Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3-4/2010 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Evropské přístupy k pojetí kvality učitele - optikou formálních dokumentů
(EN) European Approaches to the Concept of Teacher Quality - Through the lens of formal documents

Strana / Page: 70-80
Autor / Author: Spilková, V.
Klíčová slova / Key words: kvalita učitele, kvalita učitelského vzdělávání, požadavky na učitele, profesní standard, formální dokumenty, vzdělávací politika, komparativní analýza, profesionalizace.
teacher quality, quality of teacher education, requirements on teachers, professional standard, formal documents, education policy, comparative analysis, professionalization.

Anotace:

V příspěvku jsou prezentovány výsledky komparativního výzkumu analyzujícího dokumenty, které na národní či evropské úrovni definují kvalitu učitele. Předmětem analýzy jsou čtyři významné dokumenty na evropské úrovni, které vznikají v Evropské radě a v Evropské komisi, relevantní dokumenty z devíti zemí Evropské unie. Hlavními výzkumnými otázkami jsou: Existuje v zemích EU sdílené porozumění pojetí kvality práce učitele, společné pojetí klíčových charakteristik kvalitního výkonu učitelské profese? Jaký je status formálních dokumentů vymezujících kvalitu učitele/profesní standard? Jaké pojmy jsou používány k vymezování požadavků na učitele, k definování kvality učitele? Jaká je míra participace různých aktérů při tvorbě pojetí kvality učitele ve formálních dokumentech?
Nástrojem ke komparaci byly anglické překlady relevantních částí formálních dokumentů, dále strukturovaný dotazník, který obsahoval deset položek (např. formální status dokumentů, cílové skupiny, jimž je daný dokument určen, podíl různých aktérů v tvorbě a implementaci dokumentů, hlavní oblasti a klíčové pojmy v charakterizaci profesních kvalit učitele, míra obecnosti či specifičnosti pro různé kategorie učitelů) a deskriptivní text s vybranými položkami z dotazníku, ke kterým bylo třeba podrobnějšího komentáře či vysvětlení celkového kontextu v dané zemi.



Annotation:

Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}