Dějepis je tradiční výukový předmět, který čelí mnohým výzvám či tlakům a kolem něhož se soustředí diskuze o roli historie ve veřejném prostoru vůbec. Tážeme-li se po cílech dějepisného vzdělávání, ptáme se i na to, jakou funkci dějiny pro společnost mají. Výběr témat, učebních přístupů, rozsah výuky či metody hodnocení formují nejen způsob, jakým se dějepis učí, ale historické vědomí či představy o dějinách jako takových. Otázku po smyslu výuky dějepisu lze chápat jako sondu do způsobů, jakým o historii uvažují různí lidé, kteří svým jednáním či vystupováním ovlivňují veřejný prostor a historickou kulturu v České republice.
Má dějepis poskytovat prostor pro vytváření české národní identity, nebo jeho funkce spočívá spíše v dekonstrukci obecně přijímaných pravd o minulosti? Může dějepis nějak reagovat na současné dění a je to vůbec jeho náplní? Ovlivňuje představy o tom, jak vypadá historie, podoba dějepisných olympiád nebo způsoby, jakým u žactva zjišťujeme vědomosti?
Čas a místo konání: 4.5. 2016 od 19:00 v galerii Tranzitdisplay
Hosté: Prof. PhDr. Petr Čornej, DrSc. (ÚJČ AV ČR), PhDr. Aleš Dvořák (MŠMT, Mgr. Jaroslav Pinkas (ÚSTR,)Mgr. Terezie Vávrová (Antikomplex)
Debatu moderuje Mgr. Kristina Andělová, MA, doktorandka na ÚČD FF UK.
Podrobněji viz: http://www.ffabula.cz/cs/akce-projekty/diskuze-prednasky/diskuze/spor-o-smysl-ceskeho-dejepisu/