Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1968 -
Studie Studies

(CZ) K problematice složek výchovy a Jejich vymezení
(EN) On the Problem of the Components of Education and Their Definition

Strana / Page: 5-21
Autor / Author: Kodýtková, D.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The problem of defining the components of education is one of the fundamental questions of pedagogical theory and, at the same time, one of those questions which extend beyond the limits of pedagogical theory and by means of which pedagogical theory gets into basic contacts with some other special sciences and philosophy. Reflexions on defining educational content necessarily proceed from the aim of education, which presupposes a certain (philosophical) conception of man, and from the function of education, which is also basically connected with this conception of man. The fundamental condition for the development of an individual human being is the existence of social life and social consciousness and the capability of individual life and consciousness to participate in social life and consciousness. The immediate field of educational influence is that of the development of the individual’s life and consciousness. The central phenomenon in the process of the development of man is the content and creativity of human consciousness. The level of the creative and re-creative activity of an individual is determined essentially be the quality of the content of the individual’s consciousness. On the basis of a theoretical analysis of the natural specificness of man it is possible to say that man is creative subject, this being mainly due to his capacity to master and change the world as well as himself. Then the content of the educational influence should be — most generally speaking — the fundamental ways by means of which man takes possession of the world and of himself, i.e. spiritual and spiritually practical ways of mastering the world. The components of education as pedagogical forms of the fundamental human ways of mastering the world represent, by their contents, the basic provinces of life, in which man lives, which he gets to know, which he remoulds and develops; at the same time, these contents create and develop the ≫senses≪ of man for these provinces of life, they develop the physical and psychical qualities of man and make a personality capable, to a different degree individually, of cultivated consumption and cultivated creation.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}