Souvislosti mezi školním a stínovým vzděláváním
Registrační číslo: GA ČR 18-00939S
Řešitel: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
Abstrakt:
Stínové vzdělávání označuje různé formy placeného soukromého doučování ve školních předmětech a ve světě je tomuto fenoménu věnována stále větší výzkumná pozornost, neboť může mít v různých kontextech závažné implikace pro žáky, vzdělávací systém či spravedlivý přístup ke vzdělání. Podoby či míru využívání stínového vzdělávání přitom ovlivňuje množství faktorů souvisejících se žákem, rodinou, školou, vzdělávacím systémem či společenskými vlivy. V odborné literatuře dosud málo prozkoumané jsou faktory související se školou, tedy například (vnímanou) kvalitou školní výuky, mírou podpory poskytované neprospívajícím žákům, schopností školy rozvíjet nadané žáky apod. Předchozí výzkumy tohoto fenoménu v České republice rovněž prokázaly vysokou míru zapojení učitelů základních a středních škol při poskytování placeného doučování, což v některých situacích může přinášet různé etické problémy. Empirický výzkum se zaměří na roli školy a učitelů při vytváření (či naopak snižování) nabídky a poptávky po soukromém doučování ze strany žáků nižších sekundárních škol a její vztah k externím (komerčním) poskytovatelům těchto služeb.
Cílem projektu je popsat a kvantitativně ověřit souvislosti a vztahy mezi stínovým a školním vzděláváním (jeho kvalitou, postoji a jednáním učitelů apod.) a analyzovat faktory související s poskytováním soukromého doučování učiteli.
Publikační výstupy projektu:
- Šťastný, V. & Chvál, M. (2023). Different subjects, different incentives: Private tutoring and perceived instructional quality in Czech lower-secondary schools. International Journal of Educational Development, 98, 1-10.
- Šťastný, V. (2022). Shadow education: A double-edged sword for Czech mainstream schools in the competitive educational market. Research Papers in Education, 37(6), 1042–1063.
- Šťastný, V., Chvál, M., & Walterová, E. (2021). School Partnerships with Private Tutoring Providers: Weighing the Risks and Benefits by Czech School Principals. Leadership and Policy in Schools, 1–18.
- Šťastný, V. (2021). Shadow education in the context of early tracking: between-track differences in the Czech Republic. Compare: A Journal of Comparative and International Education.
- Šťastný, V., Chvál, M., & Walterová, E. (2021). An ordinary moonlighting activity? Determinants of the provision of private tutoring by Czech schoolteachers. International Journal of Educational Development, 82, 1–11.
- Šťastný, V. & Walterová, E. (2019). Vliv školy na využívání soukromého doučování. Studia paedagogica, 24(1), 51–78.