(CZ) Evropské přístupy k pojetí kvality učitele - optikou formálních dokumentů
(EN) European Approaches to the Concept of Teacher Quality - Through the lens of formal documents
Autor / Author: Spilková, V.
Klíčová slova / Key words: kvalita učitele, kvalita učitelského vzdělávání, požadavky na učitele, profesní standard, formální dokumenty, vzdělávací politika, komparativní analýza, profesionalizace.
teacher quality, quality of teacher education, requirements on teachers, professional standard, formal documents, education policy, comparative analysis, professionalization.
V příspěvku jsou prezentovány výsledky komparativního výzkumu analyzujícího dokumenty, které na národní či evropské úrovni definují kvalitu učitele. Předmětem analýzy jsou čtyři významné dokumenty na evropské úrovni, které vznikají v Evropské radě a v Evropské komisi, relevantní dokumenty z devíti zemí Evropské unie. Hlavními výzkumnými otázkami jsou: Existuje v zemích EU sdílené porozumění pojetí kvality práce učitele, společné pojetí klíčových charakteristik kvalitního výkonu učitelské profese? Jaký je status formálních dokumentů vymezujících kvalitu učitele/profesní standard? Jaké pojmy jsou používány k vymezování požadavků na učitele, k definování kvality učitele? Jaká je míra participace různých aktérů při tvorbě pojetí kvality učitele ve formálních dokumentech?
Nástrojem ke komparaci byly anglické překlady relevantních částí formálních dokumentů, dále strukturovaný dotazník, který obsahoval deset položek (např. formální status dokumentů, cílové skupiny, jimž je daný dokument určen, podíl různých aktérů v tvorbě a implementaci dokumentů, hlavní oblasti a klíčové pojmy v charakterizaci profesních kvalit učitele, míra obecnosti či specifičnosti pro různé kategorie učitelů) a deskriptivní text s vybranými položkami z dotazníku, ke kterým bylo třeba podrobnějšího komentáře či vysvětlení celkového kontextu v dané zemi.
Annotation:
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: