Kontakt: ondrej.hausenblas@pedf.cuni.cz / hausen@ecn.cz | tel.: 221 900 170 | konzultace (R424)
Vyučované předměty:
- Didaktika literární výchovy I
- Didaktika literární výchovy s praxí
- Literární výchova a čtení na 1. stupni
Vzdělání
Vystudoval Filozofickou fakultu UK, obor čeština a angličtina. V letech 1978-1979 pobyl na stipendijním pobytu v Ústavu pro jazyk český ČSAV (dialektologie), poté rok pracoval v Československém rozhlase jako lektor vnitřního vzdělávání, od roku 1981 do roku 1987 jako redaktor starší české literatury v nakladatelství Československý spisovatel. V roce 1987 nastoupil jako asistent na katedru českého jazyka FF UK. Od roku 1992 pracuje zároveň v dalším profesním vzdělávání učitelů, od r. 1998 jako lektor programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. V roce 1999 přešel na Katedru pedagogiky na PedF UK, v roce 2002 na Katedru české literatury PedF UK.
Činnosti pro české školství:
- V letech 1994-1997 předseda občanského sdružení Přátelé angažovaného učení, které představovalo první a dlouho jedinou reformně orientovanou aktivitu českých učitelů, která byla nezávislá a směřovala zdola nahoru (grass-roots movement).
- Spolupráce v týmu autorů připravujících tzv. Zelenou knihu – studii České vzdělání a Evropa, Středisko vzdělávací politiky PedF UK, Praha 1998
- Spolupráce v týmu připravujícím tzv. Bílou knihu Národní program rozvoje vzdělávání v České republice v letech 1999 – 2000.
- Od roku 1998 lektor a odborný garant v programu Reading and writing for critical thinking – Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Spolupracoval při vývoji a implementaci mezinárodního Standardu učitele RWCT. Od roku 2002 mezinárodně certifikovaný lektor a certifikátor programu.
- Člen týmu zpracovávajícího pro Výzkumný ústav pedagogický v Praze metodiku implementace klíčových dovedností v RVP-ZŠ
- Lektor grantových projektů Rovnováha (Magistrát hl.m.Prahy, ESF) a Zvyšování čtenářské gramotnosti (ZŠ v Praze 6)
- Lektor grantových projektů Rovnováha (Magistrát hl. m. Prahy, ESF) a Zvyšování čtenářské gramotnosti (ZŠ v Praze 6), Šance a Spirála (KVIC Nový Jičín, ESF)
- Zpracování modelových očekávaných výstupů pro RVP v projektu Průřezová
témata a čtenářství (ESF)
Odborné zaměření
Didaktika literární a jazykové výchovy, rozvoj čtenářství, porozumění čtenému textu, interpretativní postupy pro výuku literatury.
Profil seminářů:
Didaktika literatury I-III
Semináře jsou vystavěny na interaktivním pojetí čtenářské výchovy. Cíle výuky literatury, efektivní metody práce s textem, sdílení čtenářského zážitku, dlouhodobé budování vztahu k četbě a k literatuře, rozvoj myšlení a komunikace nad literárním textem. Souvislost čtení a psaní ve výuce literatury. Souvislost jazykové, slohové a literární složky výuky. Vedení osobních záznamů z četby. Učitelova role ve čtenářství žáků. Význam znalostí o literatuře pro prohlubování estetického zážitku z četby. Stavba hodiny v literatuře, práce s cíli a metodami výuky, hodnocení práce.
Interpretace literárního díla
Práce s konkrétním literárním dílem. Postupy dobývání jeho významu a smyslu. Přístupy k individuálnímu i společnému porozumění. Důležitost rozdílů i shod v interpretaci mezi jedinci, mezi laiky a odborníky. Aktivní konstituování smyslu díla. Význam jazyka a řeči v literárním díle. Využití konverzace a psaní pro porozumění textu a pochopení smyslu díla.
Didaktické praxe na 1., 2. a 3. stupni škol
Náslechy, analýzy, modely hodin, plánování lekcí, jejich realizace, sledování práce žáků, analýzy výstupů. Doprovodná četba odborná i beletristická.