Státní závěrečná zkouška

TEORETICKÁ VÝCHODISKA ZKUŠEBNÍCH OKRUHŮ

Okruhy jsou koncipovány v souladu s rámcovým vzdělávacím programem a s potřebami integrativní pedagogiky. Představují ty složky průřezových témat, které jsou orientovány na hudebně výchovnou problematiku.

Okruhy jsou založeny na dvou principech:

  1. a) na principu teoreticko-znalostním,
  2. b) na principu didakticko-kreativním.

Na jedné straně tedy vyžadují znalost konkrétních hudebně teoretických a hudebně historických východisek, jak jsou uvedena v bodech u každého okruhu (ad a), na druhé straně však název každého okruhu představuje tematický námět pro individuálně koncipovaný didaktický celek – vyučovací hodinu (ad b).

POŽADOVANÁ STRUKTURA PREZENTACE

Požadavkem ke zkoušce jsou ústně komentované prezentace obsahující koncepci vyučovacích hodin podle příslušných okruhů s tím, že student v rámci času vyhrazeného pro státní závěrečnou zkoušku u své koncepce rámcově představí:

Cíle výuky
Stanovení cílů s ohledem na psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu uvedené v každém tematickém okruhu.

Obsah
Demonstrace individuálně koncipované vyučovací jednotky podle jevů stanovených tematickým okruhem ve spojení s rovněž individuálně vybraným hudebním dílem nebo díly. Dílo lze prezentovat formou přímé interpretace nebo nahrávky podle jeho typu a podle záměru i možností studenta. Výběr materiálu je třeba podložit a odůvodnit psychologickými a didaktickými základy hudebně výchovného procesu uvedenými v každém tematickém okruhu.

Metody a formy realizace
Popis a zdůvodnění aktivit učitele a žáků vycházejících z psychologických a didaktických základů hudebně výchovného procesu uvedených v příslušném tematickém okruhu.

Požadované formy prezentace

Pro prezentaci lze využít jednu z následujících forem:

  • prezentační program (např. PowerPoint),
  • jiný program využitelný pro dané účely (textový editor s vloženými obrazovými materiály, nebo formát pdf) doplněný zvukovými ukázkami
  • poster doplněný zvukovými ukázkami,
  • tištěná prezentace včetně notových a zvukových ukázek ve formě přípravy na vyučovací hodinu.

OBSAH PREZENTACE (tematické okruhy podle akreditace od 2021)

1. Hudba a pohyb:

  • funkce hudby ve společnosti
  • vyjádření rytmu a metra v pohybových aktivitách člověka
  • průřez dějinami žánrů, v nichž rytmus a metrum plní úlohu dominujícího výrazového prostředku

      Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:

  • psychologické základy vnímání a prožívání hudby
  • rozvoj poslechových dovedností
  • cíle a metodika poslechu na 2. stupni ZŠ a na středních školách
  • možnosti vizualizace poslechu

2. Hudba a příroda:

  • inspirace přírodou v proměnách hudebních stylů
  • zvukomalba jako specifická podoba hudebního výraziva
  • charakteristika hudebně výrazových prostředků příznačných pro zachycení přírodních inspirací s důrazem na melodiku a harmonii

      Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:

  • tonální a harmonické cítění a jejich diagnostika
  • metodika rozvoje tonálního a harmonického cítění
  • intonační metody
  • tvořivá intonace

3. Hudba a lidské nitro:

  • sdělovací úloha hudby, její specifika, shody či rozdíly ve srovnání s prostředky dalších druhů umění a s jazykem
  • dušemalba jako specificky nazíraná podoba hudebního výraziva
  • emoce, styl a hudební výrazivo (od tonální hudby k expresionismu)

      Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:

  • rytmické cítění a jeho diagnostika
  • rozvoj rytmických dovedností
  • metodika rozvoje rytmické tvořivosti
  • hudebně pohybové činnosti

4. Hudba a lidský hlas:

  • jednohlas v hudební historii a současnosti
  • vícehlas a jeho základní typy (imitační, neimitační)
  • vokální polyfonie minulosti a současnosti
  • píseň jako vrcholný hlasový sólový projev

      Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:

  • psychosomatické podmínky zpěvu
  • základní projevy pěvecké aktivity
  • metodika hlasové výchovy na 2. stupni ZŠ
  • mutace, zásady hlasové hygieny
  • metodika nácviku vícehlasu

5. Hudba a hudební nástroje:

  • instrumentální kontrapunkt na přelomu hudebního myšlení
  • dynamika vývoje zvoleného hudebního nástroje
  • vývojové proměny orchestru a komorní hudby

      Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:

  • etapy formování hudebních dovedností, senzomotorické učení
  • instrumentální činnosti v hudebně výchovné praxi
  • rozvoj tvořivosti v souvislosti s hrou na nástroje

6. Hudba a obřad:

  • rituální a náboženská funkce hudby
  • gregoriánský a protestantský chorál
  • dějinné tendence liturgické hudby (stěžejní reformy)
  • hudba a jiné obřady v lidové kultuře a v současnosti (ve škole, v občanském životě apod.)

      Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:

  • hudební paměť a představivost a jejich diagnostika
  • rozvoj hudební paměti a představivosti
  • metody nácviku písně
  • esteticko-výchovná práce s písní
  • píseň jako zdroj inspirace v činnostním pojetí hudební výchovy

7. Hudba, slovo, film a divadlo:

  • melodram
  • významná díla scénické hudby minulosti a současnosti
  • filmová hudba

      Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:

  • hudební sluch a jeho diagnostika
  • metodika rozvoje hudebního sluchu
  • komplexní pojetí HV, postavení HV v systému vzdělávání, kurikulární dokumenty
  • podněty ze zahraničních hudebně výchovných systémů
  • integrativní pojetí Hv

8. Hudba jako drama:

  • zásadní vývojové tendence opery
  • opera pro děti
  • opereta
  • muzikál

      Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:

  • charakteristika hudebních schopností a jejich klasifikace
  • diagnostika úrovně rozvoje hudebních schopností
  • poruchy hudebních schopností, práce s nezpěváky
  • didaktické pomůcky v HV

9. Hudba jako obraz či příběh:

  • náznaky programnosti ve starších vývojových epochách
  • žánrové obrázky
  • vrcholná programní hudební tvorba
  • základní podmínky apercepce programní hudby

      Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:

  • charakteristika hudebního myšlení, myšlenkové operace a vytváření hudebních pojmů
  • osvojování hudebně teoretických poznatků
  • koncipování vědomostních testů
  • využití moderních technologií v procesu rozvoje hudebních dovedností a při osvojování teoretických poznatků

10. Hudba, vyjadřovací volnost a technický pokrok

  • podíl improvizace ve skladbách různých stylových epoch (od agogiky po aleatoriku)
  • vyjadřovací prostředky, způsoby záznamu a provádění hudby sónické, elektronické a elektroakustické
  • elektronické nástroje v populární hudbě

      Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:

  • kreativní princip v hudební výchově, rozdíl mezi improvizací a komponováním
  • charakteristika hudebně tvořivých schopností a jejich identifikace
  • metodika rozvoje žákovy tvořivosti v podmínkách školní Hv
  • využití notačních programů ke kompozičním pokusům
  • nonartificiální hudba ve školní praxi