:: Středisko pedagogických praxí PedF UK
:: Seznam fakultních škol naleznete ZDE
Bakalářské studium:
Orientační praxe studentů 2. ročníku bakalářského studia probíhá ve školách a vzdělávacích zařízeních vždy 1. – 4. hodinu 1x za 2 týdny, pondělí – pátek, sudý nebo lichý týden. Praxe je nasazena v rozvrhu a NEDOCHÁZÍ k žádným kolizím s výukou. Studenti absolvují orientační praxi v zimním nebo v letním semestru.
Navazující magisterské studium:
Směrnice pro souvislou pedagogickou praxi: zimní semestr ; letní semestr
Přůběžná pedagogicko-psychologická praxe, 1. st. rok navaz. Mgr studia – letní semestr: klinický půlden, 1x týdně 1. – 4. hodina praxe na ZŠ
reflektivní semináře (pedagogická reflexe ped. praxe, psychologická reflexe ped. praxe)
Výuka – povinné předměty – se v tomto období nekoná. Volitelné předměty dle dohody s vyučujícími.
Studenti si vyzvednou u garanta praxí nebo na sekretariátu formuláře pro praxi tj.:
- Dopis pro vedení zvolené školy podepsaný koordinátorem pedagogických praxí
- Dohodu o provedení práce pro fakultního učitele
Průvodní dopis a Dohodu je nutné si nechat podepsat od vedoucího praxe – Mgr. Tomáš Klinka Ph.D.
Ostatní formuláře jsou k dispozici ke stažení zde:
- Denní záznam studenta
- Směrnice
- Hodnocení pedagogické praxe
- Observační dokument
- Příprava hodin
- Přistupy k observaci
Praxi si sami na zvolené škole domluví a dohodnutý rozvrh vlastních pedagogických výstupů, který musí obsahovat jméno studenta, datum konání praxe, adresu školy, začátky vyučovacích hodin – sdělí ještě před nástupem na praxi na sekretariát KFJL. Emailem zašlou rozvrh (viz. formulář níže) na katerina.esserova@pedf.cuni.cz
- praxe-rozvrh-formular 2019– rozvrh (prosím nerozlišujte výuku barevně, nemám možnost barevného tisku) Rozvrh byl upraven na 4 týdny. Prosím, vyznačujte řádně data. Děkuji.
Požadují se minimálně 4 hodiny hospitací a 16 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další povinnosti uvedené ve Směrnicích.
:: Prosím studenty, aby deník z pedagogických praxí byl sešit formátu A5 nebo A4, případně psán na počítači a vytisknut na formát A4. Děkuji
Katedra francouzského jazyka a literatury pracovala v oblasti rozvoje didaktiky oboru a přípravy učitelů francouzského jazyka pro střední a základní školy na výstupy v rámci FONDU F v těchto hlavních oblastech:
- posílení sdílení poznatků a rozvoj reflektivních dovedností u studentů a vedoucích pedagogických praxí
- použití videonahrávek a vizuálních materiálů při rozvoji kompetencí budoucího učitele a kompetencí vedoucích pedagogických praxí
- využití možností IT a AVT při vedení studentů a ve využití jejich reflexe k další vědecké práci
Na základě výše uvedených bodů jsme realizovali zejména aktivity v rámci indikátorů: CÍL 1 (nově vytvořené studijní materiály), CÍL 2 (didaktické semináře zaměřené na rozbor situací) a CÍL 3 (reflektivní semináře s vedoucími praxí)
PŘEHLED PLNĚNÍ CÍLŮ A INDIKÁTORŮ – informační technologie a audiovizuální technologie:
(heslo pro přístup k souborům je: Rettigova)
2019
CÍL | INDIKÁTOR | NÁZEV VÝSTUPU | ZDROJ/ZPŮSOB REALIZACE |
nově vytvořené studijní materiály | Čítanka frankofonní literatury + čtenářský deník | ||
nově vytvořené studijní materiály | Stylistika a textová lingvistika + deník
|
|
|
nově vytvořené studijní materiály | 18e siècle extraits
|
||
nově vytvořené studijní materiály | INOVACE Četba literárních textů 18. století + Čtenářský deník
|
||
nově vytvořené studijní materiály | čtenářský deník a další čítanka k Výběrovému lit. semináři V |
2018
CÍL | INDIKÁTOR | NÁZEV VÝSTUPU | ZDROJ/ZPŮSOB REALIZACE |
4 | nově vytvořené studijní materiály | Manuál začínajícího učitele „Desatera pro začínajícího učitele FLE+ (2018)“ | Soubor aktivit, rad, nápadů a tipů pro učitele začínající i zkušené. Jde o kolektivní dílo vyučujících KFJL. Aktualizace přináší dalších 9 stran ve formě „bonusu“ na konci.
Díky zahraniční spolupráci s Université de Liège se podařilo Desatera publikovat v rámci MOOC Moi, prof de FLE (on-line kurzu uskutečněném v listopadu a prosinci 2018 s účastí cca 3000 zapsaných učitelů francouzštiny z celého světa) |
2017
CÍL | INDIKÁTOR | NÁZEV VÝSTUPU | ZDROJ/ZPŮSOB REALIZACE |
4 | nově vytvořené studijní materiály | „Dossier de réflexion – avant les stages pratiques“ | Nápadník reflektivních praktik začínajícího učitele – 4 soubory dokumentů poskytujících možnost reflexe místa a pojetí gramatiky a slovní zásoby ve výuce CJ, porozumění mluvenému a psanému slovu v učebnicích cizího jazyka za posledních cca 30 let. |
nově vytvořené studijní materiály | DESATERA PRO ZAČÍNAJÍCÍ UČITELE FLE_final | Soubor aktivit, rad, nápadů a tipů pro učitele začínající i zkušené. |
2016 Etapa II
CÍL | INDIKÁTOR | NÁZEV VÝSTUPU | ZDROJ/ZPŮSOB REALIZACE |
1 | nově vytvořené studijní materiály | Výukový materiál 3 – Portfolio organizačních a evaluačních pokynů a výroků v hodině FJ a při její reflexi „Consignes – zadání, pokyny a (meta)komunikace“ | Prezentace dokumentů před pedagogickými praxemi a reflexe po absolvování praxí, sdílení s učiteli i studenty; |
1 | nově vytvořené studijní materiály | Výukový materiál 4 – Teoretické materiály z aktuální didaktické literatury s komentáři a úkoly pro vedoucí praxí „Dossier de textes pour les tuteurs de stage“ | Prezentace dokumentů před pedagogickými praxemi a reflexe po absolvování praxí, sdílení s učiteli i studenty; |
2016 Etapa I
CÍL | INDIKÁTOR | NÁZEV VÝSTUPU | ZDROJ/ZPŮSOB REALIZACE |
1 | nově vytvořené studijní materiály | Výukový materiál 1 – Inovovaný observační arch a Plánování hodin | Prezentace dokumentů před pedagogickými praxemi a reflexe po absolvování praxí; |
1 | nově vytvořené studijní materiály | Výukový materiál 2 – Vizuální portfolio učeben cizího jazyka „Jazyková třída – příklady, inspirace, reflexe“ | Prezentace dokumentů před pedagogickými praxemi a reflexe po absolvování praxí; |
2015
CÍL | INDIKÁTOR | NÁZEV VÝSTUPU | ZDROJ/ZPŮSOB REALIZACE |
1 | nově vytvořené studijní materiály | Výukový materiál 1 – Observační arch a Plánování hodin | Prezentace dokumentů před pedagogickými praxemi a reflexe po absolvování praxí; |
1 | nově vytvořené studijní materiály | Výukový materiál 2 – Reflexe observace – seznam dobrých otázek | Prezentace dokumentů před pedagogickými praxemi a reflexe po absolvování praxí; |
2014
CÍL | INDIKÁTOR | NÁZEV VÝSTUPU | ZDROJ/ZPŮSOB REALIZACE |
1 | nově vytvořené studijní materiály | Výukový materiál 1 – stážista | Prezentace dokumentů před pedagogickými praxemi a reflexe po absolvování praxí; |
1 | nově vytvořené studijní materiály | Výukový materiál 2 – hospitace | Prezentace dokumentů před pedagogickými praxemi a reflexe po absolvování praxí; |