PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
Email: | vit.stastny@pedf.cuni.cz |
Kancelář: | Myslíkova 7, č. 106 |
Telefon: | 221 900 527 |
Konzultace: | pondělí 13:30–14:30 nebo dle dohody e-mailem |
Vzdělání
- 2018
Učitelství VVP – Pedagogika (PhDr.) - 2012–2016
Pedagogika (doktorské studium)
Název disertační práce: Fenomén soukromého doučování jako stínový vzdělávací systém v České republice
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání - 2007–2010
Francouzština se zaměřením na aplikovanou ekonomii (Bc.)
Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta - 2005–2010
Pedagogika – Sociální práce (Mgr.)
Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta
Zaměstnání
- od 2015
výzkumný pracovník
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání - od 2017
specialista tvorby školních metodik, odborný pracovník oddělení mezinárodních šetření
Česká školní inspekce - 2016–2018
odborný asistent
Katedra pedagogiky a psychologie, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, České Budějovice - 2014–2015
učitel předmětu Informační a komunikační technologie.
Gymnázium Thomase Manna, Praha
Vyučované kurzy
Publikace
Monografie
- Šťastný, V., Walterová, E., & Zhu, X. (2021). Školní vzdělávání v Číně. Praha: Karolinum.
- Šťastný, V., Svobodová, Z., & Rochex, J.-Y. (2017). Školní vzdělávání ve Francii. Praha: Karolinum.
Publikace v zahraničních recenzovaných časopisech
- Šťastný, V., Chvál, M., & Walterová, E. (2021). School Partnerships with Private Tutoring Providers: Weighing the Risks and Benefits by Czech School Principals. Leadership and Policy in Schools, 1-18.
- Hoidn, S., & Šťastný, V. (2021). Labour Market Success of Initial Vocational Education and Training Graduates: A Comparative Study of Three Education Systems in Central Europe. Journal of Vocational Education & Training, 1-25.
- Šťastný, V. (2021). Shadow education in the context of early tracking: between-track differences in the Czech Republic. Compare: A Journal of Comparative and International Education.
- Šťastný, V. (2021). Shadow education: A double-edged sword for Czech mainstream schools in the competitive educational market. Research Papers in Education.
- Šťastný, V., Chvál, M., & Walterová, E. (2021). An ordinary moonlighting activity? Determinants of the provision of private tutoring by Czech schoolteachers. International Journal of Educational Development, 82, 1-11.
- (2021). Does the quality of school instruction relate to the use of additional tutoring in science? Comparative analysis of five post-socialist countries. School Effectiveness and School Improvement, 32(1), 24–46.
- Šťastný, V. (2017). Private tutoring lessons supply – Insights from online advertising in the Czech Republic. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 47(4), 561–579.
- Šťastný, V. (2016). Private supplementary tutoring in the Czech Republic. European Education, 48(1), 1–22.
Publikace v domácích recenzovaných časopisech
- Walterová, E., & Šťastný, V. (2020). Přípravné vzdělávání a profesní rozvoj učitelů v Číně. Pedagogická orientace, 30(1), 61–86.
- Šťastný, V. & Walterová, E. (2019). Vliv školy na využívání soukromého doučování. Studia paedagogica, 24(1), 51–78.
- Šťastný, V. (2017). Availability of Czech school play-centres. Pedagogická orientace, 27(4), 575–598.
- Šťastný, V. (2017). Soukromé hodiny doučování na středních školách: diagnóza a směry dalšího výzkumu. Pedagogická orientace, 27(1), 29–56.
- Šťastný, V. (2016). Klíčová témata a metody ve výzkumu soukromého doučování. Orbis scholae, 10(1), 35–62.
- Šťastný, V. (2015). Soukromé doučování pohledem společenskovědních disciplín a teorií. Studia paedagogica, 20(1), 45–66.
- Šťastný, V. (2014). Soukromé doučování a vzdělávací politiky v Evropě. Pedagogická orientace, 24(3), 353–374.
(článek získal ocenění České asociace pedagogického výzkumu za pozoruhodnou výzkumně zaměřenou publikaci v kategorii Junior)
Publikace v recenzovaných sbornících
- Svobodová, Z. & Šťastný, V. (2018). Posílení autonomie rakouských škol – pro a proti. In J. Veteška, Z. Svobodová, & M. Tureckiová (Eds.), Proměny edukačních situací a jejich konceptualizace (s. 44–54). Praha: PedF UK.
- Šťastný, V. (2017). Challenges, pitfalls, and opportunities of researching shadow education through internet. E-Methodology, 4(1), 95-113.
- Šťastný, V. (2013). Metodologické výzvy komparativního výzkumu stínového vzdělávání v ČR. In V. Laufková, H. Moraová, & T. Medřická (Eds.), Metodologické přístupy v pedagogických a psychologických doktorských výzkumech: recenzovaný sborník z doktorské konference konané dne 20. května 2013 v Praze (s. 205–212). Praha: PedF UK.
- Svobodová, Z. & Šťastný, V. (2013). Zóny prioritního vzdělávání ve Francii jako nástroj snižování nerovností v přístupu ke vzdělání. In L. Círus (Ed.), Sborník příspěvků XXI. celostátní konference ČAPV Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti (s. 456–463). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Kapitoly v knize
- Šťastný, V., Dvořák, D., & Svobodová, Z. (2017). Die Ganztagsschulentwicklung in der Tschechischen Republik. In S. Maschke, G. Schulz-Gade & L. Stecher (Eds.), Jahrbuch Ganztagsschule 2018: Lehren und Lernen in der Ganztagsschule. Grundlagen – Ziele – Perspektiven (s. 237–246). Schwalbach: Debus Pädagogik.
- Šťastný, V. & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve Francii. In K. Starý, V. Laufková a kol., Formativní hodnocení ve výuce (s. 107–111). Praha: Portál.
- Laufková, V. & Šťastný, V. (2016). Rozdíly a podobnosti mezi frankofonním a anglosasským pojetím formativního hodnocení In K. Starý, V. Laufková a kol., Formativní hodnocení ve výuce (s. 113–115). Praha: Portál.
Recenze
- Šťastný, V. (2021). Book review: Teachers as tutors: Shadow education market dynamics in Georgia by Magda Nutsa Kobakhidze [recenze monografie]. Compare, 51(2), 315–317.
- Šťastný, V. (2017). Book review: Researching private supplementary tutoring: Methodological lessons from diverse cultures by Mark Bray, Ora Kwo and Boris Jokic (Eds.) [recenze kolektivní monografie]. Asia Pacific Journal of Education, 37(3), 420–422.
- Šťastný, V. (2014). Bray, M., Mazawi, A. E., & Sultana, R. G. (Eds.). Private Tutoring Across the Mediterranean: Power Dynamics and Implications for Learning and Equity [recenze kolektivní monografie]. Orbis Scholae, 8(1), 168–171.
Odborné zprávy a sdělení
- Šťastný, V. & Kobakhidze, N. (2020). Editorial: Throwing Light on Shadow Education. Orbis scholae, 14(2), 5–12.
- Šťastný, V. (2017). Aktuální pohledy na vzdělávání v Rakousku: zpráva ze studijního pobytu ve Vídni. Pedagogická orientace, 27(3), 504–512.
- Šťastný, V. (2016). „Neprohraj už na startovní čáře“: Aktuální pohledy na vzdělávání v Hongkongu. Orbis scholae, 10(1), 141–151.
- Šťastný, V. & Boušková, M. (2015). School Tracking: Diverse Mechanisms, Effects, and Policy Responses Conference Report. Orbis scholae, 9(2), 148–151.
- Dvořák, D. & Šťastný, V. (2014). XXVI. mezinárodní kongres CESE (The Comparative Education Society in Europe): Governing Educational Spaces. Orbis scholae, 8(3), 171−176.
- Laufková, V., Šťastný, V., & Boušková, M. (2014). European Conference of Educational Research 2014, Emerging Researchers’ Conference: The Past, Present and Future of Educational Research in Europe. Orbis scholae, 8(3), 162−165.
Jiné publikace
- Šťastný, V., Boudová, S., Basl, J. (2021). Zjištění z modulu TALIS-PISA link. Praha: Česká školní inspekce.
- Boudová, S., Šťastný, V., Basl, J., Zatloukal, T., Andrys, O., & Pražáková, D. (2020). Mezinárodní šetření TALIS 2018 – Zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol: Národní zpráva. Praha: Česká školní inspekce.
- Boudová, S., Šťastný, V., & Basl, J. (2019). Mezinárodní šetření TALIS 2018: Národní zpráva. Praha: Česká školní inspekce.
- Šťastný, V., & Terreros, B. (2015, září). Analýza nabídky poskytovatelů soukromého doučování pro žáky základních a středních škol. Poster prezentovaný na 23. konferenci ČAPV, Plzeň. (poster získal ocenění při příležitosti konference České asociace pedagogického výzkumu 2015)
- Šťastný, V. (2014). Boj proti negramotnosti na ostrově Reunion. Moderní vyučování. (4–20). ISSN 1211-6858.
- Šťastný, V. (2011). Zahraniční inspirace: mezinárodní mobilita francouzských žáků. Moderní vyučování. (4–38). ISSN 1211-6858.
Projekty
- 2022-2024
GA ČR: Poptávka rodičů po stínovém vzdělávání: kontexty, procesy, determinanty a konsekvence (reg. č. 22-01308S)
hlavní řešitel - 2021-2022
Visegrad Fund Strategic Grant: Preventing post-COVID Social Exclusion Together (koordinátor Univerzita Kraków)
řešitel za Českou republiku - 2020-2022
OP VVV Inovace v pedagogice: Podoby diferenciace na základních školách
člen řešitelského týmu - 2021
OP VVV Inovace v pedagogice: Důvody nedostatku učitelů
člen řešitelského týmu - 2020-2022
PRIMUS – Centrum meta-výzkumu vzdělávání
člen řešitelského týmu - 2018–2020
GA ČR: Souvislosti mezi školním a stínovým vzděláváním: případ českých nižších sekundárních škol (reg. č. 18-00939S)
hlavní řešitel - 2018–2020
GA ČR: Faktory ovlivňující kognitivní a nekognitivní výsledky žáků ve středním odborném vzdělávání (reg. č. 18-19056S)
člen řešitelského týmu - 2015–2018
GA ČR: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie (číslo P402/12/G130)
člen řešitelského týmu - 2015–2016
Fenomén stínového vzdělávání na středních školách (Grantová agentura UK)
hlavní řešitel
Odborné stáže
- 5/10/2019–20/10/2019
The Belt and Road Shanghai autumn study project on „Policy and practice: Teacher professional development“
Research Institute for International and Comparative Education, Shanghai Normal University
účast na odborném workshopu - 15/5/2018–25/5/2018
Research Institute for International and Comparative Education, Shanghai Normal University
studijní a výzkumný pobyt - 1/5/2017–31/5/2017
Institut für Bildungswissenschaft, Universität Wien
studijní a výzkumný pobyt - 1/11/2015–30/11/2015
Comparative Education Research Centre, Faculty of Education, The University of Hong Kong
studijní a výzkumný pobyt - 18/11/2013–24/11/2013
studijní návštěva Francie (zámořský departement Reunion) v rámci programu SVES Evropského centra pro rozvoj odborného vzdělávání CEDEFOP - školní rok 2010/2011
stáž na gymnáziu a střední odborné škole Jeanne d´Arc-Saint Ivy, Pontivy, Francie.
Další odborná činnost
- člen výkonné redakce časopisu Orbis scholae
- člen České asociace pedagogického výzkumu
- recenzent pro časopisy British Educational Research Journal, Compare, European Education, Orbis Scholae, Studia Paedagogica, Pedagogická orientace