Souhrné informace o zadávání, zpracování a odevzdání závěrečných prací obsahuje OPAD č. 28/2024. Další informace jsou uvedeny na stránkách jednotlivých kateder. Kterého vedoucího si vybrat nebo jak probíhá obhajoba ti pomohou spolužáci ve Studentech. Některé spolky taktéž pravidelně organizují workshopy k psaní závěrečných prací.
Jedna z dílčích částí SZZ je zpracování a obhájení závěrečné práce. V bakalářském studijním programu zpracovává student bakalářskou práci, v magisterském a navazujícím magisterském magisterskou práci a v doktorském rigorózní práci. Místo akademické bakalářské práce lze díky zmíněmému OPADu zpracovat tzv. portfolio. Podoby portfolií jsou vypsány v čl. 3 OPADu. Pokud se pro tuto formu práce rozhodneš, uvedeš tuto skutečnost do kolonky „Zásady pro vypracování“ při zadávání práce do SIS. Rámcovou podobu portfolií určuje garant studijního programu, konkrétní pak studující ve spolupráci s vedoucím práce. Ne každý typ portfolia se přitom může uplatnit v každém studijním programu.
Pro zpracování závěrečné práce potřebuješ dvě věci – téma a vedoucího práce. Co nejdříve (ideálně během 2. ročníku Bc. studia) si promysli téma práce a oslov potenciálního vedoucího.
Témata prací jsou vypisována v SIS (modul Témata prací (Výběr práce) nebo na stránkách/nástěnkách jednotlivých kateder u daných vyučujících. Můžeš zvolit přímo téma nabízené, upravit si jej, či přijít s tématem vlastním. V případě vlastního tématu je žádoucí oslovit takového vedoucího, který se tomuto tématu profesně věnuje nebo má k němu nějakým způsobem blízko. Téma práce si vol z nabídky nebo vlastní takové, kterému alespoň trochu rozumíš a jeho zpracování tě bude alespoň částečně bavit, aby ti šla práce co nejvíc od ruky.
Vedoucí práce (jinak též školitel), je člověk, který zpracování závěrečné práce povede, bude na něj dohlížet a orientuje se v dané oblasti. Nejčastěji se jedná o tvého vyučujícího, ale práci ti může vést i katederní doktorand nebo člověk mimo fakultu. Jak bylo popsáno výše, zvolit si můžeš z nabízených témat nebo přijít s tématem vlastním. Potenciálního vedoucího můžeš kontaktovat s prosbou o vedení práce skrze univerzitní e-mail nebo jej oslovit osobně během konzultačníh hodin. V ideálním případě tvé žádosti vyhoví a začne fáze zadávání tématu a vytváření plánu postupu. Může se ovšem stát, že vyučující bude např. mít již naplněnou kapacitu prací a tím pádem tě odmítne. Pokud se toto stane, musíš hledat jiného vedoucího.
Po dohodě se školitelem je možné přistoupit k zadání závěrečné práce do SIS a jejímu samotnému zpracování. Zadání práce musí obsahovat body uvedené v čl. 2 OPADu, tzn. název tématu práce v českém a anglickém jazyce, jazyk práce, jméno vedoucího práce, datum a akademický rok zadání, typ práce, zásady pro vypracování, doporučený seznam literatury. Dále se uvádějí i klíčová slova v obou jazycích a předběžná náplň práce. Tyto údaje zadává do SIS vedoucí práce ve spolupráci se studentem. Zadání je platné až poté, co zadané zadání školitelem schválí garant příslušného studijního programu a potvrdí studijní oddělení. Na některých katedrách stále platí, že zadání se 2× vytiskne, podepíšeš jej ty a vedoucí katedry a jednu kopii si ponecháváš.
Jak již bylo zmíněno, podoba závěrečných prací se v současnosti řídí OPADem č. 28/2024. To nestanovuje konkrétní termín, do kterého musí zadání práce být v SIS zaneseno, ale doporučuje se ji mít zadanou nejpozději 3 měsíce před plánovaným odevzdáním.
Samotné zpracování práce se řídí podle domluvy s vedoucím. Je zásadní postup s vedoucím pravidelně konzultovat, aby práce kontrolovaně směřovala ke zdárnému konci. Minimální rozsah práce, který je nutné splnit, je uveden v čl. 6 OPADu. Počet znaků se rovná počtu úhozů (tj. i mezery). Do rozsahu práce se počítá vlastní text od úvodu po závěr včetně poznámek pod čarou. Další velmi důležitou částí je čl. 7 OPADu, který upravuje náležitosti a členění závěrečné práce. Tyto náležitosti je nutné dodržet! K dodržení náležitostí se rozhodně doporučuje využít šablony závěrečných prací, které mají požadované oddíly s vysvětlivkami a formátování textu již předdefinované.
V odůvodněných případech lze změnit téma závěrečné práce (čl. 4). Lze tak učinit podáním obecné žádosti na podatelnu. Důležité je žádost relevantně odůvodnit a mít předdomluvu se stávajícím vedoucím nebo novým, u kterého budeš nové téma psát. Žádost pak vyřizuje tvá studijní referentka, se kterou je vhodné veškerý postup konzultovat a koordinovat. Obdobně lze žádat i o zpracování práce v oboru minor. Stačí, když si podáš písemnou žádost. K žádosti se vyjadřují garanti obou studijních programů a rozhoduje o ní děkan. Tento krok si pořádně promysli, měj jasnou představu o novém tématu a předběžný souhlas s potenciálního vedoucího práce. Kromě změny tématu a psaní na minoru by mělo podobně jít i změnit vedoucího, opět po konzultaci se studijní referentkou a předběžným souhlasem nového vedoucího. Primárně by člověk měl psát práci ve svém studovaném oboru/oborech, ale existuje možnost ji psát i na jiném oboru. Informuj se u své studijní referentky.
Při psaní práce je za určitých podmínek povoleno využívat nástrojů umělé inteligence (čl. 9). Jedná se například o rešerši zdrojů, opravu pravopisu nebo úpravu stylistiky. Pokud byla AI k těmto účelům použita, je potřeba využití v textu práce přiznat. Naopak nepřípustné je využívat AI ke generování vlastního textu, aby byla zachována originalita a integrita vlastní tvorby studenta.
Přistoupení k obhajobě závěrečné práce je podmíněné splněním předmětů vážících se k závěrečné práci (např. u Bc. studia to jsou Seminář k přípravě bakalářské práce a Příprava a odevzdání bakalářské práce), jejím odevzdáním (tj. vložením elektronické verze do SIS podle návodu) do termínu určeného harmonogramem a zapsáním předmětu Obhajoba bakalářské/diplomové práce a přihlášením se k termínu obhajoby v SIS. Při odevzdání si dej pozor, abys vkládal/a správné verze dokumentů a práci odevzdal/a ve formátu PDF/A. S exportem do PDF/A ti pomůže tento návod. Některé katedry taktéž požadují odevzdání dvou fyzických výtisků (nejčastěji stačí v kroužkové vazbě, kterou ti zhotoví ve Studovně) na sekretariát katedry nebo přes podatelnu (jeden výtisk pro vedoucího, jeden pro oponenta). Po elektronickém odevzdání proběhnou kontroly práce na plagiátorství. Případné shody s jinými dokumenty se posuzují individuálně. Pokud je vše řádně citováno a neopsáno, je nalezená podobnost s jinými dokumenty v pořádku.
Na každou závěrečnou práci jsou vypracovány dva posudky – vedoucím práce a oponentem. Oba posudky ti musí přijít nejpozději 5 pracovních dní před obhajobou. V posudcích je tvá práce zhodnocena slovně a zaškrtnutím políček jednotlivých kritérií, jsou navrženy otázky k obhajobě a navržena známka. Samotná obhajoba zahrnuje krátkou prezentaci práce před komisí, zodpovězení otázek v posudku vedoucího práce a oponenta, reakci na jejich připomínky a následnou diskuzi. K obhajobě je vhodné přijít ve formálním oblečení a vyjadřovat se kultivovaně.