V rámci projektu nabízíme vyučujícím fakulty i ostatním pracovníkům z jiných fakult Univerzity Karlovy tyto služby:
Konzultace a metodické vedení s ohledem na specifické potřeby studentů se SP a dalších ohrožených skupin studentů a výuky, další nabídky odborných služeb
Na pracovníky poradny je možné obrátit se v případě konkrétních obtíží studenta při studiu, tj. studenta, se kterým vyučující pracuje. Je možné řešit podpůrné přístupy, modifikace ve výuce, hodnocení, úpravy nároků v předmětu, doporučené postupy z funkční diagnostiky.
Pracovníci fakulty i univerzity však mohou řešit i další problémy – např. osobní, vztahové či pracovní, nejčastěji s pracovnicemi poskytující psychologické poradenství.
Pracovníci katedry psychologie / kontakty viz psychologické poradenství
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
- nastavení studijních modifikací pro studenty se speciálními potřebami (kategorie D – specifické poruchy učení)
- další aspekty problematiky specifických poruch učení
- podpora při řešení obtíží v komunikaci se studenty
- psychologické aspekty výuky cizího jazyka
PhDr. Olga Kučerová, Ph.D.
- nastavení studijních modifikací pro studenty se speciálními potřebami (kategorie D – specifické poruchy učení)
- další aspekty problematiky specifických poruch učení
- podpora při řešení obtíží v komunikaci se studenty
- zvládání stresu a náročných životních situací
- řešení osobních problémů
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
- nastavení studijních modifikací pro studenty se speciálními potřebami (kategorie E – poruchy autistického spektra)
- podpora při řešení obtíží se studenty
- problémy v komunikaci se studenty
- řešení osobních problémů a podpora v náročných životních situacích
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
- nastavení studijních modifikací pro studenty se speciálními potřebami (kategorie F – psychické obtíže)
- sladění studia a pedagogické praxe
- náročné situace při výuce a komunikační situace se studenty
- zvládání stresu
- řešení osobních a vztahových problémů
Pracovníci katedry speciální pedagogiky, viz Speciálně pedagogické poradenství a logopedie
PhDr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
- nastavení studijních modifikací pro studenty se speciálními potřebami (kategorie A – zrakové postižení)
- studijní poradenství týkající se specifických úprav materiálů a přístupů
- speciálně-pedagogické poradenství se zaměřením na dopady zrakového postižení
PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D.
- nastavení studijních modifikací pro studenty se speciálními potřebami (kategorie B – sluchové postižení)
- přístupy k výuce, zkouškám nebo konzultacím u studentů se sluchovým postižením
- konzultace k zajištění tlumočení z/do znakového jazyka, přepisech textu, podmínky a pravidla pro účast třetích osob na jejich výuce (tlumočníků/přepisovatelů)
- jednání a komunikace se studentem se sluchovým postižením
PhDr. Kristýna Janyšková, Ph.D.
- nastavení studijních modifikací pro studenty se speciálními potřebami (kategorie C – tělesné postižení)
- konzultace k přístupnosti budov a zajištění bezbariérovosti
- studijní poradenství týkající se specifických úprav materiálů a přístupů
Mgr. Ing. Jana Horynová
- nastavení studijních modifikací pro studenty se speciálními potřebami (kategorie F – narušená komunikační schopnost)
- poradenství v oblasti komunikace se studenty s narušenou komunikační schopností, např. koktavostí
- problematika narušené komunikační schopnosti, logopedické a hlasové poradenství
Vzdělávací programy zaměřené na podporu studentů s konkrétními typy postižení/znevýhodnění
V průběhu let 2020–2022 budou organizovány tyto vzdělávací programy:
- Poruchy autistického spektra u vysokoškolských studentů (říjen 2020–březen 2021)
- Tělesné a zrakové postižení jako každodenní výzva i realita života studentů VŠ (leden 2021–březen 2021)
- Specifické poruchy učení u vysokoškolských studentů (duben 2021–červenec 2021)
V dalších semestrech budou připraveny vzdělávací programy Podpora studentů s psychickými obtížemi při studiu na vysoké škole (ZS 2021/22) a Sluchové postižení a narušená komunikační schopnost u vysokoškoláků (LS 2021/22).
Charakteristika programů:
- Rozsah výuky je 40 hodin, z toho 20 hodin přímé aktivity, 20 hodin distanční (ve výukovém prostředí v Moodle). V době nouzového stavu jsou přímé aktivity zajišťovány on-line formou. Termíny se stanovují na základě dohody s účastníky kurzů.
- Kurzy mají interaktivní podobu, kromě odborných témat jsou řešeny formou „minikazuistik“ konkrétních problémů, které mohou v průběhu vysokoškolského studia u studentů se SP nastat. Součástí jsou i další ukázky konkrétních forem práce se studenty.
Po ukončení programu obdrží účastnici osvědčení o absolutoriu.