řazeno abecedně dle příjmení interních pedagogů katedry HV
PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Tematická oblast:
Hudební teorie, Hudba 20. století, Integrativní hudební pedagogika, Hudba v regionech, Hudební místopis, Duchovní hudba
Příklady témat:
- Analytické pohledy na dílo vybraného soudobého autora.
- Aktuální trendy v české hudební pedagogice.
- Úloha regenschoriho / kantora XY v regionálním hudebním kontextu (tradice, historie, současnost).
- Portrét vybrané osobnosti regionálního hudebního života.
- Hudební tradice města ….., regionu ….., historické i současné osobnosti regionálního hudebního života.
MgA. Jiřina Marešová, Ph.D.
Tematická oblast:
Příklady témat:
MgA. PhDr. Vít Gregor, Ph.D.
Tematická oblast:
Klavírní interpretace, Klavírní pedagogika, Práce s notovým zápisem, Klavír – období klasicismu
Příklady témat:
-
Klavírní dílo vybraného skladatele a jeho pedagogický přesahOsobnosti české i světové klavírní pedagogiky a jejich přínosSpecifické problémy klavírní pedagogikyPo dohodě je možno zpracovat též další příbuzná témata
PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Tematická oblast:
Problematika hry na zobcovou flétnu (problematika metodiky, interpretace, literatury apod.), Poslech hudby na ZŠ a SŠ, Hudební místopis (charakteristika hudebního života určitého regionu).
Příklady témat:
- Vývoj literatury pro zobcovou (příčnou) flétnu.
- Medailon význačné osobnosti soudobého českého uměleckého života.
- Rozvoj poslechových dovedností žáků mladšího školního věku / dětí předškolního věku.
- Využití projektové metody při realizaci poslechových činností na MŠ.
PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
Tematická oblast:
Hudebně pohybová výchova, Orff-Schulwerk, Hudebně pohybové činnosti v HV, Instrumentální činnosti v HV, Komplexní hudební výchova, Didaktika hudební výchovy, Integrativní hudební vyučování, Kreativní interakce v hudební výchově, Mezinárodní hudební vztahy, Koncerty pro děti, Společnost pro hudební výchovu ČR – lektorské osobnosti, držitelé ceny Jaroslava Herdena
Návrhy témat:
- Instrumentální činnosti v hodinách hudební výchovy na I. stupni ZŠ
- Mezioborová spolupráce jako prostředek rozvoje hudební tvořivosti
- Metody aktivního učení v hudební nauce na ZUŠ
- Tvořivá práce s písní na 1. stupni ZŠ
- Tvořivá práce s písní na 2. stupni ZŠ
- Boomwhackers v rozvoji klíčových kompetencí na 1. stupni ZŠ
- Tvořivá práce s boomwhackers na 2. stupni ZŠ
- Tvořivé hudební hry s boomwhackers v hudební nauce
- Letní hudebně výchovné kurzy SHV ČR
- Lektorské osobnosti SHV ČR
- Školy s rozšířenou výukou HV a jejich místo v současné hudební edukaci
- Aktualizace pedagogického odkazu Zoltána Kodály
- Jaques-Dalcroze a jeho odkaz v současné hudebně výchovné praxi
- Práce s říkadlem v duchu Orff-Schulwerku
- Jaroslav Koutský – osobnost české hudební pedagogiky
- Pavel Jurkovič – pedagog, skladatel, člověk
- Medailon významné hudebně pedagogické osobnosti (výběr osobností – držitelů Ceny Jaroslava Herdena z let 2010 až 2023, viz www.shvcr.cz)
Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Tematická oblast:
Hudební činnosti v mateřské škole v kontextu vývoje předškolního dítěte, Hudební výchova v současné mateřské škole, Některé aspekty hudební výchovy na 1. stupni ZŠ
Příklady témat:
- Hudební činnosti v diagnostice laterality předškolního dítěte.
- Hudební činnosti při rozvoji grafomotoriky předškolních dětí.
- Rytmická gymnastika a její potenciál v dnešní HV
- Selektivní sluchová pozornost, její diagnostika a rozvoj prostřednictvím hudebních činností – v předškolním i mladším školním věku.
- Diagnostika témbrového sluchu dětí mladšího školního věku.
- Diagnostika rytmického cítění v předškolním i mladším školním věku.
- Duchovní písně v církevních mateřských školách.
- Mateřská škola ve folklorně živém regionu ČR.
- Hudební činnosti v adaptační době v MŠ.
- Hudební činnosti v rozvoji dětí s narušenou komunikační schopností v MŠ.
- Hudební činnosti v rozvoji dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ.
- Hudební činnosti v rozvoji dětí s odlišným mateřským jazykem v ZŠ.
PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.
Tematická oblast:
Klavírní duo. Aspekty umělecké, pedagogické a hudebně teoretické.
Příklady témat:
- Vývoj literatury pro klavírní duo.
- Výuka klavírního dua na základních uměleckých školách.
- Výuka hry na klavír na základních uměleckých školách.
- Instruktivní literatura pro čtyřruční klavír.
- Instruktivní klavírní literatura.
- Interpretační soutěže pro klavírní duo.
- Významní umělci spjatí s oborem klavírního dua.
PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
Tematická oblast:
Smyčcové nástroje, Komorní soubory, orchestr, Hra z listu, Hra na housle
Příklady témat:
- Závažné dilo houslové (violové, violoncellové) literatury – rozbor a interpretace.
- Vývoj houslí (violy, violoncella), osobnost českého současného houslařství.
- České houslové umění od 17.století po současnost.
- Tradice české komorní hudby.
- Houslové dílo vybraného autora a jeho využití v houslové pedagogice.
- Instrumentální soubory na Základních uměleckých školách (vybraná oblast).
- Houslová improvizace a stylizace doprovodu písní na ZŠ.
Prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Tematická oblast:
Rozbor skladeb pro pedagogickou praxi, Komplexní analýza, Improvizace, Interdisciplinární souvislosti ve výuce HV
Příklady témat:
- Z tvorby současných českých skladatelů (analytická interpretace).
- Liturgické dílo soudobého českého skladatele jako předmět komplexní analýzy.
- Dílo vybraného soudobého českého skladatele v současné škole.
- Klavírní improvizace v rozvoji tvořivých a nástrojových dovedností.
- Úprava lidové písně v práci hudebního pedagoga.
- Lidová píseň v pedagogice předškolního věku.
MgA. Libor Novacek BMus MMus
Tematická oblast:
Pohybuji se především v otázkách klavírní interpretace, problematice klavírní hry Zabývám se otázkami pedagogických postupů studia skladeb, správnými návyky cvičení a studiu skladeb, Alexandrově metodě a well-being hudebníků. Zajímám se o historický vývoj nástroje a orientuji se v životopisech významných hudebních skladatelů.
PhDr. Vít Novotný, Ph.D.
Tématická oblast:
Integrující přístupy v hudební edukaci, Populární hudba ve vzdělávacím kontextu na 2. stupni ZŠ a na SŠ, Analýza skladeb pro edukační účely, Improvizace ve vokálním a instrumentálním projevu jako vzdělávací nástroj, Interdisciplinární propojení hudební výchovy s dalšími obory, Tvorba sborového repertoáru českých i světových skladatelů, Hudebně-divadelní projekty ve školním prostředí, Mezioborová spolupráce v rámci hudební výchovy, Integrované formy hudebního vzdělávání, Metodologie sborového zpěvu, Interpretační analýza významných skladeb sborového repertoáru, Role sborového zpěvu v rámci školní hudební výchovy, Využití digitálních a virtuálních nástrojů ve výuce hudby na druhém stupni a na středních školách, Filmová hudba jako vzdělávací prostředek, Implementace umělé inteligence do hudební výchovy.
Příklady témat:
- Inovativní přístupy k integraci populární hudby v současné hudební edukaci
- Hudebně-divadelní projekty jako prostředek pro rozvoj sociálních a estetických kompetencí žáků
- Komplexní analytické metody při rozboru skladeb pro potřeby hudební pedagogiky
- Vokální a instrumentální improvizace jako klíčový nástroj rozvoje hudební kreativity ve vzdělávacím procesu
- Complete Vocal Technique a její využitelnost v hlasové výchově žáků ZŠ a SŠ
- Interdisciplinární souvislosti hudební výchovy a jejich implementace do výuky na základních a středních školách
- Využití digitálních nástrojů a IT technologií ve výuce hudební výchovy na druhém stupni ZŠ a SŠ
- Filmová hudba jako pedagogický prostředek pro rozvoj estetického vnímání a analýzy hudebních děl
- Integrativní hudební edukace jako cesta k posílení inkluze ve školním prostředí
- Sborová tvorba českých a světových skladatelů
- Možnosti využití umělé inteligence v moderní hudební edukaci
- Sbormistrovství v rámci školního vzdělávání: metodika vedení a řízení dětského a mládežnického sboru
- Využití historického tématu a hudby na něj reagující v integrativní výuce HV
Doc. MgA. Jana Palkovská
Tematická oblast:
Klavírní interpretační umění pohledem interpreta a hudebního pedagoga – kontexty umělecké, interpretační, pedagogické, historické, sociální
Příklady témat:
· Vybrané kompozice pro klavír reprezentující specifické historické období, autora či umělecký směr a jejich didaktická analýza
· Klavírní dílo vybraného hudebního skladatele. Využití ve výuce klavírní hry
· Osobnost významného klavírního interpreta v kontextu uměleckém, pedagogickém, sociálním
· Klavír v komorní hudbě
· Problematika klavírní interpretace a řešení interpretačně-technických problémů.
· Portfolio umělecké práce s komentářem včetně teoretického základu, jeho odraz ve vlastní koncertní praxi. (bakalářská práce)
· Možnost projednání vlastního návrhu tématu kvalifikační práce
Prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
Tematická oblast:
Sborová tvorba českých / světových skladatelů, Hudební místopis, Hudební školství, Tradice a současnost sbormistrovského umění
Příklady témat:
· Hudební tradice a současný hudební život vybraného regionu či města
· Tradice a současnost vybrané základní umělecké školy
· Tradice a současnost vybraného pěveckého sboru
· Portrét významné sbormistrovské osobnosti
· Osobnost některého z významných českých pedagogů 20. stol.
· Sborová tvorba současného českého skladatele (s případným zaměřením na její určitou oblast)
· Skladatel a hudební režisér Zdeněk Petr
· Skladby vybraného autora v hudební výchově na 1. (2.) stupni základní školy nebo na střední škole
· Sborová tvorba Jaroslava Herdena či jiná oblast jeho skladatelského odkazu
PaedDr. Jan Prchal
Tématická oblast:
Didaktika hudební výchovy, Integrativní hudební edukace, Moderní populární hudba, Instrumentální činnosti v HV, Receptivní činnosti v HV, Práce se školním instrumentálním souborem a orchestrem, Využití multimédií v HV, Možnosti vyžívání edukačních programů a projektů
Příklady témat:
- Využití notačního programu Sibelius v hudební výchově/edukaci.
- Využití PowerPointových prezentací v hudební výchově/edukaci.
- Vedení instrumentálního souboru na ZŠ
- Vedení instrumentálního souboru v ZUŠ
- Možnosti úprav repertoáru moderní populární hudby pro školní instrumentální soubor
- Historie moderní populární hudby a možnosti jejího využití v hudební výchově na II. stupni ZŠ
- Historie české a slovenské moderní populární hudby a možnosti jejího využití v HV
- Instrumentální činnosti v hodinách hudební výchovy na II. stupni ZŠ
- Instrumentální činnosti jako motivační a aktivizační faktor v činnostně pojaté HV
- Možnosti propojení instrumentálních a receptivních činností v HV na II. st. ZŠ
- Písňová tvorba Petra Skoumala a možnosti jejího využití v hudební výchově
- Edukační programy České filharmonie
- Český rozhlas, Radiotéka a možnosti využití jejich edukačních projektů v HV
- Umění poslouchat hudbu – možnosti využití projektu v receptivních činnostech HV
- Jaroslav Koutský – osobnost české hudební pedagogiky
- Pavel Jurkovič – pedagog, skladatel, člověk
- Letní hudebně výchovné kurzy SHV ČR
- Školy s rozšířenou výukou HV a jejich místo v současné hudební edukaci
- Standardy pro hudební výchovu
- Jiří Černý – hudební publicista
PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.
Tematická oblast:
Dějiny hudby, Etnomuzikologie
Příklady témat:
- Medailon historické či současné osobnosti hudebního života v dějinném kontextu
- Portrét hudební osobnosti s užším zaměřením na určitou oblast tvorby
- Dílo českého skladatele 20. století jako odraz společenského i hudebně-historického vývoje
- Kulturní a hudební tradice zvoleného místa / města / regionu
- Hudební tradice vybraného mimoevropského etnika
- Hudební nástroj jako nositel tradice určité kulturní skupiny (mimoevropské i evropské)
- Aktuální pohledy na zásadní otázky etnomuzikologie
- Osobnost význačného hudebního historika či etnomuzikologa a jeho dílo
Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Tematická oblast:
Didaktika HV, Vizualizace poslechu ve výuce, Pedagogická interpretace díla, Hudební divadlo, Tvořivá dramatika,
Mezioborová spolupráce v rámci HV, Integrativní hudební výchova, Instrumentální či poslechové činnosti v HV.
Příklady témat:
- Didaktický materiál v návaznosti na současné progresivní metody HV
- Melodram/Hudební divadlo/Pohádka jako prostředek tvořivé dramatiky
- Didaktická interpretace hudebního díla v hodinách HV
- Vizualizace poslechu ve výuce hudebně výchovných předmětů
- Efektivní metody a jejich využití v hudebním vzdělávání
- Činitele ovlivňující hudební vnímání
- Učitel jako reflektující praktik
- Sémantičnost v hudbě
- Rozvoj hudební představivosti
- Pedagogicko-psychologické aspekty práce s hudebním dílem
- Příprava budoucího učitele hudební výchovy
- Instrumentální činnosti jako aktivizační faktor v hudební výchově
- Mezioborová spolupráce jako prostředek rozvoje hudební tvořivosti
- Hudební projekt/pohádka jako prostředek rozvoje hudebních činností
- Projektové vyučování v hudební výchově
- Hudební pohádky – jejich význam pro hudební vývoj dítěte
PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
- Konkrétní návrhy témat
- Sborová tvorba některého ze soudobých autorů.
- Didaktické využití vybraných sborových skladeb v hodinách hudební výchovy.
- Konkrétní metoda pěvecké techniky ve sboru, dlouhodobé sledování jejích výsledků.
- Metody sborového nácviku v určitém typu sboru (přípravný dětský, koncertní, sbor mladých, sbor dospělých, sbor seniorů).
- Medailonek vybraného hudebního pedagoga.
- Hudební historie a současnost ve vybraném městě.
- Hudební historie a současnost ve vybraném chrámu.
Doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Tematická oblast:
Teorie klavírní interpretace, Metodika klavírní hry
Příklady témat:
- Klavírní album pro mládež.
- Klavírní dílo zvoleného autora a jeho využití v klavírní pedagogice.
- Klavírní skladby zvoleného autora, určené dětem.
- Postup interpreta při studiu klavírních děl.
- Rozbor vybraných klavírních škol.
- Rozvíjení hudebnosti v počátečním klavírním vyučování.
- Řešení otázek interpretace vybraného klavírního díla.
- Specifičnost pojetí klavírní výuky dětí předškolního věku.
- Studium klavírních etud od elementárních až ke koncertním etudám.
- Uměleckopedagogický přínos významné osobnosti.
Doc. MgA. Mgr. Marek Valášek, Ph.D.
Tematická oblast:
Dirigování, Sbormistrovství, Osobnosti hudebního života, Interpretační analýzy, Sborový zpěv ve škole
Příklady témat:
- Komplexní analýza rozsáhlejšího vokálního či vokálně-instrumentálního díla či cyklu.
- Kulturní život ve zvoleném regionu se zaměřením na sborový zpěv.
- Organizace amatérského sborového života v Česku.
- Profesionální sborový zpěv v Česku.
- Osobnost sbormistra, spektrum jeho činností – ideál sbormistra, příklady z praxe.
- Sbormistrovské, dirigentské a skladatelské osobnosti a jejich umělecký přínos.
- Historie významných pěveckých těles.
- Sborový zpěv na základní a střední škole, vztah k výuce HV.
- Literatura pro dětské sbory s doprovodem orchestru určitého autora.
- Významné sborové festivaly a soutěže, jejich význam, poslání a přínos.
- Sborová tvorba v díle významných českých skladatelů.
- Život a dílo vybraného skladatele a jeho vokální dílo.
- Uplatnění dětského sboru a dětských rolí v operní, kantátové, oratorní literatuře.
Doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Hudební pedagogika a didaktika Hv, Hudební psychologie, Metodologie výzkumu, Aktuální problémy hudebně výchovné praxe, Rozvoj dětské hudební tvořivosti, Výzkumné zaměření diplomové práce (z oblasti didaktiky HV a hudební psychologie)
- Přínos Jaroslava Hlavsy pro psychologii hudební tvorby
- Přínos významné hudebně pedagogické osobnosti pro Hv praxi
- Teoretická analýza a výzkum zvoleného hudebně pedagogického či hudebně psychologického jevu
- Environmentální výchova hudbou na 1. stupni ZŠ
- Bohumír Hanžlík a jeho hudebně pedagogická tvorba pro děti