Otázky ke státním závěrečným zkouškám z chemie (Mgr.) stav k 30. 9. 2023
Obecná a anorganická chemie
- Atom: stavba atomu, modely atomu, nuklidy, izotopy, radioaktivita, elektronová konfigurace atomu, orbital, kvantová čísla, Pauliho princip, Výstavbový princip, Hundovo pravidlo, základní a excitovaný stav atomu.
- Stavba molekul a chemická vazba: složení molekul, chemická vazba kovalentní a iontová, polarita chemické vazby, vazebná energie a disociační energie vazby, molekulové orbitaly, násobné vazby, stereochemie sloučenin nepřechodných prvků, hybridizace atomových orbitalů, teorie VSEPR, chemická vazba v kovech, mezimolekulové síly.
- Kyseliny a báze; Acidobazické rovnováhy: protolytické reakce, teorie kyselin a zásad, autoprotolýza vody, iontový součin vody, definice pH, disociace v roztocích kyselin a zásad, disociační konstanta kyseliny, disociační konstanta zásady, disociace v roztocích solí, hydrolýza, tlumivé roztoky
- Termodynamika: termodynamická soustava, termodynamické veličiny, rovnováha a děj, první termodynamický zákon a jeho aplikace na izotermický, izochorický, izobarický a adiabatický děj, druhý termodynamický zákon, tepelný a chladící stroj, základy termochemie, termochemické zákony, reakční entalpie, slučovací entalpie, spalná entalpie. Zkapalňování a rektifikace kapalného vzduchu.
- Chemická reakční kinetika; Chemická rovnováha: rychlost chemické reakce, rychlostní rovnice (Guldberg, Waage), Arrheniova rovnice, reakce podle reakčního mechanismu (izolované reakce 1. a 2. řádu, složité reakce následné, bočné, zvratné, řetězové), katalýza, chemická rovnováha, odvození rovnovážné konstanty, Le Chatelierův princip a jeho aplikace. Příklady průmyslové katalýzy.
- Periodická soustava chemických prvků, vlastností chemických prvků a jejich sloučenin: periodický zákon, periodicita vlastností prvků – atomový poloměr, struktura elektronového obalu, elektronegativita, kovový charakter, ionizační energie, elektronová afinita, oxidační stavy a jejich stabilita, redoxní vlastnosti prvků, iontovost a kovalence sloučenin, acidobazické vlastnosti oxidů a hydridů.
- Vodík a kyslík: postavení v periodickém systému (porovnání vlastností kyslíku s ostatními prvky 16. skupiny), způsob vazby, násobné vazby, výroba, příprava, vlastnosti, sloučeniny (hydridy – dělení, voda – molekula vody, hydratace, vodíková vazba, peroxid vodíku – molekulová geometrie, chemické vlastnosti, příprava a výroba, deriváty peroxidu vodíku, oxidy – dělení). Výroba vodíku a kyslíku.
- Fluor, chlor, brom, jod: postavení v periodickém systému a vztahy ve skupině (výlučné postavení fluoru), způsob vazby, volné halogeny, sloučeniny (sloučeniny s vazbou halogen-halogen, sloučeniny s vodíkem, halogenidy, sloučeniny s kyslíkem – oxidy, oxokyseliny a jejich soli, hydráty kyseliny jodisté). Výroba chloru a chlornanů.
- Síra, selen a tellur: vzájemné vztahy prvků ve skupině, způsob vazby, tvorba cyklických sloučenin, volné prvky, sloučeniny (sloučeniny s vodíkem – hydridy, stabilita, chemické vlastnosti, sloučeniny s halogeny – zejména fluoridy síry, halogenid-oxidy, sloučeniny s kyslíkem – oxidy, oxokyseliny a jejich soli, oxokyseliny s vazbou S-S). Průmysl síry a jejích sloučenin.
- Dusík, fosfor, arsen, antimon (bismut): vzájemné vztahy prvků ve skupině (výlučné postavení dusíku), způsob vazby, volné prvky, sloučeniny (sloučeniny s vodíkem – hydridy, amoniak – molekulová geometrie, chemické vlastnosti, příprava a výroba, deriváty amoniaku, halogenidy, sloučeniny s kyslíkem – oxidy, oxokyseliny a jejich soli, halogenidy oxokyselin). Výroba amoniaku, kyseliny dusičné a dusičnanů.
- Uhlík, křemík, germanium: vzájemné vztahy prvků ve skupině (výjimečnost uhlíku), způsob vazby, katenace, násobné vazby, oxidační stavy, volné prvky, molekulové formy uhlíku, sloučeniny (sloučeniny uhlíku: karbidy, hydridy, halogenidy a halogenid-oxidy, oxidy a, oxokyseliny, sloučeniny s vazbou C-N, organokovové sloučeniny, sloučeniny křemíku a germania: hydridy, halogenhydridy, halogenidy, kyselina hexafluorokřemičitá, organokřemičité sloučeniny, oxidy a soli oxokyselin). Uhlí jako chemická surovina, výroba sody a silikonů, výroba skla.
- Koordinační sloučeniny: charakteristika koordinačních sloučenin, názvosloví koordinačních sloučenin, povaha vazby mezi ligandy a centrálním atomem, stereochemie komplexních částic, uplatnění koordinačních sloučenin v odměrné analýze.
- Alkalické kovy a prvky skupiny beryllia: elektronová konfigurace, elektronegativita, vlastnosti, získávání a reakce prvků a sloučenin. Výroba alkalických kovů a jejich sloučenin.
- Charakteristika přechodných prvků; Prvky skupiny skandia, titanu, vanadu, chromu a manganu: postavení v periodické soustavě prvků, elektronová konfigurace a charakteristické vlastnosti prvků a sloučenin. Principy metalurgie (černé, barevné, speciální).
- Triády železa a platinových kovů; Prvky skupiny mědi a zinku: výroba kovů, fyzikální a chemické vlastnosti prvků, sloučeniny, použití.
Literatura
- Jursík, F.: Anorganická chemie nekovů, VŠCHT, Praha 2001.
- Jursík, F.: Anorganická chemie kovů, VŠCHT, Praha 2002.
- Banýr, J.: Základy anorganické chemie I. Díl, Karolinum, Praha 1999.
- Banýr, J.: Chemie kovových prvků, PedF UK, Praha 2002.
- Klikorka, Hájek, Votinský: Obecná a anorganické chemie, SNTL, Praha 1985.
Biochemie a analytická chemie
- Obecný postup analýzy; základní analytické operace; analýza kvalitativní a kvantitativní; instrumentální analýza; základní postupy anorganické a organické kvalitativní analýzy.
- Vážková analýza; odměrná analýza; titrace acidobazické, komplexometrické, srážecí a redoxní – princip metod, průběh titrační křivky; indikátory, příklady stanovení.
- Elektrochemické analytické metody: elektrodový potenciál a jeho měření, typy elektrod (1. druhu, 2. druhu, redoxní, membránové), měření pH; potenciometrie, polarografie, voltametrie, coulometrie, elektrogravimetrie, konduktometrie (princip a příklady stanovení).
- Separační analytické metody (srážení, filtrace, centrifugace, dialýza, ultrafiltrace extrakce); princip a rozdělení chromatografických metod; chromatografie planární a chromatografie na kolonách; HPLC.
- Kapalinová a plynová chromatografie – princip a příklady použití metod; detektory včetně hmotnostní spektroskopie.
- Spektrální analytické metody: elektromagnetické spektrum; princip absorpční a emisní spektroskopie; princip molekulové a atomové spektroskopie; UV–VIS spektrofotometrie; infračervená spektroskopie; fluorescence; atomová emisní a absorpční spektroskopie.
- Živé systémy, jejich složení a organizace; eukaryotní a prokaryotní buňky; rostlinné a živočišné buňky.
- Aminokyseliny a proteiny – vlastnosti, struktura, funkce (vlastnosti aminokyselin, peptidová vazba, prostorová struktura proteinů, proteiny jednoduché a složené, funkce proteinů).
- Enzymy – vlastnosti, struktura, názvosloví, rozdělení do tříd, reakční kinetika, regulace.
- Nukleotidy a nukleové kyseliny – struktura, vlastnosti, funkce (báze, nukleotidy, DNA, RNA).
- Biosyntéza biopolymerů (replikace, transkripce, translace, posttranslační modifikace).
- Dýchací řetězec (lokalizace, napojení na další metabolické cykly, protonmotivní síla).
- Lipidy – funkce, vlastnosti, rozdělení; metabolismus mastných kyselin (syntéza a odbourávání).
- Biologické membrány (struktura, vlastnosti, funkce), membránový transport.
- Sacharidy – struktura, funkce, vlastnosti, metabolismus (pentosový cyklus, glykolýza, glukoneogeneze, metabolismus glykogenu).
- Citrátový cyklus, glyoxylátový cyklus.
- Fotosyntéza – světelná a temnotní fáze.
- Metabolismus dusíkatých látek – katabolismus a anabolismus proteinů, aminokyselin, močovinový cyklus.
- Metody studia biologických látek (purifikace, frakcionace, určení sekvence proteinů a nukleových kyselin, PCR, základní chromatografické metody používané v biochemii).
Literatura
- Vulterin J., Ševcová J. (2002). Příručka analytické chemie. Praha: UK PedF.
- Kodíček, M., Valentová, O., & Hynek, R. (2015). Biochemie – chemický pohled na biologický svět. Praha: VŠCHT.
Organická chemie
- Předmět organické chemie, místo organické chemie v systému přírodních a chemických věd, charakter organických sloučenin.
- Atom uhlíku, hybridizace, vazby v organických sloučeninách, vaznost parametry chemické vazby, struktura a stereochemie molekul organických sloučenin.
- Vzorce a modely organických sloučenin, jiné způsoby znázornění struktury molekul organických sloučenin, izomerie v organické chemii.
- Klasifikace organických sloučenin, příklady, názvosloví v organické chemii, názvoslovné principy a jejich aplikace.
- Přehled základních typů organických reakcí, reakční mechanismy a metody jejich výzkumu, struktura a vlastnosti organických sloučenin, empirické rovnice v organické chemii.
- Důkazy a identifikace organických sloučenin, fyzikálně-chemické metody stanovení struktury organických molekul.
- Alkany, příprava, reakce, vliv struktury na reaktivitu alkanů, mechanismy reakcí alkanů, praktické aplikace, ekologie a toxikologie alkanů.
- Alkeny, příprava, reakce, vliv struktury na reaktivitu alkenů, mechanismy reakcí alkenů, praktické aplikace, ekologie a toxikologie alkenů.
- Alkyny, příprava, reakce, vliv struktury na reaktivitu alkynů, mechanismy reakcí alkynů, praktické aplikace, ekologie a toxikologie alkynů.
- Areny, příprava, reakce, vliv struktury na reaktivitu arenů, mechanismy reakcí arenů, praktické aplikace, ekologie a toxikologie arenů.
- Halogenderiváty uhlovodíků, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu halogenderivátů, mechanismy reakcí halogenderivátů, praktické aplikace, ekologie a toxikologie halogenderivátů.
- Alkoholy a fenoly, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu alkoholů a fenolů, mechanismy reakcí alkoholů a fenolů, průmyslové aplikace, toxikologie alkoholů a fenolů.
- Ethery, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu etherů, mechanismy reakcí etherů, průmyslové aplikace, toxikologie etherů.
- Aldehydy a ketony, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu aldehydů a ketonů, mechanismy reakcí aldehydů a ketonů, průmyslové aplikace, toxikologie aldehydů a ketonů.
- Karboxylové kyseliny, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu karboxylových kyselin, mechanismy reakcí karboxylových kyselin, praktické aplikace, toxikologie karboxylových kyselin.
- Substituční deriváty karboxylových kyselin, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu substitučních derivátů karboxylových kyselin, mechanismy reakcí substitučních derivátů karboxylových kyselin, praktické aplikace, toxikologie substitučních derivátů karboxylových kyselin.
- Funkční deriváty karboxylových kyselin, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu funkčních derivátů karboxylových kyselin, mechanismy reakcí funkčních derivátů karboxylových kyselin, praktické aplikace, toxikologie funkčních derivátů karboxylových kyselin.
- Funkční deriváty kyseliny uhličité, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu funkčních derivátů kyseliny uhličité, mechanismy reakcí funkčních derivátů kyseliny uhličité, praktické aplikace, toxikologie funkčních derivátů kyseliny uhličité.
- Nitrosloučeniny, nitrososloučeniny, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu nitrosloučenin a nitrososloučenin, mechanismy reakcí nitrosloučenin a nitrososloučenin, praktické aplikace, toxikologie nitrosloučenin a nitrososloučenin.
- Aminy, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu aminů, mechanismy reakcí aminů praktické aplikace, toxikologie aminů.
- Hydraziny, hydroxylaminy, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu hydrazinů a hydroxylaminů, mechanismy reakcí hydrazinů a hydroxylaminů, praktické aplikace, toxikologie hydrazinů a hydroxylaminů.
- Diazoniové soli, azosloučeniny, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu diazoniových solí a azosloučenin, mechanismy reakcí diazoniových solí a azosloučenin, praktické aplikace, toxikologie diazoniových solí a azosloučenin.
- Organické sloučeniny síry, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu, organických sloučenin síry, mechanismy reakcí organických sloučenin síry, praktické aplikace, toxikologie organických sloučenin síry.
- Organické sloučeniny fosforu a křemíku, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu, organických sloučenin fosforu a křemíku, mechanismy reakcí organických sloučenin fosforu a křemíku, praktické aplikace, toxikologie organických sloučenin fosforu a křemíku.
- Organokovové sloučeniny, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu organokovových sloučenin, mechanismy reakcí organokovových sloučenin, praktické aplikace, toxikologie organokovových sloučenin.
- Heterocyklické sloučeniny a jejich charakteristika, klasifikace heterocyklických sloučenin, příklady, heterocyklické sloučeniny v systému organických sloučenin, názvosloví heterocyklických sloučenin.
- Heterocyklické sloučeniny kyslíku a síry, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu heterocyklických sloučenin kyslíku a síry, mechanismy reakcí heterocyklických sloučenin kyslíku a síry, praktické aplikace, toxikologie heterocyklických sloučenin kyslíku a síry.
- Heterocyklické sloučeniny dusíku, příprava a reakce, vliv struktury na reaktivitu heterocyklických sloučenin dusíku, mechanismy reakcí heterocyklických sloučenin dusíku, praktické aplikace, toxikologie heterocyklických sloučenin dusíku.
Didaktika chemie
I. Výuka chemie, kurikulum a cíle
-
-
- Popíše systém kurikulárních dokumentů ČR včetně jejich vývoje a dopadů na vzdělávací systém.
- Na vlastním příkladu a dalším příkladu vybraném zkoušející(m) uvede, které cíle kurikula jsou tématem rozvíjená.
- S oporou o relevantní literaturu zhodnotí efekt posledních dvou reforem kurikula na edukační realitu škol.
- Na konkrétním příkladu očekávaného výstupu libovolného RVP demonstruje, jak a k jakým cílům kurikula výstup míří.
- Na konkrétních příkladech vzdělávacích aktivit vysvětlí, jak výuka chemie přispívá rozvoji přírodovědné gramotnosti.
- Představí přístupy k organizaci výuky chemie na základních a středních školách ve světě a poskytne vhled do toho, jak jsou tyto výukové programy strukturovány v různých zemích.
- Porovná pojetí výuky chemie v ČR s vybranou zemí s ohledem na možný vztah přístupu k výuce a známé výsledky žáků z mezinárodních šetření.
- Srovná pojetí výuky chemie, Science a STE(A)M, a s oporou o literaturu uvede argumenty pro možné zavádění těchto koncepcí do výuky v ČR.
-
II. Učebnice chemie na ZŠ a SŠ
-
-
- Porovná problematiku učebnic (chemie) na ZŠ a SŠ.
- S oporou o výzkum představí rozdíly mezi nejčastěji využívanými učebnicemi chemie na ZŠ a SŠ.
- Na příkladu konkrétní kapitoly / tematického celku demonstruje možnosti využití vybrané učebnice chemie pro přímou výuku.
- Stručně charakterizuje celosvětovým výzkumem podchycená i prázdní místa v oblasti problematiky učebnic pro přírodovědné obory.
- Na vlastním postupu výběru učebnice vysvětli základní rozdíly didaktické vybavenosti učebnic chemie i výsledky výzkumů zaměřených na kvalitu učebnicových komponent.
-
III. Experimentální činnosti v chemii
-
-
- S důrazem na aktivitu žáka srovná jednotlivé typy experimentálních činností v chemii (demonstrace, pokus, laboratorní práce).
- S oporou o výzkum zhodnotí efekt stávajícího pojetí experimentálních činností v ČR i v zahraničí.
- Na příkladu konkrétního učiva chemie představí jednotlivé typy badatelsky orientovaného vyučování.
- Vysvětli systém GHS a na příkladech konkrétních látek demonstruje označení i bezpečné zacházení s nebezpečnými látkami a směsmi.
- S oporou o dostupné relevantní zdroje uvede základní předpisy ovlivňující práci učitele chemie: objasní, se kterými látkami, a v jakém množství či koncentraci smějí žáci na ZŠ a SŠ zacházet, se kterými smí pracovat učitel, a které se ve výuce nesmí využít.
- K tradičním celkům Obecná chemie, Anorganická chemie, Organická chemie, Biochemie navrhne vždy vhodnou demonstraci a žákovský pokus.
-
IV. Výzkum v didaktice chemie / přírodovědných oborů
-
-
- K výzkumnému problému zadaného zkoušejícím navrhne vhodnou/é metody výzkumu, a uvede jejich výhody a limity.
- Zhodnotí výsledky chemického/přírodovědného vzdělávání v ČR na základě šetření PISA a TIMSS.
- Na konkrétním námětu do výuky demonstruje, jaký potenciál pro zlepšení výuky chemie v ČR přináší výsledky testování PIRLS, PIAAC a ICILS.
- Uvede konkrétní aspekty vzdělávací politiky zemí úspěšných v mezinárodních testováních, jejichž aplikace by mohla vést ke zkvalitnění výuky v ČR.
- Zhodnotí výsledky výzkumů postojů žáků k chemii / přírodním vědám s ohledem na jejich dopady na výuku.
- Představí základní témata výzkumu v didaktice chemie včetně implikací, které z nich vycházejí.
- Navrhne možná řešení vybraných negativních výsledků výzkumů v didaktice chemie.
- Představí základní témata výzkumu v didaktice přírodovědných oborů (Science education) včetně implikací, které z nich vycházejí.
-
V. Výuka chemie
-
-
- Na konkrétním příkladu s oporou o model PCK (TPACK) vysvětlí didaktickou transformaci obsahu.
- Na vlastním příkladu a dalším příkladu vybraném zkoušející(m) představí dominantní metody výuky chemie.
- Na vlastním příkladu a dalším příkladu vybraném zkoušející(m) představí dominantní organizační formy výuky chemie.
- Na vybraném tematickém celku představí aplikaci Modelu hloubkové struktury učiva při přípravě na výuku.
- Na vlastních příkladech představí aktivizační strategie učební činnosti žáků v chemii.
- Na konkrétních příkladech výukových aktivit demonstruje přechod k responzivní výuce chemie.
-
VI. Úlohy ve výuce chemie
-
-
- Uvede, a na konkrétních příkladech doloží kritéria kvalitního testu využitelného ve výuce chemie.
- Na příkladu chemického tématu jedné položky demonstruje podobu třívrstvé úlohy a vysvětlí její význam i způsob vyhodnocení.
- Vysvětlí a na konkrétních příkladech doloží typy úloh ve výuce chemie.
- Uvede zdroje kvalitních úloh využitelných ve vlastní výuce.
- Zhodnotí možnosti a meze využívání komplexních úloh ve výuce chemie.
-
VII. Výzvy výuky chemie
-
- Identifikuje zastaralá témata tradiční výuky chemie a navrhne nová aktuální témata, která by měla být začleněna do výuky.
- Na konkrétních příkladech Cílů udržitelného rozvoje OSN demonstruje, jak výuka přispívá jejich dosahování.
- Na konkrétním příkladu učiva chemie představí trojí reprezentace přírodovědných fenoménů a s oporou o literaturu navrhne postup, jak ve výuce postupovat ke komplexnímu představení tématu žákům.
- Na předloženém kusu textu učebnice chemie s oporou o relevantní literaturu představí problematiku kognitivní zátěže.
- Na předloženém kusu textu učebnice chemie / úlohy demonstruje problematiku chemičtiny (PSLK – Peedagogical Scientific Language Knowledge).
Doporučená literatura k okruhům je dostupná zde.