Vnímání a organizace prostoru – aktivity
- Vytváření prostorových modelů a maket konkrétních situací, využití stavebnic a her s prvky tvořivosti, fantazie, konstrukce, při uplatnění manuální motorické zručnosti – stavby z krychlí, činnosti s „geodeskou“, stavíme ploty, ohraničování a oplocování, rozdělování a půlení.
- Shodnosti, podobnosti, pravidelnosti, zákonitosti, překládání papíru, origami, symetrické obrázky, mozaiky, dláždění, …
Návrh metodického postupu téma „Zobrazení předmětů v prostoru“ – práce s Magformers
MAGFORMERS je didaktická pomůcka určená k základnímu poznáváni geometrie v rovině i v prostoru, k rozvíjení jemné motoriky. Podporuje prostorovou imaginaci a podněcuje tvořivost a matematické myšleni. Hra s ní je také někdy nazývána „magnetickou geometrií“.
Konstrukce MAGFORMERS spočívá v jednoduchém technickém řešeni: magnetky jsou uvnitř dílků zapouzdřeny ve formě drobných válečků s jistou vůli, v okamžiku přiblížení se dílky přitáhnou. Jednotlivé díly jsou dostatečně velké a prakticky nerozbitné.
Při práci s MAGFORMERS se nesnažíme používat přesnou geometrickou terminologii – ta zde rozhodně není cílem. Sestavováni dílků stavebnice přivádí děti k vlastním stereometrickým objevům.
- Vstupní motivační volný rozhovor nad zvolenou aktivitou, např. seznámení s pomůckou, sdílení zkušeností dětí (kdo zná?, kdo má doma?).
- Evidence nápadů/námětů od dětí (burza), výběr nejvhodnější úvahy, kterou budeme sledovat. Podněcovat nápady dětí s důrazem na objevování, otázky vedoucí ke zpřesnění úkolů, pouze s minimem geometrické terminologie, důraz na manipulativní činnosti.
- Rozhodnutí učitelky pro vhodnou organizaci aktivity (jednotlivci, dvojice, skupiny…, čas, který jí bude věnován, způsob vyhodnocení,..).
- Zadání konkrétního úkolu/aktivity/hry:
„Vyber si tvary z velkého množství různých druhů, velikostí trojúhelníků, čtverců, obdélníků, zvol si jejich barvy,..
„Vytvoř nějakou postavu, ornament, stavbu,… a řekni, z jakých (a kolika) dílků jsi ji sestavil/a“
- Vzájemné seznámení „prohlídka“ a popis dětských produktů (rozvíjení jazyka), posouzení výsledků, komunikace nad nimi (co představuje, proč jsi vytvořila, co se ti na ní líbí,…) – dítě-učitelka, dítě a ostatní děti)
Ukázky práce s Magformers
přechod od plošného zobrazení k prostorové tvorbě, kombinace materiálů
Stavby 3D – stavebnice
- motivační četba – knihy s tematikou pohádek (princezny), historie (rytíři)
- „vícepohledovost“ staveb – pohled shora, zepředu
- práce s plánkem (stavění podle plánku, vytváření plánků podle stavby)
Vztah mezi 2D a 3D modely
- tvorba vlastní stavby
- zakreslení stavby
- sledování prostorových vztahů
- lineární zobrazení prostorových vztahů
Práce s Blokusem – shodná zobrazení
- umístění jednotlivých dílků ve čtvercové síti
- osová souměrnost ž-m,z-č
- středová ž-č
- rotace ž-m,č,z
- posuzování tvaru jednotlivých dílků