Bře 152025
 

Dear academic community and public,

on March 31st at our IRDE, we are going to host Prof. Miri Yemini from Israel, who is a holder of an ERC Consolidator Grant, a highly prestigious funding award. Her research project, STUDACT, is well summarized in this short video: https://youtu.be/BL4Pb62k7wc.

What makes her research particularly interesting is that it is a comparative study based primarily on qualitative data and theoretical frameworks. She will give a lecture at the faculty on Monday, March 31st, from 2.45 pm to 4.15 pm in the room M006 (Charles University, Faculty of Education, Myslíkova 7, Prague 1).

Please make a reservation through a link: https://forms.office.com/e/HE0JZZpjnA

Event start 31 March 2025 at 14:45
Event end 31 March 2025 at 16:15
Type of event Lecture
Organiser ÚVRV, Faculty of Education, Charles university
Organiser’s contact email david.greger@pedf.cuni.cz
Venue room M006, Myslíkova 7, Prague 1
Target group Academic community and public
Reservation https://forms.office.com/e/HE0JZZpjnA
Admission fee free
Disabled access yes
 
Youth, Migration, and Activism: Understanding Youth Citizenship Vocabularies
Miri Yemini
Technion Israel Institute of Technology, Faculty of Education in Science and Technology, Haifa, 3200003, Israel
Abstract: Migration profoundly shapes the lives of young people and is a polarising and contentious topic in contemporary public discourse. In this seminar I show how Generation Z young people in six countries understand both migration and activist efforts related to migration issues. Employing Thorson’s (2012) concept of ‚citizenship vocabularies,‘ I document and analyse young people’s perceptions of activism in relation to migration, as well as the resources, narratives, and frameworks they use to make sense of migration, citizenship, and civic life, to contribute to debates around youth activism, citizenship education, and migration. The study adds depth to our understanding of the development of a disposition towards activism within young people, and how the current generation of youth engage with polarising social issues.

Looking forward to seeing many of you there.

Best regards,

David Greger
IRDE director
Úno 172025
 

Vážení,

v letošním roce je opět otevřen Seminář z psychometrie, viz https://www.cs.cas.cz/martinkova/seminar.html

Seminář se bude konat v pondělky od 16 hodin v zasedací místnosti 318 na Ústavu informatiky AV ČR (Pod Vodárenskou věží 2) s možností připojit se přes Zoom. První setkání se uskuteční v pondělí 24. února.

Seminář představuje současná témata z psychometrie a statistické metody používané v analýze znalostních a psychologických testů. Zváni jsou čeští i zahraniční hosté. Pokud máte zájem přihlásit se na seminář, případně pokud byste měli zájem o zasílání aktuálních informací, prosím přihlaste se přes SIS, případně mne kontaktujte.

Se srdečným pozdravem
Patrícia Martinková

Pro 042024
 

Gratulujeme kolektivu k získání grantu k projektu „Komplexní analýza dat ze vzdělávacích měření pro porozumění kognitivním nárokům testových úloh“ a přikládáme bližší informace o projektu:

„Komplexní analýza dat ze vzdělávacích měření pro porozumění kognitivním nárokům testových úloh“ je grant financovaný v období 2025 – 2027 Grantovou agenturou České republiky (GAČR). Na řešení grantu se podílí Skupina výpočetní psychometrie Ústavu informatiky AV ČR pod vedením doc. Patrície Martinkové, za ÚVRV projekt vede dr. Eva Potužníková, na řešení se dále podílí doc. Vít Šťastný.

Cílem projektu je zlepšit porozumění kognitivním nárokům testových úloh pomocí metod, které kombinují textová data získaná ze znění testových položek, numerická data o jejich obtížnosti, kvalitativní data o vnímání jejich obtížnosti testovanými osobami a expertní hodnocení odborníků na testovaný obsah. S využitím dostupných dat z maturitních zkoušek, přijímacích testů a dalších didaktických testů bude projekt rozvíjet metody pro predikci obtížnosti testových úloh z testového zadání. Současně bude zjišťovat, nakolik jsou tyto metody automatizované analýzy dat schopné identifikovat zdroje obtížnosti související s výukou a rozvojem kognitivních dovedností žáků ve třídách. Projekt přinese nové poznatky o příčinách neúspěšnosti žáků v didaktických testech a může podpořit využívání dostupných dat z národních testů ke zkvalitnění výuky ve školách.