Obecná část programu
- Škola jako instituce
- Vývoj školství v ČR, nové trendy ve školství, inkluzivní vzdělávání
- Podpůrný systém ve školství
- Pedagogicko-psychologické poradenství a speciálně pedagogické poradenství – systém, organizace, úkoly poradenských pracovišť
- Školní poradenské pracoviště – kompetence, úkoly a týmová spolupráce.
- Profese učitele
- Specifika profese učitele.
- Posuzování učitelů žáky. Autodiagnostika učitele, stres a jeho působení
4. Žák
- Pojetí žáka, žák s výukovými a výchovnými obtížemi. Psychologické aspekty a vzdělávací konsekvence žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Podpůrná opatření ve prospěch žáků se SVP v prostředí školy.
5. Třída
- Sociálně psychologický pohled na školní třídu, sociální dynamika, sociální klima. Management třídy.
- Prevence rizikového chování a poruch chování na ZŠ.
- Učení
- Nové poznatky z didaktiky a psychodidaktiky.
- Hodnocení žáků. Trendy a změny v motivaci žáků
- Styly učení u žáků
- Rodina
- Sociální, morální, ekonomické, psychologické problémy současné rodiny. Obraz současné rodiny v kontextu školy, typy rodin.
- Výchovné přístupy, styly výchovy v rodině. Práce s rodinou v systému školy.
- Obecné aspekty diagnostiky a psychodiagnostiky
- Kvalitativní a kvantitativní metodologie v práci školního psychologa, specifika kvantitativní a kvalitativní metodologie diagnostiky .
- Aktuální intervenční přístupy
- Obecné aspekty intervenčních přístupů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí školy potřebami.
- Nové intervenční přístupy
- Etika v poradenské práci, metodická podpora v poradenství
- Etické standardy, zásady, etické kodexy, etický kodex pracovníka ve školství.
Speciální část:
1. Historie školní psychologie ve světě a u nás. Vymezení profesní role poradenského a školního psychologa, specifika psychologické práce v terénu školy
2. Odborné činnosti, spolupráce školního psychologa s vnitřními i vnějšími subjekty
3. Nové trendy v psychologické diagnostice
4. Intervence školního psychologa v prostředí školy
5. Praktický výcvik pod metodickou podporou psychologů v psychologických pracovištích – stáže, praxe, s reflektivními semináři
- Stáže na zavedených školních poradenských pracovištích s různými specifiky dané školy
- Stáže ve vybraných školských poradenských zařízeních – pedagogicko-psychologická poradna/speciálně pedagogické centrum
- Reflektivní semináře, reflexe mezi jednotlivými skupinami, písemné výstupy z absolvovaných stáží
6. Zpracování závěrečné práce
Aplikační práce s teoretickým vstupem a důrazem na vlastní využitelnost v praxi. Jednotliví vyučující nabízejí frekventantům dílčí témata ke zpracování, někteří, zejména školní psychologové pracující v prostředí školy nacházejí „svá“ témata pro zpracování. Metodologie zpracování – semináře ke zpracování závěrečné práce, zásady práce s literaturou, kvantitativní a kvalitativní metodologie. Sepsání závěrečné práce.
Příklady závěrečných prací:
- Školní psycholog v prostředí základní školy – spolupráce s jinými odborníky ve vnitřním systému školy, spolupráce se subjekty navenek.
- Specifika práce školního psychologa se třídami, skrytý vrstevnický program.
- Přístup k žákům nadaným, podpora školním psychologem.
- Syndrom vyhoření u učitelů specializovaných tříd.
- Preventivní model péče z pohledu školního psychologa.
- Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Práce s rodinou v systému školy.