Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ (doplňující pedagogické vzdělání – DPS)

 


K výběru didaktik budete vyzváni e-mailem, bude vás kontaktovat referentka programu. Pokud vám cokoliv nejde přiložit (např. doložit vzdělání) posílejte na adresu karolina.krejcova@pedf.cuni.cz

 

Kurz je určen k získání kvalifikace učitele všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětů vyučovaných na 2. stupni základní školy a na středních školách pro uchazeče, kteří mají ukončené magisterské (inženýrské) vzdělání, jež odpovídá některému/některým všeobecně-vzdělávacímu/všeobecně-vzdělávacím nebo odbornému/odborným předmětu/předmětům.

 

  • studium sestává z blokové prezenční a distanční výuky – dny výuky převážně pátky a soboty
  • výuka bude organizována formou bloků v průběhu semestru
  •  250 hodin výuky celkem (z toho 80 prezenčních hodin, 70 hodin distanční synchronní nebo asynchronní výuky a 100 hodin pedagogické praxe s reflexí), dvousemestrální studium
  • získání kvalifikace učitele všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětů vyučovaných na 2. stupni základní školy a na středních školách pro uchazeče, kteří mají ukončené magisterské (inženýrské) vzdělání, jež odpovídá některému/některým všeobecně-vzdělávacímu/všeobecně-vzdělávacím nebo odbornému/odborným předmětu/předmětům
  •  studijní program ukončen obhajobou závěrečné práce ve formě portfolia před komisí
  • předpokládaný poplatek na jednoho účastníka je 30 000,-

 


Cílová skupina: 

Cílovou skupinou jsou absolventi vysokoškolského studia akreditovaného magisterského studijního programu NEUČITELSKÉHO ZAMĚŘENÍ (Mgr., Ing.), který odpovídá charakteru některého z vyučovaných předmětů na 2 stupni základní školy a/nebo na střední škole. Tímto studiem získají účastníci způsobilost vyučovat všeobecně vzdělávací nebo odborné předměty. 

Volba zaměření – tj. modulu oborové didaktiky proběhne již v rámci podání přihlášky (uchazeč uvede maximálně dva preferované oborově-didaktické moduly). 
  

Didaktika matematiky  

(prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.) 

 

Vyžaduje se absolvování magisterského studijního programu z matematiky nebo programu, v němž tvoří matematické předměty podstatnou část (rozhoduje garant modulu).  

Předpokládá se znalost matematiky na úrovni maturitního didaktického testu z matematiky (viz testy z minulých let https://maturita.cermat.cz/menu/testy-a-zadani-z-predchozich-obdobi/matematika/testy-a-zadani-matematika). Tato znalost může být ověřena písemným testem.  


Didaktika fyziky  

(prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.) 

 

Absolvování magisterského studijního programu z chemie nebo příbuzného oboru (rozhoduje garant modulu).  


Didaktika chemie  

(prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.) 

 

Absolvování magisterského studijního programu z fyziky nebo příbuzného oboru (rozhoduje garant modulu).  


Didaktika biologie  

(RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.) 

 

Absolvování magisterského studijního programu z biologie nebo příbuzného oboru (rozhoduje garant modulu).  


Didaktika výchovy ke zdraví  

(PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.) 

Absolvování magisterského studijního programu (oboru) zdravotnických věd, pedagogiky, psychologie a bezpečnost a ochrana obyvatelstva. Přijati mohou být též absolventi příbuzných studijních programů (např. bezpečnostně právních studií. – v těchto případech bude přihlédnuto k absolvovaným předmětům státní závěrečné zkoušky, příp. k tématu diplomové práce).

 


Didaktika informatiky  

(PhDr. Petra Vaňková, Ph.D., PhDr. Josef Procházka, Ph.D.) 

 

Cílovou skupinou jsou absolventi vysokoškolského studia technického zaměření, popř. absolventi vysokoškolského studia jiných oborů, kteří prokáží, že se v daném oboru Informatika (se zaměřením na vzdělávání 

žáků) vzdělávají (vzdělávali v posledních 5 letech od podání přihlášky) nebo tento obor na základní, či střední škole v době podání přihlášky vyučují. V dalších individuálních případech rozhoduje garant oboru. 

 

Podmínkou pro přijetí na základě výběrového řízení jsou doklady o příslušném vzdělávání, dalšími poklady jsou doklady o absolvovaných školeních a dalším vzdělávání v oboru Informatika se zaměřením na vzdělávání na základních nebo středních školách, popř. doklad školy, ve kterým škola tvrzuje, že daný uchazeč vyučuje předměty informatického zaměření. 

V případě většího počtu uchazečů budou upřednostněni uchazeči, kteří se do studia zapsali dříve. 


Didaktika francouzského jako cizího jazyka  

(Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.) 

 

Komunikační kompetence ve francouzském jazyce minimálně na úrovni B2 dle SERRJ, která 

  1. a) bude doložena jakýmkoli certifikátem na úrovni min. B2 nebo b) bude ověřena vstupním testem na úrovni B2.

Didaktika německého jako cizího jazyka  

(PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.) 

 

 

Komunikační kompetence v německém jazyce minimálně na úrovni B2 dle SERRJ, která 

  1. a) bude doložena jakýmkoli certifikátem na úrovni min. B2 nebo b) bude ověřena vstupním testem na úrovni B2.

Didaktika ruského jako cizího jazyka  

(PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.) 

 

Komunikační kompetence v ruském jazyce minimálně na úrovni B2 dle SERRJ, která 

  1. a) bude doložena jakýmkoli certifikátem na úrovni min. B2 nebo b) bude ověřena vstupním testem na úrovni B2.

Didaktika anglického jako cizího jazyka  

(PhDr. Klára Uličná, Ph.D.) 

 

Komunikační kompetence v anglickém jazyce minimálně na úrovni C1 dle SERRJ, která 

  1. a) bude doložena jakýmkoli certifikátem na úrovni min. C1 nebo b) bude ověřena vstupním testem na úrovni C1.

Didaktika občanské výchovy, společenských věd a filosofie  

(Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.) 

 

Absolvované magisterské studium společenskovědního oboru či filosofie a etiky. Přijati mohou být též absolventi humanitního oboru blízkého společenským vědám (rozhoduje garant modulu). V přijímacím řízení mají přednost absolventi oborů, jež mají přímý vztah k tematikám vyučovaným ve Občanském a společenskovědním základu na gymnáziu a Výchově k občanství na základní škole.” 


Didaktika dějepisu  

(Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.) 


Didaktika pedagogiky, psychologie a sociální práce  

(PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.) 

 

Absolvování magisterského studijního programu (oboru) pedagogika nebo psychologie nebo sociální práce. Přijati mohou být též absolventi příbuzných studijních programů (např. sociální pedagogika, andragogika, sociální politika aj. – v těchto případech bude přihlédnuto k absolvovaným předmětům státní závěrečné zkoušky, příp. k tématu diplomové práce). 


Didaktika českého jazyka a literatury  

(doc. PhDr. Eva Hájková, Ph.D., PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D., Mgr. Filip Komberec, Ph.D.) 

 

Absolvování magisterského studijního programu z bohemistiky nebo příbuzného oboru (rozhoduje garant modulu).” 


Didaktika českého jazyka  

(doc. PhDr. Eva Hájková, Ph.D., PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.) 

 

Absolvování magisterského studijního programu bohemistického typu či programu příbuzného (rozhoduje garant modulu).  

Předpokládá se znalost českého jazyka a literatury na úrovni maturitního didaktického testu. Tato znalost může být ověřena písemným testem.  

Písemný test se bude skládat: 

  1. z jazykové korektury 
  1. ověření jazykových znalostí a dovedností 
  1. ověření základních interpretačních dovedností 

ověření základních literárně historických a literárně teoretických znalostí 


Didaktika české literatury  

(Mgr. Filip Komberec, Ph.D.) 

Absolvování magisterského studijního programu z bohemistiky nebo příbuzného oboru (rozhoduje garant modulu).” 


Didaktika komunikační a mediální výchovy  

(doc. PhDr. Eva Hájková, Ph.D., PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.)

Absolvování magisterského studijního programu bohemistického typu či programu příbuzného (rozhoduje garant modulu).

Předpokládá se znalost českého jazyka na úrovni maturitního didaktického testu. Tato znalost může být ověřena písemným testem.

Písemný test se bude skládat:

  1. z jazykové korektury
  2. ověření jazykových znalostí a dovedností

Didaktika výtvarné výchovy  

(Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.) 

 

Cílovou skupinou jsou absolventi magisterského studijního programu v oborech zaměřených na volné a užité umění, nebo teorii výtvarného umění, popř. absolventi magisterského programu s výrazným zastoupením předmětů s vazbou na vizuální kulturu (architektura, scénografie…) (rozhoduje garant modulu). Dále i absolventi magisterského studia jiné VŠ v kombinaci s bakalářským vzděláním ve studijním programu se zaměřením na volné a užité umění nebo teorii výtvarného umění. 

Podmínkou pro přijetí je dále vstupní pohovor, v němž uchazeč prokáže schopnost kultivovaného souvislého projevu v českém jazyce, motivaci ke studiu a schopnost reflektovat absolvované studium, vlastní autorskou tvorbu nebo kvalifikační práci v souvislosti k výuce předmětu výtvarná výchova. 


Didaktika hudební výchovy  

(doc. PaedDr. Hana Váňová, Ph.D., PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.) 

 

Vstupní požadavky: muzikologické nebo umělecko-pedagogické studium VŠ (AMU, HAMU, JAMU, Hudební věda na FF apod.). V případě absolvování jiné vysoké školy je nutné ukončené středoškolské vzdělání na některé z konzervatoří nebo na hudebním gymnáziu.  Nestačí absolvování základního hudebního vzdělání na ZUŠ.