Charakteristika oboru Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
- forma studia: kombinované
- druh studia: navazují magisterské, jednooborové (tzv. program s plným plánem)
- studijní plán platný od akademického roku 2023/2024
- přihláška ke studiu (+ podmínky přijetí)
- konečný termín podání přihlášky: 29.2.2024
- podrobnosti ke studiu také na specializovaném webu
Nový studijní program reagující na problematiku inkluzivního pojetí výuky: Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy s rozšířením o znalosti problematiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků s odlišným mateřským jazykem, a žáků nadaných.
Katedra českého jazyka a Katedra české literatury představují zájemcům nový studijní program. Vznikl v přímé reakci na problémy současné vyučovací praxe. Vyučující českého jazyka a literatury se na druhém stupni či středních školách stále častěji potýkají se situacemi, kdy je třeba do výuky zapojit na úrovni svého maxima všechny žáky – včetně žáků se specifickými vzdělávacími potřebami a žáky nadanými. Mnohdy s nimi nemají dostatečné pedagogické nebo didaktické zkušenosti.
Také často přemýšlíte nad tím, jak v hodinách českého jazyka a literatury pracovat s žáky, kteří potřebují speciální přístupy, metody, uzpůsobení forem práce, speciální didaktické či kompenzační pomůcky?
Rádi byste viděli, jak jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami zkušenými kolegy efektivně zapojovaní v hodinách českého jazyka a literatury v běžných školách, ale také školách speciálních?
Zajímají vás funkční metodické postupy, kterými lze zapojit do řešení jazykových či literárních úkolů žáky nadané tak, aby pracovali společně s ostatními a ze vzájemné spolupráci profitovali všichni žáci?
Existuje optimální způsob hodnocení a klasifikace žáků, který bude principiálně zohledňovat specifické potřeby žáků a nebude zdrojem pocitů nespravedlnosti či nerovnosti mezi žáky?
Hledáte odpovědi na otázky, jak ve třídě rodilých mluvčích přivést k poznání českého jazyka a literatury rovněž žáky s odlišným mateřským jazykem?
Odpovědi na tyto i další otázky výuky předmětu nabízí nový jednoobor navazujícího magisterského programu Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy.
Kromě hlubší oborové expertnosti a podpory spolupracujících odborníků speciálně pedagogických a psychologických oborů bude studium v kombinované formě zaměřeno na specifické aspekty práce se žáky s odlišným mateřským jazykem, žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a se žáky nadanými.
Díky kombinované formě je otevřeno jak čerstvým absolventům bakalářského studia, tak učitelům z praxe, kteří si chtějí rozšířit svoji odbornost. Chcete lépe poznat svůj předmět a svoje žáky? Podejte si přihlášku včas.
Popis ověření a kritéria hodnocení
Přijímací zkouška prověřuje jak dosažené znalosti a dovednosti z bakalářského studia Český jazyk se zaměřením na vzdělávání, tak jazykovou kompetenci uchazeče/uchazečky. Očekává se také znalost aktuálních témat bohemistiky, která jsou řešena současnými bohemistickými časopisy.
Zkouška vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního programu Český jazyk se zaměřením na vzdělávání v aktuálním akademickém roce (viz Studijní informační systém).
Přijímací zkouška má charakter písemného testu.
Písemný test sestává ze dvou částí, a to z
(1) části jazykové a
(2) z části literární.
Z celkového počtu 30 bodů může uchazeč získat 16 bodů z (1) jazykové části a 14 bodů z (2) části literární. Délka trvání písemného testu je 40 min.
Přijímací zkouška z českého jazyka je stejná u programů s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se uchazeč přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.
Doporučená literatura
A) pro morfematiku a terminologii:
- ADAM, R. – BENEŠ, M. – BOZDĚCHOVÁ, I. – MARTÍNEK, F. – PROKŠOVÁ, H. – SYNKOVÁ, P. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2017.
pro morfologii:
- ADAM, R. Příručka k morfologii češtiny (výklad a cvičení s řešeními). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2019.
- ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština – řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000 (morfologie, tvoření slov).
zejm. pro morfologii a pravopis:
- PRAVDOVÁ, M. – SVOBODOVÁ, I. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha: Academia, 2019.
pro lexikologii:
- MALIŠ, O. – MACHOVÁ, S. – SUK, J. Současný český jazyk. Lexikologie (Nauka o tvoření slov, lexikografie, slang). Praha: UK-PedF, 1997.
pro stylistiku:
- ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003 (příp. ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997;
- příp. ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
- ČMEJRKOVÁ, S. Čeština v síti: Psanost či mluvenost? NŘ 80, 1997, s. 225–247.
pro syntax:
- GREPL, M. – KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.
- CzechEncy – Nový encyklopedický slovník češtiny, © Masarykova univerzita, Brno, 2012–2018, příslušná hesla
pro vývoj jazyka
- LAMPRECHT, A. – ŠLOSAR, D. – BAUER, J. Historická mluvnice češtiny. SPN: Praha, 1986.
pro syntetizující pohled:
- Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
B) základní literatura pro dějiny literatury a literární vědu:
- HRUŠKA, P. (ed.) a kol. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.
- JANOUŠEK, P. – ČORNEJ, P. (eds.). Dějiny české literatury 1945–1989. Praha: Academia, 2007– 2008. 4 sv.
- LEHÁR, Jan et al. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: NLN, 2008.
- MOCNÁ, D. – PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.
- ŠIDÁKOVÁ FIALOVÁ, A. (ed.). V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.
- czechlit.cz; Tvar, Host, iLiteratura
Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání v aktuálním akademickém roce, a současné bohemistické časopisy.
Informace o uplatnění absolventů
Absolvent se především uplatní jako učitel českého jazyka a literatury na základních a středních školách. Rovněž se může uplatnit jako učitel vyšší odborné školy nebo učitel v jazykových školách. Volba učitelské profese je jeho prioritou.
Má rovněž předpoklady a kvalifikaci pro lingvistickou a literárněvědnou práci na vědeckých bohemistických pracovištích a na místech, kde se předpokládá důkladná znalost českého jazyka a literatury (redaktor, editor, publicista, tiskový mluvčí apod.).
Díky svému širokému historicko-kulturnímu rozhledu a rozvinutým komunikačním dovednostem se může flexibilně uplatnit i v jiných příbuzných humanitně orientovaných zaměstnáních.
Po absolvování studia v plném plánu je absolvent vedle prohloubeného bohemistického vzdělání navíc schopen účinně se uplatnit na základních i středních školách ve výuce českého jazyka a literatury při didaktickém řešení problémů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků s odlišným mateřským jazykem, a žáků nadaných; může být v rámci svého oboru lingvistickými a literárními konzultacemi spoluúčasten na školním poradenském systému. S ohledem k důkladnému a soustředěnému jednooborovému studiu se očekává, že část nejvíce motivovaných studentů bude pokračovat v doktorském studijním programu Didaktika českého jazyka.