Tematická náplň kurzu – školní psycholog

 Obecná část programu

  1. Škola jako instituce 
  • Vývoj školství v ČR,  nové trendy ve školství, inkluzivní vzdělávání

 

  1. Podpůrný systém ve školství 
  • Pedagogicko-psychologické poradenství a speciálně pedagogické poradenství – systém, organizace, úkoly poradenských pracovišť
  • Školní poradenské pracoviště – kompetence, úkoly a týmová spolupráce.

 

  1. Profese učitele 
  • Specifika profese učitele.
  • Posuzování učitelů žáky. Autodiagnostika učitele, stres a jeho působení

         

        4. Žák 

  • Pojetí žáka, žák s výukovými a výchovnými obtížemi. Psychologické aspekty a vzdělávací konsekvence žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Podpůrná opatření ve prospěch žáků se SVP v prostředí školy.

 

     5. Třída

  • Sociálně psychologický pohled na školní třídu, sociální dynamika, sociální klima. Management třídy.
  • Prevence rizikového chování a poruch chování na ZŠ.

 

  1. Učení 
  • Nové poznatky z didaktiky a psychodidaktiky.
  • Hodnocení žáků. Trendy a změny v motivaci žáků
  • Styly učení u žáků

 

  1. Rodina 
  • Sociální, morální, ekonomické, psychologické problémy současné rodiny. Obraz současné rodiny v kontextu školy, typy rodin.
  • Výchovné přístupy, styly výchovy v rodině. Práce s rodinou v systému školy.

 

  1. Obecné aspekty diagnostiky a psychodiagnostiky 
  • Kvalitativní a kvantitativní metodologie v práci školního psychologa, specifika kvantitativní a kvalitativní metodologie diagnostiky .

 

  1. Aktuální intervenční přístupy 
  • Obecné aspekty intervenčních přístupů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí školy potřebami.
  • Nové intervenční přístupy

 

  1. Etika v poradenské práci, metodická podpora v poradenství 
  • Etické standardy, zásady, etické kodexy, etický kodex pracovníka ve školství.

 

Speciální část: 

 1. Historie školní psychologie ve světě a u nás. Vymezení profesní role poradenského a školního    psychologa, specifika psychologické práce v terénu školy 

 2. Odborné činnosti, spolupráce školního psychologa s vnitřními i vnějšími subjekty 

 3.  Nové trendy v psychologické diagnostice 

 4. Intervence školního psychologa v prostředí školy 

 5. Praktický výcvik pod metodickou podporou psychologů v psychologických pracovištích – stáže, praxe, s reflektivními semináři 

  • Stáže na zavedených školních poradenských pracovištích s různými specifiky dané školy
  • Stáže ve vybraných školských poradenských zařízeních – pedagogicko-psychologická poradna/speciálně pedagogické centrum
  • Reflektivní semináře, reflexe mezi jednotlivými skupinami, písemné výstupy z absolvovaných stáží

6. Zpracování závěrečné práce 

Aplikační práce s teoretickým vstupem a důrazem na vlastní využitelnost v praxi. Jednotliví vyučující nabízejí frekventantům dílčí témata ke zpracování, někteří, zejména školní psychologové pracující v prostředí školy nacházejí „svá“ témata pro zpracování. Metodologie zpracování – semináře ke zpracování závěrečné práce, zásady práce s literaturou, kvantitativní a kvalitativní metodologie. Sepsání závěrečné práce.

Příklady závěrečných prací:

  • Školní psycholog v prostředí základní školy – spolupráce s jinými odborníky ve vnitřním systému školy, spolupráce se subjekty navenek.
  • Specifika práce školního psychologa se třídami, skrytý vrstevnický program.
  • Přístup k žákům nadaným, podpora školním psychologem.
  • Syndrom vyhoření u učitelů specializovaných tříd.
  • Preventivní model péče z pohledu školního psychologa.
  • Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Práce s rodinou v systému školy.