Rigorózní řízení
Informace ke státní rigorozní zkoušce:
Podrobnější informace naleznete na stránkách PedF UK
U uchazečů o rigorózní zkoušku se předpokládá znalost problematiky speciální pedagogiky dle níže uvedených odborných pramenů.
- Filosofická východiska speciální pedagogiky
- Speciální pedagogika osob s těžkým a souběžným postižením více vadami
- Speciálněpedagogická diagnostika a poradenství
Oblasti rigorózního řízení pro obor Logopedie/surdopedie:
1. Filosofická východiska speciální pedagogiky
2. Logopedie/surdopedie
3. Speciálněpedagogická diagnostika a poradenství v logopedii/surdopedii
Uchazeč má prokázat znalosti nových vědeckých poznatků z oboru speciální pedagogika i znalost životních situací lidí se zdravotním postižením i sociálním znevýhodněním v současné společnosti. Speciální diagnostika, metodiky a technologie jsou úžeji zaměřeny k profesní orientaci uchazeče a jeho písemné práci.
Doporučená literatura pro přípravu a realizaci výzkumu v rámci rigorózní práce
CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2023. ISBN 978-80-262-1968-2
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4
PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
Doporučená literatura pro žadatele o rigorózní zkoušku pro obor Speciální pedagogika
A) Lidé se zdravotním postižením – filozofická východiska speciální pedagogiky
HOGENOVÁ, Anna. Život z vlastního pramene. Vydavatelství PedF UK, 2017. ISBN: 978-80-7290-981-0
PELCOVÁ, Naděžda a KVĚTOŇOVÁ, Lea et al. Stejné a jiné ve filosofické a speciálněpedagogické reflexi. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2019. 334 stran. ISBN: 978-80-7603-036-7
PELCOVÁ, Naděžda ed. a KVĚTOŇOVÁ, Lea et al. Existence and Co-existence in Philosophical and Special Pedagogic Reflection: inclusive school: international multidisciplinary conference: Charles University, Faculty of Education, Prague, Czech Republic, May 2, 2019. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2020. 170 stran. ISBN: 978-80-7603-153-1
PELCOVÁ, Naděžda; KVĚTOŇOVÁ, Lea a RYBÁK, David. Sameness and alterity in philosophical and special pedagogic reflection: inclusive school: international multidisciplinary conference: Charles University, Faculty of Education, Prague, Czech Republic, May 3, 2018. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 129 stran. ISBN 978-80-7603-035-0
PELCOVÁ, Naděžda; KVĚTOŇOVÁ, Lea et al. Emocionalita ve výchově prizmatem filozofické, psychologické a sociálně pedagogické reflexe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-242-2
SOKOL, Jan. Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. Vyšehrad, 2019. ISBN: 978-80-7601-1908
B) Teorie speciální pedagogiky včetně diagnostiky, metodiky a didaktické technologie
BARTOŇOVÁ Miroslava, HÁDKOVÁ Kateřina a KVĚTOŇOVÁ Lea. (2024). Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku a mezioborovém kontextu. Teorie a výzkum. Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7603-440-2
BARTOŇOVÁ, Miroslava, VÍTKOVÁ, Marie. Edukace a intervence u žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty. Teorie, výzkum a praxe. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum Press, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4
FELCMANOVÁ, Lenka a kol. Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-399-5
HÁJKOVÁ, Vanda et al. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 117 stran. ISBN: 978-80-7603-009-1
HRADILOVÁ, Tereza a kol. Surdopedie a dospělý věk. Sluchová ztráta v mezilidském kontaktu. Praha: Grada, 2023. ISBN: 978-80-271-3125-9
KOVÁČOVÁ, Barbora; VALEŠOVÁ MALECOVÁ, Barbara. Biblioterapia v ranom a předškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2018. 160 stran. ISBN: 978-80-2234-487-6
KVĚTOŇOVÁ, Lea, ŠUMNÍKOVÁ, Pavla. Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum Press, 2022. ISBN 978-80-7603-337-5
KVĚTOŇOVÁ, Lea; NĚMEC, Zbyněk; PELCOVÁ, Naděžda a ZICHA, Zbyněk. Lze vychovávat k úctě a sebeúctě? Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 253 stran. Studia didactica, II. ISBN 978-80-7603-185-2
LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2
MARÁDOVÁ, Eva a KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2020. 182 stran. ISBN 9788076031425
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství, 3. přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5
MUŽÁKOVÁ, Monika. Odlišnost jako dar: děti s mentálním postižením a zápasy jejich rodičů v době totality. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 78 stran. ISBN: 978-80-7603-016-9
MUŽÁKOVÁ, Monika. Odsunuti stranou. Koexistence solidarity a nesvobody v životě člověka s mentálním postižením v totalitárním Československu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 282 str. ISBN 978-8076-031-708
NĚMEC Zbyněk, Květoňová LEA, HÁJKOVÁ Vanda a kol. (2024). Školní seciální pedagog v perektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: PedF UK, 2024. ISBN 978-80-7603-450-1
NĚMEC, Zbyněk. „Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání„: O segregaci romských žáků ve vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2020. 198 stran. ISBN: 978-80-7603-219-4
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha:
SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6
ŠIŠKA, Jan, BEADLE-BROWN, Julie et al. The development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum Press, 2021. ISBN: 978-80-246-4953-5
ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 181 stran. ISBN: 978-80-760-3005-3
ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína; KOPEČNÝ, Petr. Komunikační schopnost u osob se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 94 str. ISBN 978-80-760-3243-9
Časopisy:
- Disability and Society,
- European Journal of Special Needs Education
- Psychológia a patopsychológia dieťaťa
- Speciální pedagogika