Kurz se zaměřuje na metodické a didaktické příležitosti i problémy, spojené s výukou soudobých dějin. Rozebrána budou konkrétní historická témata a možnosti jejich didaktického zpracování. Pozornost bude věnována i reflexi vztahu mezi historiografií, školním dějepisem a širší historickou kulturou.
Zimní semestr
Soudobé dějiny mají vzhledem k různým formám aktualizace specifické postavení ve výuce o minulosti. Nejen kurikulární dokumenty, ale i různé vzdělávací instituce a občanské sdružení přisuzují výuce poválečných dějin velký význam.
Kurz seznámí studenty se zahraničními přístupy k historickému vzdělávání (pojetí historického vědomí a historické gramotnosti v německé, resp. anglosaské didaktice, taxonomie vzdělávacích cílů a konceptů historického myšlení), přiblíží též inovativní metody výuky, které budou v průběhu obou semestrů představeny vybranými hosty (tvořivá práce s prameny, hraní rolí, digitální aplikace). Kurz zároveň nabídne reflexi významu výuky soudobých dějin v současné historické kultuře (mediální obraz a politizace výuky, vliv popkultury a rodinné paměti na vzdělávací obsahy a hodnocení aj.) a otevře tím studentům k vlastnímu promýšlení širší otázky epistemologie historické vědy (např. problém konstrukce historického významu).
Detailní rozpis seminářů a hostů bude aktualizován na začátku zimního semestru.
Témata seminářů
Jak kultivovat historické vědomí?
Jak rozvíjet historické myšlení?
Jsou Moderní dějiny Příběhy bezpráví?
Dějepis a rodinná paměť
Dějepis a výchova k občanství – podivné sousedství?
Jak přispívá hraní rolí k hlubšímu poznání minulosti?
Digitální aplikace ve výuce minulosti
Příležitosti muzejní pedagogiky
Dějepisné soutěže a dějepisné testování
Mediální obraz vyrovnávání se s minulostí
Fotografie, věda a dějepis.
Filmové obrazy ve výuce
Komiks se nemusí číst jen pod lavicí
Jak učit kontroverzní témata?
Jak hodnotit ve výuce?
Rozbor a prezentace vlastních námětů
Aktivní účast na seminářích vyžaduje od studentů časově nenáročnou, avšak průběžnou práci (výběr fotografie, krátký rozhovor s rodiči nebo prarodiči, přinést oblíbený komiks, vybrat učební materiál podle zadání).
Letní semestr
Témata seminářů LS
Dějepisné soutěže
Dějepis a rodinná paměť
Jak přispívá hraní rolí k hlubšímu poznání minulosti?
Digitální aplikace ve výuce minulosti
Příležitosti muzejní pedagogiky
Fotografie, věda a dějepis.
Filmové obrazy ve výuce
Gamefikace minulosti
Jak hodnotit ve výuce?
Jak učit kontroverzní témata?
Rozbor a prezentace vlastních námětů
Atestace
ZS - zápočet, LS klasifikovaný zápočet
Studenti kurz v letním semestru zakončí přípravou vlastní modelové hodiny, ve které zohlední teoretické i metodické podněty kurzu. Závěrečné prezentace námětů budou využity pro diskuzi tématu hodnocení ve výuce. Nejlepší náměty mohou být po domluvě pilotovány na spolupracujících školách.
Obecná kritéria hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu/klasifikovaného zápočtu na konci ZS je aktivní spolupráce na vytváření programu semináře, např. přípravou referátů, exkurzí apod. Podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu na konci LS je předložení seminární práce vážící se k tématu semináře. Student má ve své práci prokázat schopnost samostatné práce s prameny a literaturou. Zároveň má prokázat formální zvládnutí zásad zpracování odborného historického textu. Konkrétní informace o obsahu, místu a čase konání, počtu účastníků, počtu kreditů a o zápisu najdete u příslušného semináře, popř. v SIS. Docházka 80%.