Monografie pojednává o inspirativních projektech spojených s péčí o „obtížně vychovatelné“ děti a mládež. Formou kvalitativního historicko-pedagogického výzkumu sleduje vývoj institucionální převýchovné péče o dítě se zaměřením na fungování inovativních projektů vzniklých převážně na přelomu 19. a 20. století a pokračujících až do současnosti.
Autoři čerpají z bohaté zahraniční literatury, zejména americké, britské, německé a ruské a představují čtenářům „pionýrské“ projekty převýchovy dětí a mládeže od poloviny 19. století do současnosti. Projekty jsou spojeny se jmény významných pedagogů, průkopníků praktické sociální pedagogiky, jakými byli např. G. M. Bosco, W. R. George, H. Lane, D. Wills, A. S. Makarenko, A. S. Neill, S. Bernfeld, J. Korczak nebo E. J. Flanagan.
Autoři nacházejí a následně analyzují společné rysy, které byly příčinou úspěšnosti projektů. Monografie záměrně poukazuje i na inspirační přesahy popsaných projektů v kontextu současné české etopedické praxe.
HESSOVÁ, L., BENDL, S. (2024). Průkopnické projekty reedukace dětí a mládeže. Praha: Triton.