Katedra pedagogiky je školicím pracovištěm doktorandů oboru pedagogika. Informace o doktorském studiu jsou k dispozici na stránkách oddělení pro vědeckou činnost, kde jsou i podmínky přijímacího řízení.
Náměty témat disertačních prací:
Prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D
- Výchova jako specifický případ manipulace (případové studie) Požadavky: Znalost metod kvalitativního výzkumu, znalost cizích jazyků, vhodné zejména pro prezenční doktorandy
-
Jak učitel získává a ztrácí autoritu (případové studie) Požadavky: Znalost metod kvalitativního výzkumu, znalost cizích jazyků, vhodné zejména pro interní doktorandy
-
Autorita vrstevníků jako účinný nástroj ovlivňování chování skupiny (případové studie) Požadavky: Znalost metod kvalitativního výzkumu, znalost cizích jazyků, vhodné zejména pro interní doktorandy
-
Žákovská samospráva jako prostředek výchovy (cesta) k demokracii, kázni a mravnosti (návrh modelu žákovské samosprávy a jeho praktická realizace (aplikace) na vybrané škole Požadavky: Znalost cizích jazyků, vhodné zejména pro interní doktorandy
-
Školní kázeň v postkomunistických zemích (srovnávací studie) Požadavky: Znalost cizích jazyků, kontakty na východoevropské postkomunistické země, znalost metodologie pedagogického výzkumu, vhodné zejména pro prezenční doktorandy
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
- Didaktika vysokoškolské výuky
- Pedagogická praxe studentů učitelství
- Mentoring začínajících učitelů
PhDr. Marie Linková, Ph.D.
- Klima školní třídy (typologicky např. dítě s ADHD ve třídě jako sociální skupině, předpokládá se empirická zkušenost s tématem)
Doc. PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
- Počítačové adaptivní testování (Computerized adaptive testing, CAT)
- Využití metody ukotvujících vinět v pedagogice a příbuzných sociálních vědách
- Využití experimentálních výzkumů v pedagogice
- Efektivita programů primární prevence na žáky základních škol
- Měření subjektivní duševní pohody (subjective well-being) učitelů
- Měření přidané hodnoty školy s využitím panelových dat
- Měření školní kázně
Podrobnější popis jednotlivých tematických zaměření školitelky dr. Hany Voňkové zde
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
- Diagnostika, prevence a řešení šikany v konkrétní škole (akční výzkum)
- Reflexe sebevýchovy v rozhovorech se seniory (případová studie, resp. biografie)
- Teoretická a metodologická východiska oboru výchova ke zdraví (teoretická studie)
Kurzy pro doktorandy vyučované členy katedry:
Název kurzu: Obecná pedagogika
Přednášející: doc. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Rozsah a termín: 1 semestr (26 hodin přednášek a seminářů).
Forma kontroly: písemná práce – aktualizace vybraného tématu kurzu, zkouška formou rozpravy.
Témata kurzu:
- Možnosti a meze výchovy a její společenská determinace,
- Výchova a sebevýchova,
- Autorita učitele,
- Sociální skupina jako činitel výchovy,
- Multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání,
- Výchova jako specifický případ manipulace,
- Vybrané výchovné problémy ve školách,
- Mravní vývoj a mravní výchova.
Název kurzu: Zdravotní gramotnost v interdisciplinárním diskurzu (ODO114010)
Přednášející: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Rozsah:12 hodin přímé výuky (3 – 4 setkání) a řízené samostudium v prostředí LMS Moodle.
Forma kontroly: Zkouška formou rozpravy nad závěrečnou písemnou prací.
Témata kurzu:
- Teoretické vymezení konceptu zdravotní gramotnosti.
- Zdraví člověka jako fenomén a předmět interdisciplinárního studia.
- Základní poznatky teorie zdraví a nemoci – integrálně antropologický přístup.
- Zdravotní stav evropské populace jako východisko výchovy ke zdraví.
- Zdraví a nemoc v kontextech výchovy, výchova ke zdraví jako pedagogický problém.
- Evropská zdravotní strategie a vybrané programové dokumenty podpory veřejného zdraví.
- Možnosti měření a hodnocení úrovně zdravotní gramotnosti lidí.
- Vybrané metodologické přístupy ke studiu zdravotní gramnotnosti v prostředí školy.
Název kurzu: Teorie výchovy (OD0114009)
Přednášející: Doc. PhDr. jiří Prokop, Ph.D.