TEORETICKÁ VÝCHODISKA ZKUŠEBNÍCH OKRUHŮ
Okruhy jsou koncipovány v souladu s rámcovým vzdělávacím programem a s potřebami integrativní pedagogiky. Představují ty složky průřezových témat, které jsou orientovány na hudebně výchovnou problematiku.
Okruhy jsou založeny na dvou principech:
- na principu teoreticko-znalostním,
- na principu didakticko-kreativním.
Na jedné straně tedy vyžadují znalost konkrétních hudebně teoretických a hudebně historických východisek, jak jsou uvedena v bodech u každého okruhu (ad a), na druhé straně však název každého okruhu představuje tematický námět pro individuálně koncipovaný didaktický celek – vyučovací hodinu (ad b).
POŽADOVANÁ STRUKTURA PREZENTACE
Požadavkem ke zkoušce jsou ústně komentované prezentace obsahující koncepci vyučovacích hodin podle příslušných okruhů s tím, že student v rámci času vyhrazeného pro státní závěrečnou zkoušku u své koncepce rámcově představí:
- Cíle výuky
Stanovení cílů s ohledem na psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu uvedené v každém tematickém okruhu. - Obsah
Demonstrace individuálně koncipované vyučovací jednotky podle jevů stanovených tematickým okruhem ve spojení s rovněž individuálně vybraným hudebním dílem nebo díly. Dílo lze prezentovat formou přímé interpretace nebo nahrávky podle jeho typu a podle záměru i možností studenta. Výběr materiálu je třeba podložit a odůvodnit psychologickými a didaktickými základy hudebně výchovného procesu uvedenými v každém tematickém okruhu. - Metody a formy realizace
Popis a zdůvodnění aktivit učitele a žáků vycházejících z psychologických a didaktických základů hudebně výchovného procesu uvedených v příslušném tematickém okruhu.
Požadované formy prezentace
Pro prezentaci lze využít jednu z následujících forem:
- prezentační program (např. PowerPoint),
- jiný program využitelný pro dané účely (textový editor s vloženými obrazovými materiály, nebo formát pdf) doplněný zvukovými ukázkami
- poster doplněný zvukovými ukázkami,
- tištěná prezentace včetně notových a zvukových ukázek ve formě přípravy na vyučovací hodinu.
OBSAH PREZENTACE (tematické okruhy)
platné pro ak. rok 2021/22 (viz akreditace 2017)
- Hudba a pohyb:
- funkce hudby ve společnosti
- vyjádření rytmu a metra v pohybových aktivitách člověka
- průřez dějinami žánrů, v nichž rytmus a metrum plní úlohu dominujícího výrazového prostředku
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- psychologické základy vnímání a prožívání hudby
- rozvoj poslechových dovedností
- metodika poslechu
- Hudba a příroda:
- inspirace přírodou v proměnách hudebních stylů
- zvukomalba jako specifická podoba hudebního výraziva
- charakteristika hudebně výrazových prostředků příznačných pro zachycení přírodních inspirací s důrazem na melodiku a harmonii
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- etapy formování hudebních dovedností, senzomotorické učení
- instrumentální výchova, tvorba doprovodů.
- Hudba a lidské nitro:
- sdělovací úloha hudby, její specifika, shody či rozdíly ve srovnání s prostředky dalších druhů umění a s jazykem
- dušemalba jako specificky nazíraná podoba hudebního výraziva
- emoce, styl a hudební výrazivo (od tonální hudby k expresionismu)
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- rytmické cítění
- metodika rozvoje jednotlivých složek RC
- hudebně pohybová výchova
- Hudba a lidský hlas:
- jednohlas v hudební historii a současnosti
- vícehlas a jeho základní typy (imitační, neimitační)
- vokální polyfonie minulosti a současnosti
- píseň jako vrcholný hlasový sólový projev
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- psychosomatické podmínky zpěvu
- metodika hlasové výchovy na 2. stupni ZŠ
- mutace
5. Hudba a hudební nástroje:
- instrumentální kontrapunkt na přelomu hudebního myšlení
- dynamika vývoje zvoleného hudebního nástroje
- vývojové proměny orchestru a komorní hudby
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- hudební představivost
- tonální a harmonické cítění
- diagnostika úrovně HP, TC a HC
- metodika rozvoje HP, TC a HC
- intonační metody
- metodika nácviku dvojhlasu a vícehlasu
- Hudba a obřad:
- rituální a náboženská funkce hudby
- gregoriánský a protestantský chorál
- dějinné tendence liturgické hudby (stěžejní reformy)
- hudba a jiné obřady v lidové kultuře a v současnosti (ve škole, v občanském životě)
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- hudební sluch
- hudební paměť
- diagnostika úrovně rozvoje HS a HP
- metodika rozvoje HS a HP
- práce s nezpěváky
- Hudba, slovo, film a divadlo:
- melodram
- významná díla scénické hudby minulosti a současnosti
- filmová hudba
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- hudební schopnosti
- klasifikace HS
- diagnostika úrovně rozvoje HS
- poruchy hudebních schopností.
- Hudba jako drama:
- zásadní vývojové tendence opery
- opera pro děti
- opereta
- muzikál
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- esteticko-výchovná práce s písní
- metodika nácviku písně
- píseň jako zdroj inspirace v činnostním pojetí hudební výchovy
- Hudba jako obraz či příběh:
- náznaky programnosti ve starších vývojových epochách
- žánrové obrázky
- vrcholná programní hudební tvorba
- základní podmínky apercepce programní hudby
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- hudební myšlení
- myšlenkové operace, vytváření hudebních pojmů
- osvojování hudebně teoretických poznatků
- koncipování vědomostních testů
- Hudba, vyjadřovací volnost a technický pokrok
- podíl improvizace ve skladbách různých stylových epoch (od agogiky po aleatoriku)
- vyjadřovací prostředky, způsoby záznamu a provádění hudby sónické, elektronické a elektroakustické
- elektronické nástroje v populární hudbě
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- kreativní princip v hudební výchově HV
- charakteristika hudebně tvořivých schopností
- metodika rozvoje rytmické a melodické tvořivosti
- podněty ze zahraničních hudebně výchovných systém
- principy tvořivé intonace
—————————————————————————————————————
OBSAH PREZENTACE (tematické okruhy)
platné pro ak. rok 2022/23 (viz akreditace 2020)
1. Hudba a pohyb:
- funkce hudby ve společnosti
- vyjádření rytmu a metra v pohybových aktivitách člověka
- průřez dějinami žánrů, v nichž rytmus a metrum plní úlohu dominujícího výrazového prostředku
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- psychologické základy vnímání a prožívání hudby
- rozvoj poslechových dovedností
- cíle a metodika poslechu na 2. stupni ZŠ a na středních školách
- možnosti vizualizace poslechu
2. Hudba a příroda:
- inspirace přírodou v proměnách hudebních stylů
- zvukomalba jako specifická podoba hudebního výraziva
- charakteristika hudebně výrazových prostředků příznačných pro zachycení přírodních inspirací s důrazem na melodiku a harmonii
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- tonální a harmonické cítění a jejich diagnostika
- metodika rozvoje tonálního a harmonického cítění
- intonační metody
- tvořivá intonace
3. Hudba a lidské nitro:
- sdělovací úloha hudby, její specifika, shody či rozdíly ve srovnání s prostředky dalších druhů umění a s jazykem
- dušemalba jako specificky nazíraná podoba hudebního výraziva
- emoce, styl a hudební výrazivo (od tonální hudby k expresionismu)
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- rytmické cítění a jeho diagnostika
- rozvoj rytmických dovedností
- metodika rozvoje rytmické tvořivosti
- hudebně pohybové činnosti
4. Hudba a lidský hlas:
- jednohlas v hudební historii a současnosti
- vícehlas a jeho základní typy (imitační, neimitační)
- vokální polyfonie minulosti a současnosti
- píseň jako vrcholný hlasový sólový projev
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- psychosomatické podmínky zpěvu
- základní projevy pěvecké aktivity
- metodika hlasové výchovy na 2. stupni ZŠ
- mutace, zásady hlasové hygieny
- metodika nácviku vícehlasu
5. Hudba a hudební nástroje:
- instrumentální kontrapunkt na přelomu hudebního myšlení
- dynamika vývoje zvoleného hudebního nástroje
- vývojové proměny orchestru a komorní hudby
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- etapy formování hudebních dovedností, senzomotorické učení
- instrumentální činnosti v hudebně výchovné praxi
- rozvoj tvořivosti v souvislosti s hrou na nástroje
6. Hudba a obřad:
- rituální a náboženská funkce hudby
- gregoriánský a protestantský chorál
- dějinné tendence liturgické hudby (stěžejní reformy)
- hudba a jiné obřady v lidové kultuře a v současnosti (ve škole, v občanském životě apod.)
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- hudební paměť a představivost a jejich diagnostika
- rozvoj hudební paměti a představivosti
- metody nácviku písně
- esteticko-výchovná práce s písní
- píseň jako zdroj inspirace v činnostním pojetí hudební výchovy
7. Hudba, slovo, film a divadlo:
- melodram
- významná díla scénické hudby minulosti a současnosti
- filmová hudba
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- hudební sluch a jeho diagnostika
- metodika rozvoje hudebního sluchu
- komplexní pojetí HV, postavení HV v systému vzdělávání, kurikulární dokumenty
- podněty ze zahraničních hudebně výchovných systémů
- integrativní pojetí Hv
8. Hudba jako drama:
- zásadní vývojové tendence opery
- opera pro děti
- opereta
- muzikál
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- charakteristika hudebních schopností a jejich klasifikace
- diagnostika úrovně rozvoje hudebních schopností
- poruchy hudebních schopností, práce s nezpěváky
- didaktické pomůcky v HV
9. Hudba jako obraz či příběh:
- náznaky programnosti ve starších vývojových epochách
- žánrové obrázky
- vrcholná programní hudební tvorba
- základní podmínky apercepce programní hudby
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- charakteristika hudebního myšlení, myšlenkové operace a vytváření hudebních pojmů
- osvojování hudebně teoretických poznatků
- koncipování vědomostních testů
- využití moderních technologií v procesu rozvoje hudebních dovedností a při osvojování teoretických poznatků
10. Hudba, vyjadřovací volnost a technický pokrok
- podíl improvizace ve skladbách různých stylových epoch (od agogiky po aleatoriku)
- vyjadřovací prostředky, způsoby záznamu a provádění hudby sónické, elektronické a elektroakustické
- elektronické nástroje v populární hudbě
Psychologické a didaktické základy hudebně výchovného procesu:
- kreativní princip v hudební výchově, rozdíl mezi improvizací a komponováním
- charakteristika hudebně tvořivých schopností a jejich identifikace
- metodika rozvoje žákovy tvořivosti v podmínkách školní Hv
- využití notačních programů ke kompozičním pokusům
- nonartificiální hudba ve školní praxi