Témata bakalářských a diplomových prací

řazeno abecedně dle příjmení interních pedagogů katedry HV


PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.

Tematická oblast:
Hudební teorie, Hudba 20. století, Integrativní hudební pedagogika, Hudba v regionech, Hudební místopis, Duchovní hudba

Příklady témat:

  • Analytické pohledy na dílo vybraného soudobého autora.
  • Aktuální trendy v české hudební pedagogice.
  • Úloha regenschoriho / kantora XY v regionálním hudebním kontextu (tradice, historie, současnost).
  • Portrét vybrané osobnosti regionálního hudebního života.
  • Hudební tradice města ….., regionu ….., historické i současné osobnosti regionálního hudebního života.

MgA. Jiřina Marešová, Ph.D.

Tematická oblast:

Příklady témat:


MgA. PhDr. Vít Gregor, Ph.D.

Tematická oblast:
Klavírní interpretace, Klavírní pedagogika, Práce s notovým zápisem, Klavír – období klasicismu

Příklady témat:

  •  Klavírní dílo vybraného skladatele a jeho pedagogický přesah
     Osobnosti české i světové klavírní pedagogiky a jejich přínos
     Specifické problémy klavírní pedagogiky
     Po dohodě je možno zpracovat též další příbuzná témata

PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.

Tematická oblast:
Problematika hry na zobcovou flétnu (problematika metodiky, interpretace, literatury apod.), Poslech hudby na ZŠ a SŠ, Hudební místopis (charakteristika hudebního života určitého regionu).

Příklady témat:

  • Vývoj literatury pro zobcovou (příčnou) flétnu.
  • Medailon význačné osobnosti soudobého českého uměleckého života.
  • Rozvoj poslechových dovedností žáků mladšího školního věku / dětí předškolního věku.
  • Využití projektové metody při realizaci poslechových činností na MŠ.

PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.

Tematická oblast:
Hudebně pohybová výchova, Orff-Schulwerk, Hudebně pohybové činnosti v HV, Instrumentální činnosti v HV, Komplexní hudební výchova, Didaktika hudební výchovy, Integrativní hudební vyučování, Kreativní interakce v hudební výchově, Mezinárodní hudební vztahy, Koncerty pro děti, Společnost pro hudební výchovu ČR – lektorské osobnosti, držitelé ceny Jaroslava Herdena

Návrhy témat:

  • Instrumentální činnosti v hodinách hudební výchovy na I. stupni ZŠ
  • Mezioborová spolupráce jako prostředek rozvoje hudební tvořivosti
  • Metody aktivního učení v hudební nauce na ZUŠ
  • Tvořivá práce s písní na 1. stupni ZŠ
  • Tvořivá práce s písní na 2. stupni ZŠ
  • Boomwhackers v rozvoji klíčových kompetencí na 1. stupni ZŠ
  • Tvořivá práce s boomwhackers na 2. stupni ZŠ
  • Tvořivé hudební hry s boomwhackers v hudební nauce
  • Letní hudebně výchovné kurzy SHV ČR
  • Lektorské osobnosti SHV ČR
  • Školy s rozšířenou výukou HV a jejich místo v současné hudební edukaci
  • Aktualizace pedagogického odkazu Zoltána Kodály
  • Jaques-Dalcroze a jeho odkaz v současné hudebně výchovné praxi
  • Práce s říkadlem v duchu Orff-Schulwerku
  • Jaroslav Koutský – osobnost české hudební pedagogiky
  • Pavel Jurkovič – pedagog, skladatel, člověk
  • Medailon významné hudebně pedagogické osobnosti (výběr osobností – držitelů Ceny Jaroslava Herdena z let 2010 až 2023, viz www.shvcr.cz)

Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.

Tematická oblast:
Hudební činnosti v mateřské škole v kontextu vývoje předškolního dítěte, Hudební výchova v současné mateřské škole, Některé aspekty hudební výchovy na 1. stupni ZŠ

Příklady témat:

  • Hudební činnosti v diagnostice laterality předškolního dítěte.
  • Hudební činnosti při rozvoji grafomotoriky předškolních dětí.
  • Rytmická gymnastika a její potenciál v dnešní HV
  • Selektivní sluchová pozornost, její diagnostika a rozvoj prostřednictvím hudebních činností – v předškolním i mladším školním věku.
  • Diagnostika témbrového sluchu dětí mladšího školního věku.
  • Diagnostika rytmického cítění v předškolním i mladším školním věku.
  • Duchovní písně v církevních mateřských školách.
  • Mateřská škola ve folklorně živém regionu ČR.
  • Hudební činnosti v adaptační době v MŠ.
  • Hudební činnosti v rozvoji dětí s narušenou komunikační schopností v MŠ.
  • Hudební činnosti v rozvoji dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ.
  • Hudební činnosti v rozvoji dětí s odlišným mateřským jazykem v ZŠ.


PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.

Tematická oblast:
Klavírní duo. Aspekty umělecké, pedagogické a hudebně teoretické.

Příklady témat:

  • Vývoj literatury pro klavírní duo.
  • Výuka klavírního dua na základních uměleckých školách.
  • Výuka hry na klavír na základních uměleckých školách.
  • Instruktivní literatura pro čtyřruční klavír.
  • Instruktivní klavírní literatura.
  • Interpretační soutěže pro klavírní duo.
  • Významní umělci spjatí s oborem klavírního dua.

PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.

Tematická oblast:
Smyčcové nástroje, Komorní soubory, orchestr, Hra z listu, Hra na housle

Příklady témat:

  • Závažné dilo houslové (violové, violoncellové) literatury – rozbor a interpretace.
  • Vývoj houslí (violy, violoncella), osobnost českého současného houslařství.
  • České houslové umění od 17.století po současnost.
  • Tradice české komorní hudby.
  • Houslové dílo vybraného autora a jeho využití v houslové pedagogice.
  • Instrumentální soubory na Základních uměleckých školách (vybraná oblast).
  • Houslová improvizace a stylizace doprovodu písní na ZŠ.

Prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.

Tematická oblast:
Rozbor skladeb pro pedagogickou praxi, Komplexní analýza, Improvizace, Interdisciplinární souvislosti ve výuce HV

Příklady témat:

  • Z tvorby současných českých skladatelů (analytická interpretace).
  • Liturgické dílo soudobého českého skladatele jako předmět komplexní analýzy.
  • Dílo vybraného soudobého českého skladatele v současné škole.
  • Klavírní improvizace v rozvoji tvořivých a nástrojových dovedností.
  • Úprava lidové písně v práci hudebního pedagoga.
  •  Lidová píseň v pedagogice předškolního věku.

MgA. Libor Novacek BMus MMus

Tematická oblast:

Pohybuji se především v otázkách klavírní interpretace, problematice klavírní hry  Zabývám se otázkami pedagogických postupů studia skladeb, správnými návyky cvičení a studiu skladeb, Alexandrově metodě a well-being hudebníků. Zajímám se o historický vývoj nástroje a orientuji se v životopisech významných hudebních skladatelů.


PhDr. Vít Novotný, Ph.D.

Tématická oblast:

Integrující přístupy v hudební edukaci, Populární hudba ve vzdělávacím kontextu na 2. stupni ZŠ a na SŠ, Analýza skladeb pro edukační účely, Improvizace ve vokálním a instrumentálním projevu jako vzdělávací nástroj, Interdisciplinární propojení hudební výchovy s dalšími obory, Tvorba sborového repertoáru českých i světových skladatelů, Hudebně-divadelní projekty ve školním prostředí, Mezioborová spolupráce v rámci hudební výchovy, Integrované formy hudebního vzdělávání, Metodologie sborového zpěvu, Interpretační analýza významných skladeb sborového repertoáru, Role sborového zpěvu v rámci školní hudební výchovy, Využití digitálních a virtuálních nástrojů ve výuce hudby na druhém stupni a na středních školách, Filmová hudba jako vzdělávací prostředek, Implementace umělé inteligence do hudební výchovy.

Příklady témat:

  • Inovativní přístupy k integraci populární hudby v současné hudební edukaci
  • Hudebně-divadelní projekty jako prostředek pro rozvoj sociálních a estetických kompetencí žáků
  • Komplexní analytické metody při rozboru skladeb pro potřeby hudební pedagogiky
  • Vokální a instrumentální improvizace jako klíčový nástroj rozvoje hudební kreativity ve vzdělávacím procesu
  • Complete Vocal Technique a její využitelnost v hlasové výchově žáků ZŠ a SŠ
  • Interdisciplinární souvislosti hudební výchovy a jejich implementace do výuky na základních a středních školách
  • Využití digitálních nástrojů a IT technologií ve výuce hudební výchovy na druhém stupni ZŠ a SŠ
  • Filmová hudba jako pedagogický prostředek pro rozvoj estetického vnímání a analýzy hudebních děl
  • Integrativní hudební edukace jako cesta k posílení inkluze ve školním prostředí
  • Sborová tvorba českých a světových skladatelů
  • Možnosti využití umělé inteligence v moderní hudební edukaci
  • Sbormistrovství v rámci školního vzdělávání: metodika vedení a řízení dětského a mládežnického sboru
  • Využití historického tématu a hudby na něj reagující v integrativní výuce HV

 

Doc. MgA. Jana Palkovská

Tematická oblast:

Klavírní interpretační umění pohledem interpreta a hudebního pedagoga – kontexty umělecké, interpretační, pedagogické, historické, sociální

Příklady témat:

· Vybrané kompozice pro klavír reprezentující specifické historické období, autora či umělecký směr a jejich didaktická analýza

· Klavírní dílo vybraného hudebního skladatele. Využití ve výuce klavírní hry

· Osobnost významného klavírního interpreta v kontextu uměleckém, pedagogickém, sociálním

· Klavír v komorní hudbě

· Problematika klavírní interpretace a řešení interpretačně-technických problémů.

· Portfolio umělecké práce s komentářem včetně teoretického základu, jeho odraz ve vlastní koncertní praxi. (bakalářská práce)

· Možnost projednání vlastního návrhu tématu kvalifikační práce


Prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.

Tematická oblast:

Sborová tvorba českých / světových skladatelů, Hudební místopis, Hudební školství, Tradice a současnost sbormistrovského umění

Příklady témat:

· Hudební tradice a současný hudební život vybraného regionu či města

· Tradice a současnost vybrané základní umělecké školy

· Tradice a současnost vybraného pěveckého sboru

· Portrét významné sbormistrovské osobnosti

· Osobnost některého z významných českých pedagogů 20. stol.

· Sborová tvorba současného českého skladatele (s případným zaměřením na její určitou oblast)

· Skladatel a hudební režisér Zdeněk Petr

· Skladby vybraného autora v hudební výchově na 1. (2.) stupni základní školy nebo na střední škole

· Sborová tvorba Jaroslava Herdena či jiná oblast jeho skladatelského odkazu


PaedDr. Jan Prchal

Tématická oblast:
Didaktika hudební výchovy, Integrativní hudební edukace, Moderní populární hudba, Instrumentální činnosti v HV, Receptivní činnosti v HV, Práce se školním instrumentálním souborem a orchestrem, Využití multimédií v HV, Možnosti vyžívání edukačních programů a projektů

Příklady témat:

  • Využití notačního programu Sibelius v hudební výchově/edukaci.
  • Využití PowerPointových prezentací v hudební výchově/edukaci.
  • Vedení instrumentálního souboru na ZŠ
  • Vedení instrumentálního souboru v ZUŠ
  • Možnosti úprav repertoáru moderní populární hudby pro školní instrumentální soubor
  • Historie moderní populární hudby a možnosti jejího využití v hudební výchově na II. stupni ZŠ
  • Historie české a slovenské moderní populární hudby a možnosti jejího využití v HV
  • Instrumentální činnosti v hodinách hudební výchovy na II. stupni ZŠ
  • Instrumentální činnosti jako motivační a aktivizační faktor v činnostně pojaté HV
  • Možnosti propojení instrumentálních a receptivních činností v HV na II. st. ZŠ
  • Písňová tvorba Petra Skoumala a možnosti jejího využití v hudební výchově
  • Edukační programy České filharmonie
  • Český rozhlas, Radiotéka a možnosti využití jejich edukačních projektů v HV
  • Umění poslouchat hudbu – možnosti využití projektu v receptivních činnostech HV
  • Jaroslav Koutský – osobnost české hudební pedagogiky
  • Pavel Jurkovič – pedagog, skladatel, člověk
  • Letní hudebně výchovné kurzy SHV ČR
  • Školy s rozšířenou výukou HV a jejich místo v současné hudební edukaci
  • Standardy pro hudební výchovu
  • Jiří Černý – hudební publicista

PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.

Tematická oblast:
Dějiny hudby, Etnomuzikologie

Příklady témat:

  • Medailon historické či současné osobnosti hudebního života v dějinném kontextu
  • Portrét hudební osobnosti s užším zaměřením na určitou oblast tvorby
  • Dílo českého skladatele 20. století jako odraz společenského i hudebně-historického vývoje
  • Kulturní a hudební tradice zvoleného místa / města / regionu 
  • Hudební tradice vybraného mimoevropského etnika 
  • Hudební nástroj jako nositel tradice určité kulturní skupiny (mimoevropské i evropské)
  • Aktuální pohledy na zásadní otázky etnomuzikologie
  • Osobnost význačného hudebního historika či etnomuzikologa a jeho dílo

Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.

Tematická oblast:

Didaktika HV, Vizualizace poslechu ve výuce, Pedagogická interpretace díla, Hudební divadlo, Tvořivá dramatika,
Mezioborová spolupráce v rámci HV, Integrativní hudební výchova, Instrumentální či poslechové činnosti v HV.

Příklady témat:

  • Didaktický materiál v návaznosti na současné progresivní metody HV
  • Melodram/Hudební divadlo/Pohádka jako prostředek tvořivé dramatiky
  • Didaktická interpretace hudebního díla v hodinách HV
  • Vizualizace poslechu ve výuce hudebně výchovných předmětů
  • Efektivní metody a jejich využití v hudebním vzdělávání
  • Činitele ovlivňující hudební vnímání
  • Učitel jako reflektující praktik
  • Sémantičnost v hudbě
  • Rozvoj hudební představivosti
  • Pedagogicko-psychologické aspekty práce s hudebním dílem
  • Příprava budoucího učitele hudební výchovy
  • Instrumentální činnosti jako aktivizační faktor v hudební výchově
  • Mezioborová spolupráce jako prostředek rozvoje hudební tvořivosti
  • Hudební projekt/pohádka jako prostředek rozvoje hudebních činností
  • Projektové vyučování v hudební výchově
  • Hudební pohádky – jejich význam pro hudební vývoj dítěte

PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.

Tématické okruhy
Duchovní a liturgická hudba, Hlasová výchova ve sboru, Didaktika sborového nácviku, Repertoár pro pěvecké sbory, Hudba v regionech, Historie a současnost chrámové hudby, Interpretační analýza vybraného vokálního či vokálně instrumentálního díla
 
  • Konkrétní návrhy témat
  • Sborová tvorba některého ze soudobých autorů.
  • Didaktické využití vybraných sborových skladeb v hodinách hudební výchovy.
  • Konkrétní metoda pěvecké techniky ve sboru, dlouhodobé sledování jejích výsledků.
  • Metody sborového nácviku v určitém typu sboru (přípravný dětský, koncertní, sbor mladých, sbor dospělých, sbor seniorů).
  • Medailonek vybraného hudebního pedagoga.
  • Hudební historie a současnost ve vybraném městě.
  • Hudební historie a současnost ve vybraném chrámu.

Doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.

Tematická oblast:
Teorie klavírní interpretace, Metodika klavírní hry

Příklady témat:

  • Klavírní album pro mládež.
  • Klavírní dílo zvoleného autora a jeho využití v klavírní pedagogice.
  • Klavírní skladby zvoleného autora, určené dětem.
  • Postup interpreta při studiu klavírních děl.
  • Rozbor vybraných klavírních škol.
  • Rozvíjení hudebnosti v počátečním klavírním vyučování.
  • Řešení otázek interpretace vybraného klavírního díla.
  • Specifičnost pojetí klavírní výuky dětí předškolního věku.
  • Studium klavírních etud od elementárních až ke koncertním etudám.
  • Uměleckopedagogický přínos významné osobnosti.

Doc. MgA. Mgr. Marek Valášek, Ph.D.

Tematická oblast:
Dirigování, Sbormistrovství, Osobnosti hudebního života, Interpretační analýzy, Sborový zpěv ve škole

Příklady témat:

  • Komplexní analýza rozsáhlejšího vokálního či vokálně-instrumentálního díla či cyklu.
  • Kulturní život ve zvoleném regionu se zaměřením na sborový zpěv.
  • Organizace amatérského sborového života v Česku.
  • Profesionální sborový zpěv v Česku. 
  • Osobnost sbormistra, spektrum jeho činností – ideál sbormistra, příklady z praxe.
  • Sbormistrovské, dirigentské a skladatelské osobnosti a jejich umělecký přínos.
  • Historie významných pěveckých těles.
  • Sborový zpěv na základní a střední škole, vztah k výuce HV.
  • Literatura pro dětské sbory s doprovodem orchestru určitého autora.
  • Významné sborové festivaly a soutěže, jejich význam, poslání a přínos.
  • Sborová tvorba v díle významných českých skladatelů.
  • Život a dílo vybraného skladatele a jeho vokální dílo.
  • Uplatnění dětského sboru a dětských rolí v operní, kantátové, oratorní literatuře.

Doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.

Tematická oblast:
Hudební pedagogika a didaktika Hv, Hudební psychologie, Metodologie výzkumu, Aktuální problémy hudebně výchovné praxe, Rozvoj dětské hudební tvořivosti, Výzkumné zaměření diplomové práce (z oblasti didaktiky HV a hudební psychologie)
Příklady témat:
  • Přínos Jaroslava Hlavsy pro psychologii hudební tvorby
  • Přínos významné hudebně pedagogické osobnosti pro Hv praxi
  • Teoretická analýza a výzkum zvoleného hudebně pedagogického či hudebně psychologického jevu
  • Environmentální výchova hudbou na 1. stupni ZŠ
  • Bohumír Hanžlík a jeho hudebně pedagogická tvorba pro děti

  •