Výchovně vzdělávací potenciál paměťových a památkových institucí

Určeno pro: Mgr.

Kód SIS: ON230511Cx01
Popis SIS: Specializační seminář I - C


Datum: ČT 10:45-12:15
Organizátor: Hana Havlůjová

Místo: R 125

Studenti budou jednak teoreticky reflektovat možnosti využití paměťových a památkových institucí ve výuce, jednak se prakticky zapojí do přípravy didaktických materiálů pro potřeby spolupracujících institucí.

V zimní semestru

bude seminář zaměřen na teoretickou reflexi otázek spojených se vzděláváním v paměťových a památkových institucích. Na konkrétních příkladech z ČR i ze zahraničí bude ilustrován vzdělávací potenciál muzeí, galerií a památkových objektů. Budou diskutovány možnosti a meze spolupráce škol s těmito institucemi i zkušenosti z oblasti muzejní a galerijní pedagogiky a výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Patřičná pozornost bude věnována také pedagogickým východiskům a praktickým zásadám tvorby didaktických materiálů. Teoretické poznatky budou moci studenti konfrontovat s vlastními zkušenostmi, jež jim nabídnou exkurze a interaktivní dílny.

V úvodu letního semestru

bude teoreticky zvažována role nových médií v soudobém vzdělávání v paměťových a památkových institucích. Pak již přijdou na řadu exkurze do participujících institucí, z nichž vyplyne přesné zadání skupinových seminárních prací.

Cílem skupinové seminární práce,

kterou studenti zpracují na základě teoretické přípravy ze zimního semestru, je vytvořit návrh výchovně vzdělávacího projektu, jenž bude vycházet z požadavků rámcových vzdělávacích programů, reagovat na potřeby dnešních žáků a odpovídat možnostem participující instituce. Studenti budou proto na tvorbě projektu spolupracovat nejen mezi sebou, ale také s kurátory, lektory a dalšími odborníky z muzeí, galerií a památkových objektů.

Seminář bude zakončen formou veřejné obhajoby seminární práce.

Upozornění:

Nedílnou součást semináře tvoří exkurze, jejichž organizace předpokládá finanční spoluúčast studentů (doprava, vstupné).