Metoda ukotvujících vinět a její využití v pedagogickém výzkumu

Monografie představuje první komplexní pojednání o ukotvujících vinětách v české i zahraniční pedagogické literatuře. Základní myšlenkou metody ukotvujících vinět je to, že respondenti mimo (sebe)hodnoticí otázky hodnotí v dané oblasti i hypotetickou osobu popsanou v krátkém příběhu – ukotvující vinětě. Vzhledem k tomu, že všichni respondenti hodnotí tentýž příběh, může být heterogenita hodnocení vinět interpretována jako rozdílnost užívání škály. Na základě takto odhadnuté rozdílnosti se následně provede korekce (sebe)hodnocení respondentů v dané oblasti. Metoda pomáhá odstraňovat jednu z častých slabin kvantitativního výzkumu, totiž omezenou validitu při použití posuzovacích škál. V knize jsou představeny teoretické základy metody, statistické modely metody, dosavadní přínosy při aplikaci metody v sociálních vědách a i původní analýza dat z mezinárodního srovnávacího výzkumu PISA poukazující na zásadní rozdíly při užívání dotazníkových škál v různých světových regionech a na dopady těchto rozdílů při analýze dat o podpoře žáků ze strany učitele.

Publikace byla oceněna Českou asociací pedagogického výzkumu v kategorii „Monografie nebo jiná neperiodická publikace (v libovolném jazyce).“

VOŇKOVÁ, H. (2017). Metoda ukotvujících vinět a její využití v pedagogickém výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.