Studenti budou jednak teoreticky reflektovat možnosti využití paměťových a památkových institucí ve výuce, jednak se prakticky zapojí do přípravy didaktických materiálů pro potřeby spolupracujících institucí.
V zimní semestru
bude seminář zaměřen na teoretickou reflexi otázek spojených se vzděláváním v paměťových a památkových institucích. Na konkrétních příkladech z ČR i ze zahraničí bude ilustrován vzdělávací potenciál muzeí, galerií a památkových objektů. Budou diskutovány možnosti a meze spolupráce škol s těmito institucemi i zkušenosti z oblasti muzejní a galerijní pedagogiky a výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Patřičná pozornost bude věnována také pedagogickým východiskům a praktickým zásadám tvorby didaktických materiálů. Teoretické poznatky budou moci studenti konfrontovat s vlastními zkušenostmi, jež jim nabídnou exkurze a interaktivní dílny.
V úvodu letního semestru
bude teoreticky zvažována role nových médií v soudobém vzdělávání v paměťových a památkových institucích. Pak již přijdou na řadu exkurze do participujících institucí, z nichž vyplyne přesné zadání skupinových seminárních prací.
Cílem skupinové seminární práce,
kterou studenti zpracují na základě teoretické přípravy ze zimního semestru, je vytvořit návrh výchovně vzdělávacího projektu, jenž bude vycházet z požadavků rámcových vzdělávacích programů, reagovat na potřeby dnešních žáků a odpovídat možnostem participující instituce. Studenti budou proto na tvorbě projektu spolupracovat nejen mezi sebou, ale také s kurátory, lektory a dalšími odborníky z muzeí, galerií a památkových objektů.
Seminář bude zakončen formou veřejné obhajoby seminární práce.
Upozornění:
Nedílnou součást semináře tvoří exkurze, jejichž organizace předpokládá finanční spoluúčast studentů (doprava, vstupné).