Orientace v prostoru a v rovině
Naše nabízené aktivity:
V MŠ nejsou aktivity tématu Orientace prováděny izolovaně, jsou propojovány s dalšími aktivitami, které jsou jim blízké a vhodně navazují tak, aby spolu tvořily organický celek. Jde o situace, které jsou v mateřských školách běžné a žádoucí. Uvedené aktivity je možno vhodně upravovat dle dané situace.
Možné náměty a aktivity:
a) Vycházky do přírody (v ročních obdobích)
- umístění, pozice
- tvary v rovině a prostoru
- porovnání 3D a 2D
- pohyb, vnímání času
- uvědomění si příčiny a následku
- prostorové vnímání zrakem a sluchem
- souměrnosti v přírodě
- hledání pokladu
b) Lidské tělo
- práce s celkem a částmi,
- zapojení pohybu
- orientace na vlastním těle
- před-čtenářská gramotnost
- pravolevá orientace
- orientace a řeč
- souměrnosti těla
c) Svět kolem nás (doprava)
- určování směru,
- popis polohy předmětů v prostoru či rovině
- cesta z domova do školy
- prostorová představivost
- dopravní prostředky, jejich užití
- porovnání 2D a 3D (kreslení a modelování)
- silniční provoz
- dělení a vyplňování prostoru
d) Pohádky
- O Koblížkovi
- O veliké řepě
- Červená Karkulka
- Ferda Mravenec
- Krteček
- Dlouhý, Široký a Bystrozraký
- O kohoutovi a slepičce
- O perníkové chaloupce
Ukázky konkrétních aktivit:
AKTIVITA NETOPÝR:
Cíl: děti
- pochopí, jak se netopýr orientuje v prostoru pomocí odraženého zvukového signálu (echolokace)
- procvičí si svou vlastní prostorovou orientaci
Pomůcky: šátek, obrázek netopýra, obrázky prvků v krajině, obrázky netopýří potravy (brouk, můra, pavouk…)
Průběh hry: Každé dítě si vylosuje obrázek, podle nějž pozná, co bude během hry představovat. „Netopýrovi“ zavážeme oči. Ostatní se rozmístí v prostoru. Na místě, které si zvolí, zůstanou stát během celé hry, pohybuje se pouze netopýr, který hledá svou potravu. Orientuje se jako skutečný netopýr – vydává zvukový signál a čeká na odezvu. Volá: „Kdo je tam?“ Dítě, jehož směrem volá (či zároveň ukáže), mu odpoví podle obrázku, jejž si vylosovalo. Netopýr se vyhýbá překážkám (např. strom, jeskyně, jelen…) a hledá svou kořist (např. můru).
Hra končí, když netopýr uloví potravu, nebo po uplynutí časového limitu. V dalším kole si děti znovu rozlosují kartičky.
Origami „netopýr“
Netopýří bludiště – spojování s vhodnou potravou