Literatura:
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha : SPN 1985. (D1)
PECHÁČEK, S. – VÁŇOVÁ, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha : Karolinum 2001.(PÚ)
VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI)
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha : SPN 1984.(PT)
STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha : Supraphon 1981.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
SEDLÁK, F. Didaktika Hv na 2. stupni ZŠ. Nové cesty hudební výchovy na ZŠ. Hudební vývoj dítěte. Úvod do hudební psychologie.
Učební osnovy, učebnice Hv a metodické příručky.
Okruhy témat a doporučená literatura:
- Obsah, cíl, úkoly a složky Hv na 1. st. ZŠ. Komplex hudebních činností. RVP, ŠVP. (D1)
- Hudební vývoj dítěte a jeho zákonitosti. (D1)
- Základní hudebně psychologické pojmy (hudební vlohy, schopnosti, dovednosti, návyky, hudebnost, nadání, talent, genialita). (D1).
- Klasifikace hudebních schopností a jejich charakteristika. (D1)
- Diagnostika hudebnosti. (D1, PÚ)
- Esteticko výchovná práce s písní. Nácvik písně imitací. (D1, PÚ)
- Hlasová výchova (cvičení dechová, fonační, artikulační). (D1, PÚ, Tichá)
- Funkce přípravných cvičení (sluchových, intonačních, rytmických).(D1, PÚ)
- Průprava k vícehlasu, nácvik vícehlasu. (D1, PÚ, PUTI)
- Nejvýznamnější vokálně intonační metody v cizině a u nás a možnosti jejich využití v naší Hv. (D1)
- Metodický postup soustavného intonačního výcviku. (D1, PÚ, PUTI)
- Spojení intonačních a tvořivých projevů. (PÚ, PT, PUTI)
- Elementární sluchová analýza a hudební diktáty. (D1, PÚ, PUTI)
- Rytmická výchova a její úkoly. (PÚ)
- Význam pěvecké aktivity pro rozvoj osobnosti žáka (z hlediska estetického, zdravotního, hudebně psychologického, sociologického apod. (D1)
- Metodická práce s dětským sborem. (Stašek, Tichá)
- Metody rozboru a výkladu hudebních děl. (D1, PÚ)
- Metodický postup při výkladu hudebního díla. (D1, PÚ)
- Snahy o komplexní pojetí hudební výchovy, moderní světové hudebně výchovné systémy. (D1)
- Instrumentální a hudebně pohybová aktivita. (D1, PÚ)
- Orffův hudebně výchovný systém. Česká Orffova škola. (D1)
- Tvořivý princip v hudební výchově. (D1, PT, PUTI)
- Rozvoj dětské rytmické a melodické tvořivosti. (D1, PT, PUTI)
- Rozvoj dětské tvořivosti z hlediska řízenosti hudebně tvořivých projevů. (PT, PUTI)
- Rozvoj dětské tvořivosti z hlediska originality nápadů. (PT)
- Rozvoj dětské tvořivosti z hlediska samostatnosti tvořivých projevů. (PT, PUTI)
- Zásady a metody hudebně výchovné práce. (D1)
- Diferenciace žáků, práce s žáky hudebně zaostávajícími a nadanými. (D1, Tichá)
- Organizační formy hudebního vyučování, vyučovací hodina, její stavba a typy. (D1)
- Komplexní pohled na novou koncepci Hv, učebnice Hv, snahy o modernizaci Hv procesu. (D1, PÚ)