Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1968 -
Studie Studies

(CZ) Teorie paměti
(EN) Theory of Memory

Strana / Page: 109-118
Autor / Author: Michalička, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

After characterizing briefly different theories of memory the author comes to the conclusion that the research into the mechanism of the formation of memory traces (engrams) so far has not brought such data as would confirm significantly enough the Justification of one theory or another or of one hypothesis or another. The process of formation of memory traces Is characterized by the author as a process of the conversion of nervous frequency impulsive (time-arranged, sequential) codes of information into structurally synchronous codes of information. The memory trace is characterized as a recording of this structurally synchronous code enabling the information to be transferred in time and thereby enabling this information to be used again for the direction of neuro-psychic activities and behaviour. Memory is described as being syntagmatically structuralized, hierarchically arranged, relatively closed informatory system of memory traces. By the formation of new memory traces both the universality of this system and the architectonics of its structure are changed, and so are its quantitative as well as qualitative properties. Each new memory trace not only fixes itself, but simultaneously also fits itself into the existing system, whereby this system is being constantly interfered with and re-closed, its structural and functional properties are being changed. Memory enters into a system of those conditions on whose basis the existing programmes of neuro-psychic activities and behaviour are modified and new ones formed (see picture), and this makes it necessary for us to conceive memory not only as a product, but also as an important determining factor of psychic ontogenesis.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}