Doc. PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Email: | hana.vonkova@pedf.cuni.cz, h.vonkova@gmail.com |
Kancelář: | Myslíkova 7, č. 106a |
Telefon: | 221 900 527 |
Osobní web: | www.vonkova.com |
Konzultace: | čtvrtek 10:30 – 11:15 hod, dle dohody emailem R222(Rettigové) |
Vzdělání
- 2017 habilitační řízení (Doc.)
Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta
habilitační práce: Metoda ukotvujících vinět a její využití v pedagogickém výzkumu - 2012 rigorózní zkouška z matematiky (RNDr.)
Univerzita Karlova v Praze – Matematicko-fyzikální fakulta
rigorózní práce: Edukometrie – Item Response Theory (diplomová práce na MFF UK, jež byla komisí uznána jako rigorózní práce) - 2007 – 2011 Ph.D. studium ekonometrie
Tilburg University v Nizozemí
disertační práce: The Use of Subjective Survey Data: Anchoring Vignettes and Stated Preference Methods - 2004 – 2008 Ph.D. studium pedagogiky
Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta
disertační práce: Vliv vybraných faktorů na matematickou gramotnost žáků v zemích střední Evropy: Sekundární analýza dat PISA 2003 - 2006 rigorózní zkouška z pedagogiky (PhDr.)
Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta
rigorózní práce: Identifikace faktorů ovlivňujících matematickou gramotnost v ČR: Sekundární analýza dat PISA 2003 - 1999 – 2005 Mgr. studium matematiky se zaměřením na vzdělávání a pedagogiky
Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta,
diplomová práce: Učební text – Základy deskriptivní statistiky pro studenty oboru pedagogika - 1998 – 2003 Mgr. studium matematiky/matematické statistiky
Univerzita Karlova v Praze – Matematicko-fyzikální fakulta
diplomová práce: Edukometrie – Item Response Theory
Zaměstnání
- 2011 – nyní
výzkumný pracovník na Univerzitě Karlově v Praze – 1. lékařské fakultě, Klinika adiktologie
rozsah úvazku: 0,6 (1.2. 2011 – 31.1. 2012) a 0,3 (1.2. 2012 – nyní) - 2010 – nyní
odborný asistent na Univerzitě Karlově v Praze – Pedagogické fakultě, Katedra pedagogiky a Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
rozsah úvazku na katedře pedagogiky: 0,9 (1.9. 2010 – 31.7. 2011) a 0,4 (1.10. 2011 – nyní)
rozsah úvazku na ÚVRV: 0,5 (1.1. 2012 – 31.1. 2012) a 0,8 (1.2. 2012 – nyní) - 2006 – 2007
výzkumný asistent na Tilburg University, Nizozemí
rozsah úvazku: 0,5 (31.5. 2006 – 31.8. 2007) - 2004 – 2006
asistent na Univerzitě Karlově v Praze – Pedagogické fakultě, Katedra pedagogiky
rozsah úvazku: 0,5 (od 1.2. 2004 do 31.1. 2006)
Zahraniční zkušenosti
- 2013 – nyní: visiting scholar a fellow na University of Southern California, Center for Economic and Social Research, Los Angeles, USA
kooperace s University of Southern California zahrnuje:
- spolupráci na projektu Measurement of International Differences in Well-Being (grant sponzorovaný National Institute of Health, USA; hlavní řešitel: Arie Kapteyn)
- spolupráci na projektu Evaluative and Experienced Well-Being Measure and Anchoring Vignettes (grant sponzorovaný National Institute of Health, USA; hlavní řešitel: Arie Kapteyn)
- práci na článku Dimensions of Subjective Well-being (vydáno v impaktovaném časopisu Social Indicators Research)
- přípravu článků o vztahu mezi mírami experienced a evaluative well-being a navrhování ukotvujících vinět pro uvedené míry
- 2010 – 2013: kooperace s výzkumnou institucí RAND Corporation v oblasti statistiky a metodologie, Santa Monica, USA
kooperace s RAND Corporation zahrnovala:- několikaměsíční stáže, 2010 únor – duben, 2011 únor – březen, 2012 únor
- spolupráci na projektu Measurement of International Differences in Well-Being (grant sponzorovaný National Institute of Health, USA; hlavní řešitel: Arie Kapteyn)
- spolupráci na working paperu: Kapteyn, A., J. P. Smith, A. Van Soest and H. Vonkova (2011), Anchoring Vignettes and ResponseConsistency, RAND Working Paper WR-840 (v současné době ve fázi „revise and resubmit“ pro impaktovaný časopis Quantitative Economics)
- spolupráce na validizaci metody ukotvujících vinět
- 2007 – 2011 Ph.D. studium ekonometrie, Tilburg University, Nizozemí
Ph.D. Studium zahrnovalo:- spolupráci na projektu: Pensions, Savings, and Retirement Decisions (2007-2010, hlavní řešitel: Arthur van Soest a Rob Allesie)
- vedení kurzů: Mathematics I (v anglickém jazyce), Quantitative Methods II (v anglickém jazyce) a Orientatie Econometrie (v nizozemštině)
- disertační práce: The Use of Subjective Survey Data: Anchoring Vignettes and Stated Preference Methods, dostupná online: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=115266
- 2006 – 2007: výzkumný asistent na Tilburg University, Nizozemí
- sestavení programu pro odhad koeficientů v censorovaném regresním modelu panelových dat s pevným efektem (censored regression model with fixed effects)
Publikace
Články v impaktovaném časopise
- Bendl, S., Voňková, H., Papajoanu, O. How pupils report dishonest behavior in school: self-assessment and anchoring vignettes. 2015. Journal of Experimental Education, v tisku. (JCR 2014 Impact Factor: 1.087)
- Kapteyn, A., Lee, J., Tassot, C., Vonkova, H., Zamarro, G. Dimensions of Subjective Well-being. Social Indicators Research. 2015, Vol.123, Issue 3, pp. 625-660. DOI: 10.1007/s11205-014-0753-0. download (JCR 2013: Impact factor – 1.452)
- Miovsky, M., Vonkova, H., Cablova, L., Gabrhelik, R. Cannabis use in children with individualized risk profiles: Predicting the effect of universal prevention intervention. Addictive Behaviors, 2015. Vol. 50, p. 110-116. DOI:10.1016/j.addbeh.2015.06.013. download (JCR 2013: Impact factor – 2.441)
- Voňková, H., Hrabák, J. The (in)comparability of ICT knowledge and skill self-assessments among upper secondary school students: The use of the anchoring vignette method. Computers&Education. 2015. Vol. 85, p. 191-202. DOI: 10.1016/j.compedu.2015.03.003. download (JCR 2013: Impact factor – 2.630)
- Miovský, M., Voňková, H., Gabrhelík, R., Štastná, L. Universality Properties of School-Based Preventive Intervention Targeted at Cannabis Use. Prevention Science. 2015, Vol. 16, Issue 2, p. 189-199. DOI: 10.1007/s11121-013-0453-z. download (JCR 2013: Impact factor – 2.827)
- Van Soest, A., Voňková, H. Testing the Specification of Parametric Models Using Anchoring Vignettes. Journal of the Royal Statistical Society, Series A. 2014, Vol. 177, Issue 1, p. 115-133. download (JCR 2013: Impact factor – 1.573)
- Van Soest, A., Voňková, H. How Sensitive Are Retirement Decisions to Financial Incentives: A Stated Preference Analysis. Journal of Applied Econometrics. 2014, Vol. 29, Issue 2, p. 246-264. download (JCR 2013: Impact factor – 1.562)
- Bendl, S., Voňková, H., Zvírotský, M. The Bologna process and teacher training in the Czech Republic: Opinions of academic staff and students about the two-cycle system implementation at the Faculty of Education of the Charles University in Prague. The New Educational Review. 2013, Vol. 32, p. 301-312. download (JCR 2012: Impact factor – 0.149)
- Voňková, H., Hullegie, P. Is the Anchoring Vignette Method Sensitive to the Domain and Choice of the Vignette? Journal of the Royal Statistical Society, Series A. 2011, 174, Part 3, p. 597-620. download (JCR 2013: Impact factor – 1.573)
Články v recenzovaném periodiku (zahraničním a českém)
- Voňková, H., Hrabák, J. Řešení nesrovnatelnosti hodnocení ICT znalostí a dovedností žáků skrze ukotvující viněty. Pedagogika. 2015, roč. 65, č. 3, s. 274-291.
- Brož, F., Voňková, H. K testu jazykových dovedností žáků 6. ročníků v projektu CloSE. Český jazyk a literatura. 2015-2016, roč. 66, č. 1.
- Gabrhelík, R., Orosová, O., Miovský, M., Voňková, H., Berinšterová, M. Studying the Effectiveness of the Universal Prevention Interventions in the Czech Republic and Slovakia. Adiktologie. 2014, roč. 14, č. 4.
- Bendl, S., Voňková, H., Zvírotský, M. Impact of the Bologna process two-cycle implementation on teacher education in the Czech Republic. Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 6, str. 767-785. download
- Voňková, H. Subjektivní hodnocení problémů s pohybem: Užití parametrického modelu metody ukotvujících vinět. Orbis Scholae. 2013, roč. 7, č. 1, str. 49-66. download
- Lávičková, J., Gabrhelík, R., Voňková, H. Kombinace opiodních analgetik na lékařský předpis s alkoholem nebo jinou návykovou látkou. 2012, roč. 12, č. 2.
- Voňková, H. Metoda ukotvujících vinět a možnosti využití v pedagogice. Orbis Scholae. 2012, roč. 6, č. 1, s. 27-40. download
- Bendl, S., Voňková, H. Vztah mezi (ne)manipulativním a viktimizačním jednáním učitele a jeho vybranými charakteristikami. sk. 2010, roč. 1, č. 4. download
- Bendl, S., Voňková, H. Využití pojmových map ve výuce pedagogiky. Pedagogická orientace. 2010, roč. 20, č. 1, s. 16-38. download
- Bendl, S., Voňková, H. Teachers’ opinions on manipulation of children in relationship adults – children. Studia Edukacyjne. 2010, č. 12., s. 113-130.
Odborné knihy
- Bendl, S., Voňková, H., Zvírotský, M. Boloňský proces a jeho dopady na strukturovaná studia učitelství. Praha: Nakladatelství UK PedF, 2013. ISBN 978-80-7290-703-8.
Kapitoly v odborné knize
- Voňková, H. Vzdělávání učitelů v Nizozemsku se zaměřením na realizaci pedagogické praxe. In Bendl, S. a kol. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011.
- Bendl, S., Voňková, H. Działanie manipulacyjne nauczyciela a jego cechy osobiste. Analiza empiryczna. In Wróbel, A. Nauczyciel w krajach postsocjalistycznych jako sprawca i ofiara manipulacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010, s. 141-170.
Recenzované sborníky
- Hrabák, J., Voňková, H. Možnosti využití metody ukotvujících vinět při zjišťování ICT znalostí a dovedností. In J. Poláchová Vašťátková, E. Dvořáková Kaněčková (ed). Pedagogický výzkum: spojnice mezi teorií a praxí. Sborník z XXII. ročníku konference České asociace pedagogického výzkumu. Olomouc: Agentura Gevak, 2014, s. 138-146. ISBN 978-80-86768-90-8.
- Voňková, H., Šrámková, E. Zjišťování porozumění textu v angličtině: Jaké možnosti dává využití metody ukotvujících vinět? In L. Círus (ed). Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti: Sborník příspěvků XXI. celostátní konference České asociace pedagogického výzkumu. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2013, s. 92-97. ISBN 978-80-7414-602-2.
- Voňková, H. Metoda ukotvujících vinět a předcházející metodologické a statistické přístupy. In V. Ježková (ed). Kvalita ve vzdělávání: Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, 2012, s. 100-108. ISBN 978-80-7290-620-8.
- Bendl, S., Voňková, H. Hodnocení strukturovaného studia učitelství studenty Univerzity Karlovy v Praze – Pedagogické fakulty In O. Kaščák, B. Pupala (ed). Škola – statistický element v sociálnej dynamike. Bratislava: Lura Edition, 2011, s. 200-206. ISBN 978-80-8078-459-1.
Účast na projektech/grantech
- 2013 – nyní
Health and Economic Status In Older Populations
RAND Corporation, Santa Monica, US
financováno National Institute of Health, US
hlavní řešitel: Michael Hurd
participace na podprojektu Evaluative and Experienced Well-Being Measure and Anchoring Vignettes
University of Southern California, Center for economic and social research, US
vedoucí výzkumné skupiny: Arie Kapteyn - 2013 – nyní
Randomizovaná studie univerzální drogové preventivní intervence Unplugged s přídavnými sezeními zaměřenými na alkohol, tabák a konopné drogy (GAČR 13-23290S)
Univerzita Karlova v Praze – 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie
financováno Grantovou agenturou České republiky
hlavní řešitel: Roman Gabrhelík - 2012 – nyní
The relationships between skills, schooling and labor market outcomes: A longitudial study (No. P402/12/G130)
CLoSE – Czech longitudial study in education
tým tří institucí – Národohospodářský ústav Akademie věd České republiky, Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, ÚVRV a Národní vzdělávací fond
financováno Grantovou agenturou České republiky
hlavní řešitel: Jan Švejnar - 2012 – nyní
Centrum výzkumu základního vzdělávání, projekt Univerzitní centrum excelence Univerzity Karlovy v Praze (UNCE 204001/2012)
Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, ÚVRV
financováno Grantovou agenturou Univerzity Karlovy v Praze
hlavní řešitel: Eliška Walterová - 2011 – nyní
Measurement of International Differences in Well-Being (1R01AG040716-01)
RAND Corporation, Santa Monica, US
hlavní řešitel: Arie Kapteyn - 2009-2012
Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni
Centrum adiktologie 1. LF UK v Praze a Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR
hlavní řešitel: Roman Gabrehlík - 2007-2010
Pensions, Savings, and Retirement Decisions
Tilburg University v Nizozemí
hlavní řešitelé: Arthur van Soest, Rob Alessie
Vyučované kurzy
Akademický rok 2014/2015, zimní semestr
- Metodologie pedagogického výzkumu I
- Seminář k diplomové práci z pedagogiky
- Tvorba a využití didaktických testů
- Logika pro studenty sociálních věd
- General education and didactics
- Metodologie pedagogického výzkumu II