(CZ) Konceptova analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe
(EN) Concept Analysis of Creative Tasks as an Instrument of Teachers´ Self-Awareness
Autor / Author: Slavík, J., Dytrtová, K., Fuíková, M.
Klíčová slova / Key words: kvalita výuky, reflektívní praxe, tvořivost, učební úloha, didaktická znalost obsahu.
instructional quality, reflective practice, creativity, instructional task, pedagogical content knowledge.
Stať je zaměřena na součinnost pedagogické teorie a učitelské praxe s cílem zlepšovat kvalitu výuky prostřednictvím její analytické reflexe pří pedagogických hospitacích. Opírá se o předpoklad, že základem pro posuzování kvality výuky je analýza didaktické transformace obsahu (učiva) ve výuce. Teorie může učitelům v praxí pomáhat rozvíjet a kultivovat jejích schopnost této analýzy. Stať navrhuje a probírá transdíscíplínárné didakticky pojatý model konceptové analýzy výuky, zaměřený na tvořivé a expresívně tvořivé úlohy. Konceptová ana-lýza je ve statí charakterizována a vysvětlována jako metodický nástroj pro reflexí a evaluací výuky, založenýxna strukturálním apoststrukturalístíckémpřístupu ke zkoumání didaktických znalostí obsahu. Výklad, vycházející z komunikativního a transdíscíplínárního pojetí didaktiky se opírá o poznatky z výzkumů stavu didaktických dovedností a didaktických znalostí obsahu u učitelů v průběhu jejích pedagogické přípravy.
Annotation:
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: