifically with regard to the basic subject- matter. The paper entitled On Cultivating Pedagogical Theory is essentially a critical analysis of the situation caused by the excessive number of teaching periods in mathematics and partly also in languages, which results in the overburdening of pupils. The fourth paper, On the Process of Teaching and Moral Education, emphasizes the inner unity of the general and moral education. The basic subject-matter as understood by Chlup is the optimal maximum of the teacher’s creative work. It is supposed to be simultaneously an objective criterion of his educational results. Chlup recognizes the norm of the curriculum and the syllabi as binding and within their framework he expects the teacher to harmonize the logical and dialectical aspects of the teaching process. The theory of the basic subject-matter, which Chlup arrived at after his lifelong pedagogical work, should be further developed by his followers.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}