Knižní publikace
Greger, D., Chvál, M., Martínková, P., Potužníková, E., Soukup, P., & Vondrová, N. (2022). Hejného metoda výuky matematiky v mezinárodním výzkumu TIMSS. Závěrečná zpráva—Březen 2022. Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání.
Tato zpráva představuje výsledky sekundárních analýz dat z mezinárodních šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2015 a 2019 ve vztahu k Hejného metodě výuky matematiky. Kromě běžně dostupných dat z TIMSS byly využity informace o používané metodě výuky, které zjišťovala Česká školní inspekce jako národní doplněk sběru dat pro jednotlivé třídy zapojené do testování.
|
|
Šťastný, V., Walterová, E., & Zhu, X. (2021). Školní vzdělávání v Číně. Praha: Karolinum. Další – již osmá – studie z ediční řady Školní vzdělávání v zahraničí analyzuje vzdělávací systém nejlidnatější země světa – Číny. V testech PISA obsazují v mezinárodním srovnání čínští žáci přední příčky. Co však stojí za tímto úspěchem? A jaké jsou jeho odvrácené stránky? Autoři snaží nabídnout komplexní odpovědi na tyto i jiné významné otázky spojené právě se vzděláváním v Číně. V úvodních kapitolách je proto představen zeměpisný, historický, náboženský a ekonomický kontext, na nějž navazují věcné analýzy vzdělávací politiky, kurikula a dalších aspektů školního vzdělávání. Kniha tak osloví nejen čtenáře se zájmem o pedagogiku, ale i širší okruh čtenářů z řad diplomacie, kultury, politiky či obchodu, kteří se zajímají o edukační zázemí svých partnerů a klientů. Knihu lze koupit zde. |
|
Greger, D., Simonová, J., Chvál, M., & Straková, J. (Eds.). (2020). Když výzkum mění praxi. Deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Kniha je určena především učitelům z praxe, studentům učitelství a akademikům, kteří se zajímají o akční výzkum, případně jej sami chtějí vyzkoušet. Více informací o knize (včetně možnosti stažení plného textu) naleznete zde. |
|
Hrubá, J., Chvál, M. (Eds.), (2019). Na cestě ke kvalitní škole. Praha: Wolters Kluwer. V projektu Cesta ke kvalitě (2009-2012) vzniklo mj. šest čísel bulletinu Na cestě ke kvalitě, vždy tematicky zaměřených na určitou fázi autoevaluace školy. Kniha obsahuje ty nejlepší texty z bulletinů, které mají nadčasovou platnost a mohou být užitečné jak pro začínající, tak pro zkušené vedoucí pracovníky škol, kteří si uvědomují svoji nenahraditelnou roli na cestě ke kvalitní škole. Knihu lze zakoupit zde. |
|
Dvořák, D., Holec, J., Dvořáková, M. (2018). Kurikulum školního vzdělávání: Zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Kniha dokumentuje tendence ve vývoji kurikulárních dokumentů prostřednictvím popisu případových studií nejnovější kurikulární politiky a reforem ve vybraných zemích – zejména v anglofonním světě a v severských státech. Pro jejich ilustraci autoři volí zejména příklady pojetí přírodovědných a společenskovědních oborů. Text knihy ke stažení zde. |
|
Chvál, M. (2018). Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál. Anotace, obsah knihy a možnost zakoupení knihy zde. |
|
Voňková, H. (2017). Metoda ukotvujících vinět a její využití v pedagogickém výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Monografie pojednává o metodě ukotvujících vinět a jejím využití v pedagogickém výzkumu a je vůbec prvním počinem o metodě ukotvujících vinět a jejím využití v pedagogickém výzkumu. Mimo pedagogický výzkum může nalézt též uplatnění ve výzkumu v dalších sociálních vědách jako je psychologie, sociologie a politologie. Knihu je možné stáhnout zde. |
|
Šťastný, V., Svobodová, Z., Rochex, J.-Y. (2017). Školní vzdělávání ve Francii. Praha: Karolinum.
Analyticko-srovnávací studie zachovává obdobnou strukturu jako dřívější publikace v řadě Školní vzdělávání v zahraničí. Důraz je kladen na hlavní problémové okruhy školního vzdělávání. Metodologicky se kromě studia odborné literatury opírá také o vlastní empirická data autorů. Knihu lze zakoupit zde. |
|
Starý, K., Laufková, V. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Kniha si klade za cíl zorientovat čtenáře v aktuálních trendech hodnocení žáků a tématech, jako je stanovování kritérií hodnocení, poskytování zpětné vazby, práce s chybou, rozvoj sebehodnocení a vrstevnického hodnocení. Knihu lze zakoupit zde. |
|
Straková, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání: Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
Publikace přináší informace o historickém vývoji mezinárodních výzkumů, jejich metodologii a zpracování získaných dat. Zároveň hledá odpovědi na otázky, do jaké míry je kritika výzkumů oprávněná, co užitečného výzkumy přinesly a kde mohou potenciálně škodit, v čem je možno se z nich poučit a kde je naopak třeba se mít na pozoru. Text knihy ke stažení zde. |
|
Greger, D., Simonová, J., & Straková, J. (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Kniha se zaměřuje na problematiku spravedlivosti v předškolním vzdělávání a na přechodu z mateřské školy do základního vzdělávání. Text knihy ke stažení zde. |
|
Greger, D. (Ed.) (2015). Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Proměny a výzvy tak přináší zachycení stavu oboru srovnávací pedagogika a jeho reflexe. Kromě tohoto zamyšlení však kniha přináší i pohled na vybrané oblasti důležité pro české vzdělávání. Text knihy je ke stažení zde. |
|
Ivatts, A., Čada, K., Felcmanová, L., Greger, D., & Straková, J. (2015). Začleňování romských dětí předškolního věku. Praha: OSF, Roma Education Fund, UNICEF.
Zpráva je určena na podporu příslušných orgánů v jejich snahách o zajištění nekomplikovaného, nesegregovaného a rovného přístupu všech romských dětí ke kvalitnímu předškolnímu vzdělávání a péči. Zpráva v českém jazyce je ke stažení zde, v anglickém jazyce zde. |
|
Chvál, M., Straková, J., & Procházková, I. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: Česká školní inspekce.
Cílem publikace je poskytnout učitelům, ředitelům škol i dalším uživatelům komplexní informaci o didaktických testech a jejich specifické úloze při hodnocení výsledků vzdělávání. |
|
Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. (2015). Škola v globální době: proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum.
Tato studie přináší původní poznatky o tom, jak probíhají v současnosti proměny českého základního vzdělávání. Autorům však nešlo o hodnocení jedné konkrétní reformy, snažili se pochopit, jak vnitřní dynamika života jednotlivých škol interaguje s vnějšími impulzy, které přicházejí z lokální, národní i globální úrovně. Obsah knihy zde. |
|
Ježková, V., Krull, E., & Trasbergová, K. (2014). Školní vzdělávání v Estonsku. Praha: Karolinum.
Analyticko-srovnávací studie je pátou publikací řady Školní vzdělávání v zahraničí. Titulu předcházely publikace Školní vzdělávání v Německu, Školní vzdělávání ve Velké Británii, Školní vzdělávání ve Švédsku a Školní vzdělávání v Ruské federaci. Obsah knihy zde. |
|
Ježková, V., Walterová, E., Abankina, T., & Abankina, T. (2013). Školní vzdělávání v Ruské federaci. Praha: Karolinum.
Analyticko-srovnávací studie je čtvrtou publikací řady Školní vzdělávání v zahraničí. Předchozí tři publikace jsou Školní vzdělávání v Německu, Školní vzdělávání ve Velké Británii a Školní vzdělávání ve Švédsku. Obsah knihy zde. |
|
Dvořák, D. (2012). Od osnov ke standardům : Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
V práci jsou analyzovány zdroje kurikulárního myšlení a projektování s vyústěním do zásad tvorby kurikulárních dokumentů. Obsah knihy zde. |
|
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.
Anotace, obsah knihy a možnost zakoupení knihy zde. |
|
Demeuse, M., Frandji, D., Greger, D., & Rochex, J.-Y. (Eds.) (2012). Educational Policies and Inequalities in Europe. London: Palgrave Macmillan. Kniha je důležitým příspěvkem k porozumění, proč některé strategie navržené ke snižování nerovností nefungují. Abychom porozuměli tomu, proč jsou některé vzdělávací politiky úspěšné a jiné nikoli, je potřeba systémový pohled na vzdělávání – a nejlepším způsobem k porozumění jednotlivým charakteristikám systému je jeho srovnání s jinými. Kniha obohacuje naše současné poznání limitů a možností vzdělávacích reforem díky analýze osmi vzdělávacích politik zaměřených na intervenci týkající se reprodukce společenských a vzdělávacích nerovností. Obálka knihy zde. |
|
Chvál, M., Kasíková, H., & Valenta, J. (2012). Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum.
Anotace, obsah knihy a možnost zakoupení knihy zde. |
|
Demeuse, M., Frandji, D., Greger, D., Rochex, J.-Y. (Eds.) (2012). Les politiques d’éducation prioritaire en Europe. Tome II : Quel devenir pour l’égalité scolaire?Lyon: ENS Éditions. Pro objednání klikni ZDE |
|
Walterová, E. (Ed.). (2011). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Praha: Karolinum.
Kniha je kolektivním výstupem projektu Centrum základního výzkumu školního vzdělávání řešeného v letech 2006-2011. Zabývá se základní školou, institucí, která v České republice poskytuje povinné vzdělávání většině populace ve věku 6-15 let a spojuje primární a nižší sekundární stupeň v jedné organizační jednotce. Zaměřuje se především na výzkumně dosud opomíjené problémy přechodu mezi oběma stupni, hledá skrytá rizika i příležitosti a možnosti usnadnění tohoto přechodu. Přispívá k teorii školního vzdělávání, prohlubuje poznání reality a fungování české základní školy. |
|
Ježková, V., Dvořák, D., Greger, D., & Daun, H. (2011). Školní vzdělávání ve Švédsku. Praha: Karolinum.
Těžiště studie tvoří problémy, které se jeví jako zásadní ve švédském školním vzdělávání a jsou aktuální také pro rozvoj českého školního vzdělávání. Anotace, obsah knihy a možnost zakoupení knihy zde. |
|
Kasíková, H., Straková, J. (Eds.) (2011). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum.
Anotace, obsah knihy a možnost zakoupení knihy zde. |
|
Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, P., Chvál, M., & Walterová, E. (2010). Česká základní škola: vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.
Anotace, obsah knihy a možnost zakoupení knihy zde. |
|
Walterová, E., Černý, K., Gregern, D., Chvál, M. (2010). Školství – věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum.
Anotace, obsah knihy a možnost zakoupení knihy zde. |
|
Gorard, S., Smith, E. (2010). Equity in Education: An International Comparison of Pupil Perspectives. London: Palgrave Macmillan (spoluautoři Greger, D., & Meuret, D.) |
|
Ježková, V., Dvořák, D., Chapman, Ch. et al. (2010). Školní vzdělávání ve Velké Británii. Praha: Karolinum.
Anotace, obsah knihy a možnost zakoupení knihy zde |
|
Černý, K. (Ed.) (2009). Vzdělanostní společnost po česku? Rozhovory o životě a škole pro 21. století. Praha: Nakladatelství Lidové noviny a Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Václav Cílek, Tomáš Halík, Karel Hvízdala, Helena Illnerová, Kateřina Jacques, Jana Hubáčková, Jaroslav Míl, Petra Procházková, Martin C. Putna, Šimon Pánek, Jan Sokol, Helena Třeštíková |
|
Walterová, E., & Greger, D. et al. (2009). Přechod žáků ze základní na střední školu. Pohledy z výzkumů. Brno: Paido. | |
Ježková, V., Kopp, von Botho; Janík, T. (2009). Školní vzdělávání v Německu. Praha: Karolinum.
Anotace, obsah knihy a možnost zakoupení knihy zde |
|
Demeuse, M., Frandji, D., Greger, D., Rochex, J.-Y. (Eds.) (2008). Les politiques d’éducation prioritaire en Europe. Conceptions, Mises en oeuvres, débats. Lyon, INRP. | |
Chvál, M., Novotná, J. (Eds.) (2008). Pedagogický rozvoj školy. Praha: Portál. | |
Starý, K. et al. (2008). Pedagogika ve škole. Praha: Portál. | |
Starý, K. et al. (2008). Učitelé učitelů. Praha: Portál. | |
Vašutová, J. et al. (2008). Vzděláváme budoucí učitele. Praha: Portál. | |
Greger, D., Ježková, V. (Eds.) (2007). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum.
Knihu možno zakoupit zde |
|
Vašutová, J. (2007). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: PedF UK. | |
Walterová, E. (2006). Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Pedf UK. | |
Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno: Paido. | |
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido. | |
Walterová, E. (2004). Česká pedagogika: proměny a výzvy. Sborník k životnímu jubileu profesora Jiřího Kotáska. Praha: PedF UK. | |
Walterová, E. (Ed.) (2002). Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu. 1. díl, Teoretické a komparativní studie. Praha: PedF UK. | |
Spilková, V., & Vašutová, J. (2002). Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu. 2. díl, Metody a výsledky empirických výzkumů. Praha: PedF UK. | |
Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: PedF UK. | |
Ježková, V., Syřiště, I., & Chalupová, M. (2002). Evropská čítanka (pro učitele a studenty učitelství). Praha: PedF UK. | |
Walterová, E. (1997). Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha: PedF UK. | |
Walterová, E. (1997). Objevujeme Evropu (kniha pro učitele). Praha: PedF UK. |