Učební text je nárysem sociální pedagogiky jako pedagogické disciplíny, přičemž se pokouší vymezit její vlivné proudy. Kromě základních informací o sociální pedagogice, tj. o jejím zaměření, historii, předmětu, vymezení, o jejích cílech, vztazích s jinými vědními disciplínami, specificích, aktuálních a budoucích úkolech, se publikace zaměřuje na vybrané oblasti sociální pedagogiky. Součástí publikace je představení významných osobností sociální pedagogiky, které jsou spojeny s vlivnými proudy sociální pedagogiky.
Vybraná témata plní v učebním textu dvě základní funkce. V případě tzv. dokreslující funkce se autor publikace snaží zařazením konkrétních témat poukázat na široké pracovní pole sociální pedagogiky a současně ilustrovat provázanost vybraných témat se základní ideo sociální pedagogiky, kterou je idea sociálního začlenění. V případě motivační funkce se jedná o snahu podnítit zájem čtenářů nejen o sociální pedagogiku jako takovou, ale také o témata, s nimiž jsou pedagogové (učitelé, vychovatelé, rodiče) konfrontování každý den. Kromě toho by měly vybrané kapitoly podněcovat čtenáře ke studiu dalších publikací, které se daným tématům věnují podrobněji.
BENDL, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016.