Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání
:: Možné kombinace prezenčního studia – obor Francouzský jazyk je možno kombinovat s následujícími obory – po kliknutí Vás odkaz přesměruje přímo na stránky samotného dvouoboru, kde je možné i rovnou podat přihlášku. Podáváte si vždy pouze jednu přihlášku na jeden dvouobor.
:: Studijní plán – Karolínka
Maior – plán naleznete na https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=prohl&fak=11410&oborplan=OB2FJ20MA&vyuc=&oborsims=
Minor – plán naleznete na https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=prohl&fak=11410&oborplan=OB2FJ20MI&vyuc=&oborsims=
:: Vzorové přijímací testy – varianta FJAU a FJBC (z června 2022) + řešení FJAU a FJBC
Přijímací zkoušku nelze prominout.
Přijímací zkouška z francouzského jazyka má formu písemnou (40 bodů). Testuje jazykové znalosti uchazeče v rozsahu středoškolského studia na úrovni A2-B1 jazykového portfolia podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Předpokladem je hlubší zájem o francouzské dějiny, reálie, literaturu, jakož i o aktuální politické a společenské dění ve Francii a frankofonním světě, včetně historie a současnosti francouzského školství. Přijímací zkouška se skládá z testu zaměřeného na francouzský jazyk, literaturu a reálie frankofonního světa.
Přijímací zkouška z francouzského jazyka je stejná u studijního plánu maior i minor.
– Programy ve sdruženém studiu (dvouoborovém) – Maior nebo Minor (viz. níže)
– Pouze prezenční forma studia
Francouzský jazyk – Anglický jazyk
Francouzský jazyk – Český jazyk
Francouzský jazyk – Dějepis
Francouzský jazyk – Matematika
Francouzský jazyk — Pedagogika
Francouzský jazyk — Základy společenských věd
Bakalářský studijní program formuje a prohlubuje formou přednášek a seminářů konaných v jazyce francouzském vědomosti v oboru francouzských studií, jak v lingvistických a literárních disciplínách, tak v oblasti kulturní antropologie a frankofonie. Směřuje k zvládnutí teoretických základů filologického oboru a k propojení teoretických znalostí s jejich konkrétní praktickou aplikací včetně komunikace v jazyce písemnou i ústní formou (dosažená úroveň jazykových znalostí a dovedností ve francouzštině je B2+ Společného evropského referenčního rámce pro jazyky). K studentově vzdělanostní výbavě patří rovněž kultura vyjadřování i cit pro jazyk coby svébytnou hodnotu, která přesahuje účelovou rovinu dorozumívání (komunikační funkci).
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické
a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství.
Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT.
Studium je koncipováno jako potenciální základ pro navazující magisterské studium učitelství francouzského jazyka pro 2.stupeň ZŠ a SŠ. a případně dalších blízkých studijních programů v oblasti romanistiky. Absolvent, který nebude pokračovat v navazujícím magisterském studiu, se
v oblasti školství uplatní jako vychovatel, pedagog volného času a asistent kvalifikovaného pedagoga.
Vzhledem k dosažené úrovni jazykové kompetence může najít uplatnění i mimo sféru vzdělávání v různých domácích
i mezinárodních institucích a organizacích, knihovnách,
v médiích a tiskových agenturách.
Doporučená literatura:
RADIMSKÁ, J., HORAŽĎOVSKÁ,M. Antologie francouzské literatury. Plzeň: Fraus, 2002.
MATHIEUX, J. Stručné dějiny Francie. Plzeň: Fraus, 2003.
LISTÍKOVÁ, R., KLINKA, T. Otázky a odpovědi nejen k maturitě. Dubicko: Infoa, 2011.
ŠRÁMEK, J. Dějiny francouzské literatury v kostce. Praha: Votobia, 2003.
STEELE, R. Civilisation progressive du français – Niveau intermédiaire. Paris : CLE International, 2012.
Tzv. „zjednodušená“ četba v originále, případně bilingvní četba (různá nakladatelství), úroveň A2-B1.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm