Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1968 -
Studie Studies

(CZ) Utopismus T. Campanelly
(EN) T. Campanella and His Utopia

Strana / Page: 737-753
Autor / Author: Němečková, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This study is devoted to the four-hundredth anniversary of the birth of Thomas Campanella, Italian philosopher and socialist utopian. The authoress mentioned first of all the most important data about his agitated life, which prove that Campanella was not only a utopian dreamer, but also an active fighter for social progress and the freedom of scientific thought. Further on, the authoress studied the evaluation of Campanella’s renaissance philosophical ideas by Czech and Slovak philosophers and educationists (F. Drtina, J. B. Kozak, Josef Tvrdy, Jan Kvačala) as well as by Czech comeniologists with regard to T. Campanella’s influences on J. A. Comenius. The third part of the study deals with contemporary critical views (from the social aspect) of Campanella’s utopian work called ≫the Sun’s State≪. This broader viewpoint is the necessary pre-requisite for the fourth part, in which the authoress deals with Campanella’s views of upbringing and education in the conception of non-Marxist as well as socialist pedagogy. The authoress draws on domestic as well as foreign specialist literature. Campanella may serve as an example in connecting philosophy, politics and the problems of education. Campanella wanted collective education and equality of opportunity for education to be guaranteed by the State to all young citizens of the Sun’s State, which in his times represented a revolutionary ideal. Progressive social demands (removal of private ownership, a new socially ethical attitude to work, social organization of production and distribution) were linked up with the demand for labour education of children and young people. In the field of didactic Campanella stressed object teaching, activity of pupils and individual approach to them. Campanella’s emphasis on the direct study of nature is also noteworthy. Campanella contributed to the formation of the modern ideal of equality and humanitarian relations among people. Thereby he became one of the pioneers of progressive social, philosophical and pedagogical ideas of European culture.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}