NABÍDKA TÉMAT DIPLOMOVÝCH PRACÍ
PRO STUDUJÍCÍ NAVAZUJÍCÍHO MAGISTERSKÉHO STUDIA PEDAGOGIKY
KATEDRA PEDAGOGIKY
Studující si může vybrat z nabídky vypsaných témat a dotazem u příslušného vyučujícího ověřit, zda je téma ještě volné. Je možné také navrhnout vlastní téma a s ním oslovit vyučujícího, který se podobnou problematikou zabývá, viz charakteristika odborného zaměření jednotlivých pracovníků katedry pedagogiky. V obou případech je třeba získat souhlas budoucího vedoucího práce a domluvit se na zadání práce v SIS, jehož součástí je téma a klíčová slova (obojí i v angličtině), dále zásady pro vypracování a základní literatura.
Prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
■ odborné zaměření:
autorita, manipulace, mravní výchova, rizikové chování dětí a mládeže, školní kázeň
■ vypsaná témata DP:
- Žákovská samospráva: možnosti, perspektivy a omezení.
- Manipulace ve výchově.
- Možnosti školy v oblasti efektivního vedení žáků k hodnotám.
- Jak učitel získává a ztrácí autoritu – případová studie.
- Autorita vrstevníků jako účinný nástroj ovlivňování chování skupiny.
- Šikanovaný učitel.
- Školní (ne)kázeň.
- Významné osobnosti sociální pedagogiky (srovnání).
- Sociální pedagog jako profese.
- Pedagogizace prostředí.
PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
■ odborné zaměření:
obecná pedagogika, dějiny školství a pedagogiky, životní styly v současné společnosti
■ vypsaná témata DP:
Konkrétní témata v rámci odborného zaměření je možné stanovit po dohodě s jednotlivými studenty.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
■ odborné zaměření:
obecná didaktika, profesní rozvoj učitelů, dobrovolnictví, evropská dimenze ve vzdělávání
■ vypsaná témata DP:
- Vyučování založené na evidenci, efektivní výukové strategie
- Badatelsky orientované vyučování a možnosti využití Open Science Resources
- Využití taxonomie vzdělávacích cílů SOLO ve výuce
- Mentoring ve vzdělávání učitelů: komparativní analýza vybraných evropských zemí
- Dobrovolnictví v oblasti výchovy a vzdělávání
Poznámka: Pro všechna témata je nutná znalost anglického jazyka
PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
■ odborné zaměření:
sociální práce, sociální pedagogika, sociálně právní ochrana dětí, násilí v rodině, zdravotně sociální péče o seniory
■ vypsaná témata DP:
-
- Principy interdisciplinární ochrany dětí ve škole.
- Právní povědomí dětí a učitelů.
- Spolupráce školy a orgánu sociálně právní ochrany dětí.
- Role učitele v interdisciplinárním přístupu k dítěti .
- Možnosti učitele v sociálních službách.
- Chudoba – rodina – škola a názor dětí.
- Úloha sociálního pedagoga ve škole.
- Školská sociálního práce.
- Nedobrovolný klient v soc. práci.
- Povědomí o ústavní a ochranné výchově.
Je možné navázat či si vybrat téma z bakalářských prací
PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
■ odborné zaměření: výchova ke zdraví, well-being učitelů, pohybové aktivity
■ vypsaná témata BP:
Konkrétní téma je možné stanovit na základě individuální dohody, pro zpracování práce je vhodná znalost anglického jazyka.
PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
■ odborné zaměření:
Didaktika výchovy ke zdraví, školní a komunitní projekty se zaměřením na zdraví a bezpečnost, bezpečnostní problematika jako součást vzdělávání, inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáka s odlišným mateřským jazykem
■ vypsaná témata DP:
- Didaktika výchovy ke zdraví
- Školní a komunitní projekty se zaměřením na zdraví a bezpečnost
- Bezpečnostní problematika jako součást vzdělávání
- Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáka s odlišným mateřským jazykem
Konkrétní témata v rámci odborného zaměření je možné stanovit po dohodě s jednotlivými studenty.
PhDr. Marie Linková, Ph.D.
■ odborné zaměření: pedagogicko-psychologická diagnostika, speciální pedagogika, sociální psychologie
■ vypsaná témata BP:
Konkrétní témata v rámci odborného zaměření je možné stanovit na základě individuální dohody.
PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
■ odborné zaměření:
pedagogicko-psychologická diagnostika, multikulturní výchova, vzdělávání dospělých
■ vypsaná témata DP:
- Využití pedagogicko-psychologické diagnostiky v práci učitele.
- Využití autoevaluace při zkvalitňování práce školy.
- Možnosti spolupráce fakulty a škol při pregraduální přípravě učitelů.
Poznámka: Tato témata směřují k využití metod pedagogicko-psychologické diagnostiky v práci jednotlivých učitelů nebo školy jako celku. Jejich formulace je obecná. S jednotlivými studenty je možné podle jejich zájmu a zaměření hledat různé dílčí aspekty dané problematiky pro vymezení konkrétních témat diplomových prací.
PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
■ odborné zaměření:
obecná pedagogika, srovnávací pedagogika, metodologie pedagogického výzkumu
■ vypsaná témata BP:
Konkrétní témata v rámci odborného zaměření je možné stanovit po dohodě s jednotlivými studenty. Předpokládaná znalost anglického jazyka.
Doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
■ odborné zaměření:
sociologie výchovy, teorie výchovy, komparativní pedagogika
■ vypsaná témata DP:
Konkrétní témata je možné stanovit na základě individuální dohody
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
■ odborné zaměření:
sociální pedagogika, dějiny pedagogiky, filozofie výchovy, mediální výchova
■ vypsaná témata DP:
Konkrétní témata v rámci odborného zaměření je možné stanovit po dohodě s jednotlivými studenty.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
■ odborné zaměření:
autorita ve výchově, obecná pedagogika, andragogika, didaktické technologie
■ vypsaná témata DP:
Témata budou v rámci odborného zaměření stanovena po dohodě s jednotlivými studenty.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
■ odborné zaměření:
prevence závislostí, výživa, zdravý životní styl
■ vypsaná témata DP:
Témata budou v rámci odborného zaměření stanovena po dohodě s jednotlivými studenty.
Doc. PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
■ odborné zaměření:
metodologie pedagogického výzkumu, hodnocení výsledků vzdělávání
■ vypsaná témata DP:
- Teorie odpovědí na položku (item response theory)
- Základní principy adaptivního testování (computerized adaptive testing, CAT)
- Využití metody ukotvujících vinět (anchoring vignette method) při měření školní kázně
- Využití metody ukotvujících vinět (anchoring vignette method) při měření zdraví učitelů
- Využití metody ukotvujících vinět (anchoring vignette method) při měření zdraví dětí
- Využití metody ukotvujících vinět (anchoring vignette method) při měření znalostí cizích jazyků
- Využití experimentů v pedagogice
- Subjektivní duševní pohoda učitelů: hodnocení spokojenosti se životem
- Subjektivní duševní pohoda učitelů: měření pozitivních a negativních pocitů spjatých s jednotlivými částmi dne
- Subjektivní duševní pohoda žáků: hodnocení spokojenosti se životem
- Subjektivní duševní pohoda žáků: měření pozitivních a negativních pocitů spjatých s jednotlivými částmi dne
- Dosahuje žák dobrých výsledků díky systematickému působení školy?
- Klasifikace metod měření školní kázně
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
■ odborné zaměření:
zdraví a kvalita života, zdravotní gramotnost, prevence šikanování
■ vypsaná témata DP:
- Zdravotní gramotnost začínajících učitelů.
- Připravenost začínajících učitelů pro prevenci a řešení školního šikanování.
katedra pedagogiky PedF UK, říjen 2020