Aktuality
MOST Fair 2022 – prezentace dobré praxe
MOST Fair 2023 – prezentace dobré praxe
O projektu
Projekt MOST: Otevřené vzdělávání a občanská věda (Open Schooling and Citizen Science (link: https://icse.eu/most/)
Program: Horizon 2020
Zaměření: SwafS (Věda s a pro společnost – Science with and for Society) Otevřené vzdělávání a spolupráce v přírodovědné výuce (Open schooling and collaboration on science education)
Typ projektu: CSA (Koordinační a podpůrné aktivity – Coordination and support actions)
Doba řešení: 36 měsíců (září 2020 – srpen 2023)
Kód projetu: 871155
Chcete uskutečnit SCP (Science Community Project – Přírodovědný komunitní projekt) s environmentální tématikou na Vaší škole, ve Vaší třídě, v přírodovědném kroužku?
Kontaktujte nás: martin.bilek@pedf.cuni.cz
Příklad SCP z Freiburgu: Jak omezit plastový odpad v našich koupelnách? (link: https://icse.eu/most-social-community-project-on-reducing-plastic-waste/)
O projektu MOST
Projekt MOST otvírá formální přírodovědné vzdělávání a navazuje partnerství mezi školami a jejich komunitami (rodiny, poskytovatelé přírodovědného vzdělávání, občané, podniky atd.). Společně pracují na environmentálně zaměřených projektech škol a komunit (SCP) zejména s tematickým zaměřením na nakládání s odpady a úsporu energie. Tyto participativní projekty přímo reagují na potřeby a hodnoty zúčastněných, prospívají komunitě jako celku a dělají ze škol tzv. „agenty prosperity komunity“. Dopad projektu MOST na učení žáků je podpořen přístupem založeným na pedagogickém výzkumu, který zkoumá zvyšování zájmu o přírodní vědy, zvyšování přírodovědné gramotnosti a odpovědnosti za životní prostředí.
K realizaci tzv. Otevřeného vzdělávání (Open Schooling) sdružuje konsorcium projektu MOST 23 odborných týmů z 10 evropských zemí, které zahrnují odborníky z vysokých škol, základních a středních škol, poskytovatelů neformálního učení, vzdělávacích orgánů, občanských organizací, obcí a podniků.
K inicializaci školních komunitních projektů poskytuje projektové konsorcium podporu školám formou přípravných workshopů, vyhledávání potenciálních partnerů a poskytováním provozních a pedagogických metodik. Činnosti na místní, regionální a evropské úrovni podporují sdílení znalostí, navazují další partnerství a prosazují výsledky projektu MOST v celé Evropě.
Cíl projektu MOST: Vytváření otevřených školních komunit v celé Evropě
Projekt MOST podporuje všechny žáky a členy místních komunit bez ohledu na jejich pohlaví, kulturní a socioekonomické pozadí nebo úroveň dosažených výsledků a zájmů v přírodních vědách. Projekt tedy otevírá školní vzdělávání za účelem vytvoření učebních prostor, které jsou přístupné pro všechny občany a umožňují společnosti učit se od sebe navzájem. Výzkum a praxe ukázaly, že zapojení občanů do otevřených a participativních procesů přírodovědného vzdělávání podporuje jejich vědeckou gramotnost a schopnost činit informovaná rozhodnutí. Navíc budou tyto projekty probíhat v kontextu přístupu založeného na výzkumu, který by měl podpořit zájem o přírodní vědy a vzdělávání.
Projekt si klade za cíl zřízení Evropské sítě otevřených škol (EOSnet), která propojí všechny subjekty zapojené do projektu a další iniciativy otevřeného vzdělávání v celé Evropě. Cílem příslušných webových stránek EOSnet a souvisejících diseminačních aktivit bude povzbudit další školy, vysoké školy nebo jiné zúčastněné strany v celé Evropě, aby zahájily projekty škola-komunita (SCP), vyměňovaly si osvědčené postupy aktivit Otevřeného vzdělávání a obecně je podporovaly.
Aktivity projektu MOST
Projekt MOST iniciuje aktivity ve třech úrovních:
Komunita: Ve všech 10 zemích konsorcia (Rakousko, Česká republika, Německo, Litva, Malta, Nizozemsko, Norsko, Španělsko, Švédsko a Turecko) jsou v rámci komunit iniciovány regionální projekty škola – komunita (školy jako centra projektů) .
Regionální úroveň: Na regionální/národní úrovni jsou v partnerských zemích propojovány všechny komunity Otevřeného vzdělávání z jednoho regionu. Toho je dosaženo prostřednictvím regionálních MOST veletrhů, kde jsou sdíleny zkušenosti a příklady úspěšných „Otevřených škol“. MOST veletrhy v každém regionu maximalizují dopad a posilují regionální účinnost.
Evropská úroveň: Projekt MOST „vytváří větší obraz“ pomocí Evropské otevřené školní sítě (EOSnet) na evropské úrovni. Závěrečná konference MOST spojuje všechny SCP v celé Evropě s pulzující sítí pro studium přírodních věd, která se otevírá dalším zemím a komunitám.
Partneři projektu MOST v České republice
Katedra chemie a didaktiky chemie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy (link: https://pages.pedf.cuni.cz/kch/)
- Prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
- PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
- Ing. Tatiana Smirnova
- Doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (PřF a COŽP UK)
Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s. (link: https://sever.ekologickavychova.cz/sever-horni-marsov/)
- RNDr. Jiří Kulich
- Mgr. Michaela Glovňová
Konsorcium projektu MOST
Německo
- ICSE at University of Education Freiburg (koordinátor)
- Stadt Freiburg
- Walther Rathenau Gewerbeschule
Rakousko
- University of Innsbruck, Austria
- Verein klasse!forschung
- Energie Tirol
Česká republika
- Charles University
- Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s
Litva
- Vilnius University
- Vilnius City Municipal Government
Malta
- University of Malta
- WasteServ Malta Ltd.
Nizozemí
- Utrecht University
- Stichting Naturalis Biodiversity Centre
Norsko
- Norwegian University of Science and Technology
- Ducky AS
- Birralee International School
Španělsko
- Universidad de Jaèn
- Agencia Estatal Consejo Superior de Investigaciones Cientificas
Švédsko
- Jönköping University
- UppTech
Turecko
- Hacettepe University
- Ministry of National Education Turkey
Evropský podpůrný tým projektu MOST
Evropský podpůrný tým (The European Support Team – EST) je poradní výbor a zahrnuje externí odborníky z celé Evropy se vzdělávacím nebo STEM/environmentálním odborným zaměřením. Následující odborníci přispívají svými zkušenostmi k řešení projektu MOST:
- Michele Artigue, Paris Diderot University, Francie
- Geert Asselbergs, EU STEM Coalition, EU
- Katrin Engeln, STEM related pedagogical research, Kiel, Německo
- Agueda Gras-Velazquez, European Schoolnet, Brussels, Belgie
- Andreas Ch. Hadjichambris, European Network for Environmental Citizenship, Cyprus
- Andrew Howes, Manchester University, Velká Británie
- Annette Klinkert, European Science Engagement Association, EU
- Bedřich Moldan, Univerzita Karlova, Česká republika
- Maryte Skakauskiene, Ministry of Education and Sciences, Litva
- Annita Westenbroek, Royal Netherlands Paper and Board Association, Nizozemí